Hoe tweet je een reputatie?
Social media worden steeds belangrijker in de zoektocht naar een nieuwe job. Werkgevers screenen kandidaat-werknemers op LinkedIn, Facebook, Twitter enzovoort.
Toch kan Twitter een nuttig instrument zijn, niet het minst bij je zoektocht naar werk. Het kan je geloofwaardigheid versterken en je naam in de verf zetten. Hoe je dat juist moet aanpakken? Vijf tips!
Wie heeft er veel invloed in jouw branche of sector? Zoek hen op via Twitter en volg hun tweets. De zoekfunctie van Twitter is niet bijster efficiënt, dus het kan helpen om de naam van de gezochte persoon samen met het woordje ‘Twitter’ gewoon in Google in te geven. Schenk aandacht aan wat deze mensen zeggen en met anderen delen op Twitter en zorg dat je op jouw beurt door hen wordt opgemerkt. Hoe je dat doet? Lees vooral verder ...
Enkel het passief volgen van andere mensen zal op lange termijn niet veel zoden aan de dijk zetten. Als je de aandacht van de twittergemeenschap wil trekken, moet je ook zelf aan het twitteren slaan. ‘Keywords’ zijn woorden of woordgroepen die gebruikt worden om de aandacht te trekken van mensen die op zoek zijn naar bepaalde informatie. Beschik je over bepaalde specifieke eigenschappen of competenties, wees dan niet te beroerd om deze als sleutelterm in je tweets op te nemen. Om ervoor te zorgen dat andere gebruikers die term ook gemakkelijk kunnen terugvinden, plaats je er best een ‘hashtag’ of hekje (#sleutelterm) voor.
Heb je al een aantal bedrijven in gedachten waar je graag aan de slag zou gaan? Volg deze dan op via Twitter. Doe hetzelfde met de spilfiguren binnen deze bedrijven. Als dat eenmaal is gebeurd, kan je op verschillende manieren de aandacht vestigen op jezelf. Deel hun tweets bijvoorbeeld met je eigen volgers (‘re-tweet’), of richt je eigen tweets aan hen door een apenstaartje voor hun naam te plaatsen wanneer je twittert. Zorg in dat laatste geval wel dat je een intelligente opmerking maakt of iets relevant te vertellen hebt.
Verdeel de mensen die je hebt toegevoegd in categorieën, zodat het gemakkelijker wordt om een bepaalde groep op te volgen. Geef de lijstjes klinkende namen, zoals ‘Boeiende bedrijven in Brussel’ of ‘Mensen met verstand van zaken’. Iedereen vindt het prettig om in een lijstje opgenomen te worden, omdat dat je invloed op Twitter vergroot.
Er bestaan verschillende gratis applicaties die het gebruik van Twitter vergemakkelijken. Met tools als Hootsuite of Tweetdeck kan je verschillende conversaties tegelijk opvolgen en nagaan wie bepaalde sleuteltermen gebruikt.
(mo)
Volg jij ons al op twitter.com/Jobat?
Toch kan Twitter een nuttig instrument zijn, niet het minst bij je zoektocht naar werk. Het kan je geloofwaardigheid versterken en je naam in de verf zetten. Hoe je dat juist moet aanpakken? Vijf tips!
Wie heeft er veel invloed in jouw branche of sector? Zoek hen op via Twitter en volg hun tweets. De zoekfunctie van Twitter is niet bijster efficiënt, dus het kan helpen om de naam van de gezochte persoon samen met het woordje ‘Twitter’ gewoon in Google in te geven. Schenk aandacht aan wat deze mensen zeggen en met anderen delen op Twitter en zorg dat je op jouw beurt door hen wordt opgemerkt. Hoe je dat doet? Lees vooral verder ...
Enkel het passief volgen van andere mensen zal op lange termijn niet veel zoden aan de dijk zetten. Als je de aandacht van de twittergemeenschap wil trekken, moet je ook zelf aan het twitteren slaan. ‘Keywords’ zijn woorden of woordgroepen die gebruikt worden om de aandacht te trekken van mensen die op zoek zijn naar bepaalde informatie. Beschik je over bepaalde specifieke eigenschappen of competenties, wees dan niet te beroerd om deze als sleutelterm in je tweets op te nemen. Om ervoor te zorgen dat andere gebruikers die term ook gemakkelijk kunnen terugvinden, plaats je er best een ‘hashtag’ of hekje (#sleutelterm) voor.
