Het loon van een vuilnisman: 1.300 euro netto
Lesley werkt als interimkracht bij Ecowerf Leuven. Hij schuimt dagelijks de Brabantse straten af om afval te laden. Jobat vroeg hem hoeveel hij verdient.
Hoewel alle jobs een mogelijk gevaar inhouden (meestal slechts kleine gevaren, bijvoorbeeld een oogbeschadiging door te veel tijd voor het computerscherm door te brengen), zijn er beroepen die ergere gevolgen kunnen hebben, soms wel fatale ...
Het beroep van politieman is uiteraard nooit zonder gevaar. Bij de politie in Mexico werken, blijkt zelfs levensgevaarlijk. De voortdurende strijd tegen de Mexicaanse drugskartels die massaal slachtoffers blijft eisen, maakt dat een Mexicaanse politieman de gevaarlijkste job ter wereld uitoefent. Sinds 2007 lieten maar liefst 70.000 Mexicanen het leven dankzij de drugsoorlog. Het gebeurt regelmatig dat agenten samenwerken met de drugsbendes onder meer dankzij hun slechte verloning.
Zich op de openbare weg begeven is altijd gevaarlijk, maar wanneer je om den brode de baan op moet, loop je een groter risico om ooit eens in een ongeval betrokken te raken. Lange en vermoeiende werkuren, hoge snelheden en zware ladingen maken de gevolgen van dergelijke ongevallen des te erger. In Afrika dreigt er nog extra gevaar om de hoek. Zo werden in oktober 2012 in Kaapstad een reeks aanslagen gepleegd op vrachtwagens. Het blijkt een wijdverspreid fenomeen in Afrika.
Houthakkers werken onder meer op grote hoogten en onstabiel terrein, met kettingzagen die gevaarlijk zijn zelfs indien ze correct gebruikt worden. En dan is er natuurlijk nog het risico van vallende bomen en takken, en het werken op plaatsen waar maar weinig verzorgingsmogelijkheden voorhanden zijn …
Netten of kooien binnenhalen die honderden kilo’s wegen, is al moeilijk genoeg zonder de aanwezigheid van zware wind, regen, een glad scheepsdek en ijskoude golven die tegen de boeg beuken. Zo stierven onlangs 200 beroepsmatige vissers tijdens hun dagtaak, doordat ze overboord vielen en verdronken. Ook de concurrentiedruk maakt het vissers niet gemakkelijk. In januari 2012 werden 15 Filipijnse vissers doodgeschoten door een rivaliserende vissersgroep die het niet konden verdragen dat er gevist werd op 'hun plek'.
Zelfs in westerse landen blijft het onschadelijk maken van explosieven een gevaarlijke opdracht. In 2012 moest Dovo, de ontmijningsdienst van het leger, maar liefst 3.048 keer uitrukken. Voor het overgrote merendeel was dit om springtuigen, onder meer uit de Eerste of Tweede Wereldoorlog, te neutraliseren. En dat is jammer genoeg niet zonder gevaar.
In 2012 werden in totaal 141 journalisten in 29 verschillende landen gedood tijdens hun werk, wat volgens de Presse Emblème Campagne (PEC) een absoluut record was. Uit de cijfers bleek Syrië de meest gevaarlijke plek op aarde voor reporters. Minstens 37 journalisten kwamen hier vorig jaar om het leven.
Ook politieagenten in Irak hebben het niet gemakkelijk. Het geweldniveau in Irak ligt volgens de Verenigde Naties de afgelopen tijd 'verontrustend hoog'. Zo werden alleen al in de maand juli 1.057 Irakezen gedood, waaronder 129 politieagenten, door terreuraanslagen of andere gewelddaden.
Chinese mijnen zijn levensgevaarlijk. Tussen 2001 en 2011 lieten meer dan 47.670 Chinese mijnwerkers het leven in mijnongevallen. Ondanks verhoogde veiligheidsmaatregelen van de Chinese regering blijft het aantal sterfgevallen in hun mijnen immens hoog. Daarenboven worden veel ongevallen verdoezeld. Vooral een slechte uitrusting, beperkte veiligheidsvoorschriften, gebrekkige toezicht en verregaande vormen van vriendjespolitiek tussen de mijneigenaars en de overheden zijn hier de oorzaken van.
