Wat doet een Administratief Medewerker?
Welke taken heeft een administratief medewerker? Jobat geeft je het algemene profiel. Bekijk hier ook alle actuele vacatures voor administratief medewerkers.
De onvrede van kantoorbedienden over hun verloning staat te lezen in het recente salarisonderzoek van OfficeTeam, een uitzendbureau voor administratieve profielen. De voorbije moeilijke periode op de werkvloer - harder werken met vaak minder mensen - heeft dat ongenoegen nog aangescherpt. Ook bij starters, van hen werd immers vaak een onmiddellijke inzetbaarheid verwacht.
"Vorig jaar was 40 procent niet tevreden over zijn loon, nu bijna de helft", zegt Annick Lambert van OfficeTeam, die daar een van de redenen in ziet voor het groeiende aantal kantoorbedienden dat van job verandert. Het voorbije jaar vertrok bijna een op twee van de bevraagde werknemers naar een andere werkgever, in 2009 was dat 37 procent.
Volgens Lambert willen werknemers nu beloond worden voor hun harde werk en hun trouw aan hun werkgever. Maar niet alleen daarom. Ook toegenomen verantwoordelijkheden en expertise als gevolg van de extra werkdruk motiveren kantoorbedienden om meer loon te eisen.
Als ze opslag willen, zullen de administratieve medewerkers wel uit hun schulp moeten komen. Van de tien kantoorbedienden die vinden dat ze recht hebben op een salarisverhoging, zullen er slechts vier daar zelf om vragen. De rest laat het initiatief aan de werkgever.
Volgens Lambert is het gebrek aan evaluatie de oorzaak van die passieve ingesteldheid. "Een groot aantal administratieve krachten heeft nog nooit een formeel evaluatiemoment gehad. De salariskwestie komt simpelweg niet ter sprake."
Ze pleit dan ook voor meer dergelijke momenten voor alle administratieve medewerkers: van secretaresses over receptionistes tot juridische medewerkers en expediteurs. "Een derde van het administratief personeel heeft tijdens het voorbije jaar extra verantwoordelijkheden gekregen. Een werkgever die dat niet te horen krijgt, kan dat ook niet belonen."
Evaluatiegesprekken vormen bovendien een goede basis voor retentiebeleid. "In de opnieuw nakende strijd om talent is dat niet overbodig, vooral als het om knelpuntberoepen zoals management assistent gaat." Toch is een evaluatie niet altijd het beste ogenblik voor salarisvragen. "In zo’n gesprek moeten vooral jobinhoud, verantwoordelijkheden, flexibiliteit en werksfeer aan bod komen. Een evaluatie leidt niet altijd tot loonsverhoging", aldus nog Lambert.
Bovendien is loon niet alles, zo blijkt uit de OfficeTeam-studie. Slechts 2 procent van de werknemers die het afgelopen jaar van werk veranderden, noemt zijn (te lage) salaris als de belangrijkste reden. Ook jobinhoud, verantwoordelijkheid, verwachtingen en flexibiliteit spelen mee.
Office Support | 0-2 jaar ervaring | 3-5 jaar | 6-9 jaar | 10-15 jaar | > 15 jaar |
---|---|---|---|---|---|
Data Entry Administrator | € 1.600-2.150 | € 1.700-2.250 | € 1.800-2.300 | € 1.900-2.400 | > € 2.200 |
Office / Facilities Assistant | € 1.700-2.100 | € 1.900-2.300 | € 2.100-2.500 | € 2.300-2.600 | > € 2.500 |
Receptionist / Telephonist | € 1.700-2.000 | € 1.800-2.200 | € 2.000-2.400 | € 2.200-2.650 | > € 2.350 |
Office Manager | € 1.800-2.200 | € 2.000-2.600 | € 2.400-2.950 | € 2.600-3.350 | > € 3.200 |
Lambert raadt werkgevers dan ook aan om creatief te zijn en verder te kijken dan de traditionele extralegale voordelen zoals een groepsverzekering, vervoersonkosten of maaltijdcheques. "Een aantal buitengewone voordelen, zoals een tegemoetkoming in externe trainingen, kunnen een enorm motiverend effect hebben. Maar het is aan elke werkgever afzonderlijk om zich af te vragen wat zijn medewerkers kan motiveren om bij hem te blijven."
(mo)    
De onvrede van kantoorbedienden over hun verloning staat te lezen in het recente salarisonderzoek van OfficeTeam, een uitzendbureau voor administratieve profielen. De voorbije moeilijke periode op de werkvloer - harder werken met vaak minder mensen - heeft dat ongenoegen nog aangescherpt. Ook bij starters, van hen werd immers vaak een onmiddellijke inzetbaarheid verwacht.
"Vorig jaar was 40 procent niet tevreden over zijn loon, nu bijna de helft", zegt Annick Lambert van OfficeTeam, die daar een van de redenen in ziet voor het groeiende aantal kantoorbedienden dat van job verandert. Het voorbije jaar vertrok bijna een op twee van de bevraagde werknemers naar een andere werkgever, in 2009 was dat 37 procent.
Volgens Lambert willen werknemers nu beloond worden voor hun harde werk en hun trouw aan hun werkgever. Maar niet alleen daarom. Ook toegenomen verantwoordelijkheden en expertise als gevolg van de extra werkdruk motiveren kantoorbedienden om meer loon te eisen.
Als ze opslag willen, zullen de administratieve medewerkers wel uit hun schulp moeten komen. Van de tien kantoorbedienden die vinden dat ze recht hebben op een salarisverhoging, zullen er slechts vier daar zelf om vragen. De rest laat het initiatief aan de werkgever.