Heb je al een aantal bedrijven in gedachten waar je graag aan de slag zou gaan? Volg deze dan op via Twitter. Doe hetzelfde met de spilfiguren binnen deze bedrijven. Als dat eenmaal is gebeurd, kan je op verschillende manieren de aandacht vestigen op jezelf. Deel hun tweets bijvoorbeeld met je eigen volgers (‘re-tweet’), of richt je eigen tweets aan hen door een apenstaartje voor hun naam te plaatsen wanneer je twittert. Zorg in dat laatste geval wel dat je een intelligente opmerking maakt of iets relevant te vertellen hebt.
Verdeel de mensen die je hebt toegevoegd in categorieën, zodat het gemakkelijker wordt om een bepaalde groep op te volgen. Geef de lijstjes klinkende namen, zoals ‘Boeiende bedrijven in Brussel’ of ‘Mensen met verstand van zaken’. Iedereen vindt het prettig om in een lijstje opgenomen te worden, omdat dat je invloed op Twitter vergroot.
Er bestaan verschillende gratis applicaties die het gebruik van Twitter vergemakkelijken. Met tools als Hootsuite of Tweetdeck kan je verschillende conversaties tegelijk opvolgen en nagaan wie bepaalde sleuteltermen gebruikt.
(mo)
Volg jij ons al op twitter.com/Jobat?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Social media worden steeds belangrijker in de zoektocht naar een nieuwe job. Werkgevers screenen kandidaat-werknemers op LinkedIn, Facebook, Twitter enzovoort.
Een motivatiebrief beslaat maximaal één pagina, luidt klassiek sollicitatieadvies. Maar het kan ook in 140 tekens. Want na LinkedIn lijkt nu ook Twitter zich een weg te banen naar de jobmarkt. Wie zijn baan beu is, kan zelfs twilliciteren op twacatures. Maar is het meer dan wat getjilp?
Even Twitter of Facebook checken? Dat is niet naar de zin van de helft van de Belgische werkgevers. Zij geven hun personeel geen toegang tot social media, leert onderzoek bij 2.820 Europese werknemers. "Belgische werkgevers zijn op dat vlak zeer conservatief", zegt Filip Roels van IT-servicesbedrijf Unisys.
Vitaliteit op de werkvloer is van essentieel belang. Want als je goed in je vel zit, presteer je beter. Maar hoe zorg je voor een vitaler leven?
Ben je het beu dat je baas of je collega’s gewoon over je heen lopen? Dan is het tijd om wat assertiever te zijn.
Generatie Z, Gen Z of Zoomers. Het zijn de opvolgers van de millennials. En zoals bij elke generatie brengt ook deze nieuwe trends met zich mee...
Zet je je eerste stappen op de arbeidsmarkt? Dan zit je nog met veel vragen over solliciteren. We tackelen enkele heikele punten: van vacature tot loongesprek.
De zomer is zalig... Maar minder fijn is het om te werken op heel warme dagen. Met deze tips hou je je hoofd koel.
Begin je aan je eerste zoektocht naar een job? Maak indruk met een professioneel cv die jouw vaardigheden en prestaties in de verf zet!
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Social media worden steeds belangrijker in de zoektocht naar een nieuwe job. Werkgevers screenen kandidaat-werknemers op LinkedIn, Facebook, Twitter enzovoort.
Even Twitter of Facebook checken? Dat is niet naar de zin van de helft van de Belgische werkgevers. Zij geven hun personeel geen toegang tot social media, leert onderzoek bij 2.820 Europese werknemers. "Belgische werkgevers zijn op dat vlak zeer conservatief", zegt Filip Roels van IT-servicesbedrijf Unisys.
Een motivatiebrief beslaat maximaal één pagina, luidt klassiek sollicitatieadvies. Maar het kan ook in 140 tekens. Want na LinkedIn lijkt nu ook Twitter zich een weg te banen naar de jobmarkt. Wie zijn baan beu is, kan zelfs twilliciteren op twacatures. Maar is het meer dan wat getjilp?
We vroegen een 27-jarige webdeveloper uit de provincie Antwerpen naar zijn job en hoeveel hij daarmee maandelijks verdient...
Wie zijn de meest populaire engineering specialisten in 2022? Wat doen ze precies? En hoe zit het met de vraag op de arbeidsmarkt? Een overzicht.
Hoewel permanente bijscholing belangrijk is op de arbeidsmarkt van vandaag, blijkt het gebruik van opleidingscheques jaar na jaar achteruit te gaan.
Het effect van vakantie is na twee dagen al verdwenen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Nijmegen. Hoe komt dat?
Door het hybride werken komen werknemers structureel minder naar kantoor.
Is het verplicht om je zwangerschap en geboorte aan te geven bij het ziekenfonds? Wij geven mee waarom wel/niet.