Blus- en sproeivliegers hebben één van de gevaarlijkste beroepen omdat de vliegtuigen die ze besturen dikwijls erg dicht tegen de grond vliegen. Indien er iets misgaat, is de kans groot dat het vliegtuig te pletter smakt. Maar ook 'gewone' piloten, bijvoorbeeld in Rusland, riskeren vaak hun leven. In 2012 kwamen alle 50 inzittenden van een Suchoi Superjet om het leven. Ook in 2011 gebeurden in Rusland enkele verschrikkelijke vliegtuigcrashes, waarbij onder meer een ijshockeyelftal om het leven kwam.
Net zoals vrachtwagenchauffeurs begeven buschauffeurs zich voor hun job op de baan, wat steeds een gevaar inhoudt. Ook agressieve passagiers maken het beroep van buschauffeur niet ongevaarlijk. In Guatemala-stad worden bovendien moorden gepleegd op buschauffeurs om de regering te destabiliseren. Bovendien blijken de chauffeurs in Guatemala een belangrijk doelwit van afpersers. Sinds 2008 zijn zo'n 171 chauffeurs op deze manier gestorven.
(nm) – Bron: Ad.nl & 20min.ch
6 augustus 2013Hoewel alle jobs een mogelijk gevaar inhouden (meestal slechts kleine gevaren, bijvoorbeeld een oogbeschadiging door te veel tijd voor het computerscherm door te brengen), zijn er beroepen die ergere gevolgen kunnen hebben, soms wel fatale ...
Het beroep van politieman is uiteraard nooit zonder gevaar. Bij de politie in Mexico werken, blijkt zelfs levensgevaarlijk. De voortdurende strijd tegen de Mexicaanse drugskartels die massaal slachtoffers blijft eisen, maakt dat een Mexicaanse politieman de gevaarlijkste job ter wereld uitoefent. Sinds 2007 lieten maar liefst 70.000 Mexicanen het leven dankzij de drugsoorlog. Het gebeurt regelmatig dat agenten samenwerken met de drugsbendes onder meer dankzij hun slechte verloning.
Zich op de openbare weg begeven is altijd gevaarlijk, maar wanneer je om den brode de baan op moet, loop je een groter risico om ooit eens in een ongeval betrokken te raken. Lange en vermoeiende werkuren, hoge snelheden en zware ladingen maken de gevolgen van dergelijke ongevallen des te erger. In Afrika dreigt er nog extra gevaar om de hoek. Zo werden in oktober 2012 in Kaapstad een reeks aanslagen gepleegd op vrachtwagens. Het blijkt een wijdverspreid fenomeen in Afrika.
Houthakkers werken onder meer op grote hoogten en onstabiel terrein, met kettingzagen die gevaarlijk zijn zelfs indien ze correct gebruikt worden. En dan is er natuurlijk nog het risico van vallende bomen en takken, en het werken op plaatsen waar maar weinig verzorgingsmogelijkheden voorhanden zijn …
Netten of kooien binnenhalen die honderden kilo’s wegen, is al moeilijk genoeg zonder de aanwezigheid van zware wind, regen, een glad scheepsdek en ijskoude golven die tegen de boeg beuken. Zo stierven onlangs 200 beroepsmatige vissers tijdens hun dagtaak, doordat ze overboord vielen en verdronken. Ook de concurrentiedruk maakt het vissers niet gemakkelijk. In januari 2012 werden 15 Filipijnse vissers doodgeschoten door een rivaliserende vissersgroep die het niet konden verdragen dat er gevist werd op 'hun plek'.
Zelfs in westerse landen blijft het onschadelijk maken van explosieven een gevaarlijke opdracht. In 2012 moest Dovo, de ontmijningsdienst van het leger, maar liefst 3.048 keer uitrukken. Voor het overgrote merendeel was dit om springtuigen, onder meer uit de Eerste of Tweede Wereldoorlog, te neutraliseren. En dat is jammer genoeg niet zonder gevaar.
In 2012 werden in totaal 141 journalisten in 29 verschillende landen gedood tijdens hun werk, wat volgens de Presse Emblème Campagne (PEC) een absoluut record was. Uit de cijfers bleek Syrië de meest gevaarlijke plek op aarde voor reporters. Minstens 37 journalisten kwamen hier vorig jaar om het leven.
Ook politieagenten in Irak hebben het niet gemakkelijk. Het geweldniveau in Irak ligt volgens de Verenigde Naties de afgelopen tijd 'verontrustend hoog'. Zo werden alleen al in de maand juli 1.057 Irakezen gedood, waaronder 129 politieagenten, door terreuraanslagen of andere gewelddaden.