Volgens Lambert is het gebrek aan evaluatie de oorzaak van die passieve ingesteldheid. "Een groot aantal administratieve krachten heeft nog nooit een formeel evaluatiemoment gehad. De salariskwestie komt simpelweg niet ter sprake."
Ze pleit dan ook voor meer dergelijke momenten voor alle administratieve medewerkers: van secretaresses over receptionistes tot juridische medewerkers en expediteurs. "Een derde van het administratief personeel heeft tijdens het voorbije jaar extra verantwoordelijkheden gekregen. Een werkgever die dat niet te horen krijgt, kan dat ook niet belonen."
Evaluatiegesprekken vormen bovendien een goede basis voor retentiebeleid. "In de opnieuw nakende strijd om talent is dat niet overbodig, vooral als het om knelpuntberoepen zoals management assistent gaat." Toch is een evaluatie niet altijd het beste ogenblik voor salarisvragen. "In zo’n gesprek moeten vooral jobinhoud, verantwoordelijkheden, flexibiliteit en werksfeer aan bod komen. Een evaluatie leidt niet altijd tot loonsverhoging", aldus nog Lambert.
Bovendien is loon niet alles, zo blijkt uit de OfficeTeam-studie. Slechts 2 procent van de werknemers die het afgelopen jaar van werk veranderden, noemt zijn (te lage) salaris als de belangrijkste reden. Ook jobinhoud, verantwoordelijkheid, verwachtingen en flexibiliteit spelen mee.
Office Support | 0-2 jaar ervaring | 3-5 jaar | 6-9 jaar | 10-15 jaar | > 15 jaar |
---|---|---|---|---|---|
Data Entry Administrator | € 1.600-2.150 | € 1.700-2.250 | € 1.800-2.300 | € 1.900-2.400 | > € 2.200 |
Office / Facilities Assistant | € 1.700-2.100 | € 1.900-2.300 | € 2.100-2.500 | € 2.300-2.600 | > € 2.500 |
Receptionist / Telephonist | € 1.700-2.000 | € 1.800-2.200 | € 2.000-2.400 | € 2.200-2.650 | > € 2.350 |
Office Manager | € 1.800-2.200 | € 2.000-2.600 | € 2.400-2.950 | € 2.600-3.350 | > € 3.200 |
Lambert raadt werkgevers dan ook aan om creatief te zijn en verder te kijken dan de traditionele extralegale voordelen zoals een groepsverzekering, vervoersonkosten of maaltijdcheques. "Een aantal buitengewone voordelen, zoals een tegemoetkoming in externe trainingen, kunnen een enorm motiverend effect hebben. Maar het is aan elke werkgever afzonderlijk om zich af te vragen wat zijn medewerkers kan motiveren om bij hem te blijven."
(mo)    
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Welke taken heeft een administratief medewerker? Jobat geeft je het algemene profiel. Bekijk hier ook alle actuele vacatures voor administratief medewerkers.
De 23-jarige Marianne Hoenkamp werkt al een jaar als administratief medewerker bij energieleverancier Nuon.
Het bedrijfsleven is stilaan de zwaarste klap te boven, maar voor salarisverhogingen staan werkgevers nog niet echt te springen. Enkele tips hoe je toch extra loon uit de brand kan slepen.
Belgische millennials zijn ervan overtuigd dat ze het slechter zullen hebben dan hun ouders. Al hebben ze sinds de COVID-19-pandemie minder stress...
Eat, sleep, work, repeat. Geleefd worden, verre van aangenaam, maar voor velen heel herkenbaar. Hoe komt dat? En belangrijker: hoe geraak je dat gevoel kwijt?
Met Freddy Van Malderen van VDAB Oost-Vlaanderen overlopen we enkele uitdagingen op het vlak van werk. “HR-afdelingen moeten meer door het venster kijken.”
Eenzelfde werkgever voor de rest van ons professioneel leven bestaat bijna niet meer. Maar ook de onvoorspelbaarheid op de werkvloer zelf wordt groter ...
We vroegen een 20-jarige verkoopster uit Turnhout naar haar job en hoeveel zij daar maandelijks mee verdient...
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De 23-jarige Marianne Hoenkamp werkt al een jaar als administratief medewerker bij energieleverancier Nuon.
Welke taken heeft een administratief medewerker? Jobat geeft je het algemene profiel. Bekijk hier ook alle actuele vacatures voor administratief medewerkers.
Het bedrijfsleven is stilaan de zwaarste klap te boven, maar voor salarisverhogingen staan werkgevers nog niet echt te springen. Enkele tips hoe je toch extra loon uit de brand kan slepen.
Er zijn mensen die je carrière saboteren en er zijn mensen die je carrière net dat extra duwtje in de rug geven. Laten we focussen op die laatste.
Immensus Group, dat in Nederland zestien Domino’s Pizza-filialen uitbaat, betaalt zijn personeel deels in bitcoin.
Wie zijn de meest populaire engineering specialisten in 2022? Wat doen ze precies? En hoe zit het met de vraag op de arbeidsmarkt? Een overzicht.
België behoort tot één van de landen met de meeste vakbondsleden ter wereld. Maar wat zijn nu de voor- en nadelen van zo’n lidmaatschap?
Door het stelsel van de startbanen kom je als jongere makkelijker aan de bak. Je krijgt meer kansen om (meer) werkervaring op te doen.
De psychosociale gevolgen van de coronacrisis zijn niet te onderschatten. Daarom lanceren HR-dienstverlener Itzu en OThor de MyMindScan.