Chinese mijnen zijn levensgevaarlijk. Tussen 2001 en 2011 lieten meer dan 47.670 Chinese mijnwerkers het leven in mijnongevallen. Ondanks verhoogde veiligheidsmaatregelen van de Chinese regering blijft het aantal sterfgevallen in hun mijnen immens hoog. Daarenboven worden veel ongevallen verdoezeld. Vooral een slechte uitrusting, beperkte veiligheidsvoorschriften, gebrekkige toezicht en verregaande vormen van vriendjespolitiek tussen de mijneigenaars en de overheden zijn hier de oorzaken van.
Blus- en sproeivliegers hebben één van de gevaarlijkste beroepen omdat de vliegtuigen die ze besturen dikwijls erg dicht tegen de grond vliegen. Indien er iets misgaat, is de kans groot dat het vliegtuig te pletter smakt. Maar ook 'gewone' piloten, bijvoorbeeld in Rusland, riskeren vaak hun leven. In 2012 kwamen alle 50 inzittenden van een Suchoi Superjet om het leven. Ook in 2011 gebeurden in Rusland enkele verschrikkelijke vliegtuigcrashes, waarbij onder meer een ijshockeyelftal om het leven kwam.
Net zoals vrachtwagenchauffeurs begeven buschauffeurs zich voor hun job op de baan, wat steeds een gevaar inhoudt. Ook agressieve passagiers maken het beroep van buschauffeur niet ongevaarlijk. In Guatemala-stad worden bovendien moorden gepleegd op buschauffeurs om de regering te destabiliseren. Bovendien blijken de chauffeurs in Guatemala een belangrijk doelwit van afpersers. Sinds 2008 zijn zo'n 171 chauffeurs op deze manier gestorven.
(nm) – Bron: Ad.nl & 20min.ch
6 augustus 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Lesley werkt als interimkracht bij Ecowerf Leuven. Hij schuimt dagelijks de Brabantse straten af om afval te laden. Jobat vroeg hem hoeveel hij verdient.
Iedereen is wel eens gefrustreerd door het werk dat hij doet. Maar bestaan er eigenlijk jobs die zo frustrerend zijn dat ze uiteindelijk tot zelfmoord leiden? Ja, zo blijkt.
Je werkgever heeft specifiek met jou een contract gesloten. Maar wat gebeurt er met jouw AO als je sterft?
Als gevolg van een arbeidsongeval kan je enkele maanden niet werken. Wat betekent dit voor je loon? Jobat zocht het voor je uit ...
België is een meertalig land. Dat zorgt voor een pak meer administratie, maar het zou ook ronduit gevaarlijk kunnen zijn op de werkvloer.
Zowel januari als februari zijn topmaanden als het om solliciteren gaat. Maar vooral na het weekend en na vakanties sturen we onze cv door voor die nieuwe job.
Sinds 1 september 2020 kan je als werknemer gebruikmaken van het verlof voor mantelzorgers. Maar hoe regel je dat?
16,9 procent van de arbeidskrachten in ons land is niet-Belgisch.
De sector van bank en verzekeringen is de sector waar het geld zit. Maar vertaalt zich dat ook in riante lonen voor wie hierin aan de slag is?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Lesley werkt als interimkracht bij Ecowerf Leuven. Hij schuimt dagelijks de Brabantse straten af om afval te laden. Jobat vroeg hem hoeveel hij verdient.
Je werkgever heeft specifiek met jou een contract gesloten. Maar wat gebeurt er met jouw AO als je sterft?
België is een meertalig land. Dat zorgt voor een pak meer administratie, maar het zou ook ronduit gevaarlijk kunnen zijn op de werkvloer.
Iedereen is wel eens gefrustreerd door het werk dat hij doet. Maar bestaan er eigenlijk jobs die zo frustrerend zijn dat ze uiteindelijk tot zelfmoord leiden? Ja, zo blijkt.
Als gevolg van een arbeidsongeval kan je enkele maanden niet werken. Wat betekent dit voor je loon? Jobat zocht het voor je uit ...
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
Verpleegkundige stijgt van plaats zes naar één op de knelpuntberoepenlijst. In de top tien staan ook twee nieuwkomers.
Met de vakantie voor de deur is het een goed idee om eens digitaal af te kicken. Zo’n offline pauze doet deugd! Enkele tips...
Wie van plan is om een andere job te zoeken, mag zich niet laten afschrikken door de coronacrisis. Sterker nog, deze crisis kan voor extra mogelijkheden zorgen!