Het startloon van een administratief support medewerker bij Nuon: 1.320 euro netto
De 23-jarige Marianne Hoenkamp werkt al een jaar als administratief medewerker bij energieleverancier Nuon.
De onvrede van kantoorbedienden over hun verloning staat te lezen in het recente salarisonderzoek van OfficeTeam, een uitzendbureau voor administratieve profielen. De voorbije moeilijke periode op de werkvloer - harder werken met vaak minder mensen - heeft dat ongenoegen nog aangescherpt. Ook bij starters, van hen werd immers vaak een onmiddellijke inzetbaarheid verwacht.
"Vorig jaar was 40 procent niet tevreden over zijn loon, nu bijna de helft", zegt Annick Lambert van OfficeTeam, die daar een van de redenen in ziet voor het groeiende aantal kantoorbedienden dat van job verandert. Het voorbije jaar vertrok bijna een op twee van de bevraagde werknemers naar een andere werkgever, in 2009 was dat 37 procent.
Volgens Lambert willen werknemers nu beloond worden voor hun harde werk en hun trouw aan hun werkgever. Maar niet alleen daarom. Ook toegenomen verantwoordelijkheden en expertise als gevolg van de extra werkdruk motiveren kantoorbedienden om meer loon te eisen.
Als ze opslag willen, zullen de administratieve medewerkers wel uit hun schulp moeten komen. Van de tien kantoorbedienden die vinden dat ze recht hebben op een salarisverhoging, zullen er slechts vier daar zelf om vragen. De rest laat het initiatief aan de werkgever.
Volgens Lambert is het gebrek aan evaluatie de oorzaak van die passieve ingesteldheid. "Een groot aantal administratieve krachten heeft nog nooit een formeel evaluatiemoment gehad. De salariskwestie komt simpelweg niet ter sprake."
Ze pleit dan ook voor meer dergelijke momenten voor alle administratieve medewerkers: van secretaresses over receptionistes tot juridische medewerkers en expediteurs. "Een derde van het administratief personeel heeft tijdens het voorbije jaar extra verantwoordelijkheden gekregen. Een werkgever die dat niet te horen krijgt, kan dat ook niet belonen."
Evaluatiegesprekken vormen bovendien een goede basis voor retentiebeleid. "In de opnieuw nakende strijd om talent is dat niet overbodig, vooral als het om knelpuntberoepen zoals management assistent gaat." Toch is een evaluatie niet altijd het beste ogenblik voor salarisvragen. "In zo’n gesprek moeten vooral jobinhoud, verantwoordelijkheden, flexibiliteit en werksfeer aan bod komen. Een evaluatie leidt niet altijd tot loonsverhoging", aldus nog Lambert.
Bovendien is loon niet alles, zo blijkt uit de OfficeTeam-studie. Slechts 2 procent van de werknemers die het afgelopen jaar van werk veranderden, noemt zijn (te lage) salaris als de belangrijkste reden. Ook jobinhoud, verantwoordelijkheid, verwachtingen en flexibiliteit spelen mee.
Office Support | 0-2 jaar ervaring | 3-5 jaar | 6-9 jaar | 10-15 jaar | > 15 jaar |
---|---|---|---|---|---|
Data Entry Administrator | € 1.600-2.150 | € 1.700-2.250 | € 1.800-2.300 | € 1.900-2.400 | > € 2.200 |
Office / Facilities Assistant | € 1.700-2.100 | € 1.900-2.300 | € 2.100-2.500 | € 2.300-2.600 | > € 2.500 |
Receptionist / Telephonist | € 1.700-2.000 | € 1.800-2.200 | € 2.000-2.400 | € 2.200-2.650 | > € 2.350 |
Office Manager | € 1.800-2.200 | € 2.000-2.600 | € 2.400-2.950 | € 2.600-3.350 | > € 3.200 |
Lambert raadt werkgevers dan ook aan om creatief te zijn en verder te kijken dan de traditionele extralegale voordelen zoals een groepsverzekering, vervoersonkosten of maaltijdcheques. "Een aantal buitengewone voordelen, zoals een tegemoetkoming in externe trainingen, kunnen een enorm motiverend effect hebben. Maar het is aan elke werkgever afzonderlijk om zich af te vragen wat zijn medewerkers kan motiveren om bij hem te blijven."
(mo)    
        4 oktober 2010De 23-jarige Marianne Hoenkamp werkt al een jaar als administratief medewerker bij energieleverancier Nuon.
Het bedrijfsleven is stilaan de zwaarste klap te boven, maar voor salarisverhogingen staan werkgevers nog niet echt te springen. Enkele tips hoe je toch extra loon uit de brand kan slepen.
Welke taken heeft een administratief medewerker? Jobat geeft je het algemene profiel. Bekijk hier ook alle actuele vacatures voor administratief medewerkers.
Michèle gaat met Kristina (zorganker kleuterschool Sint-Lutgardis Ganshoren) en Martijn (MIVB) in gesprek over hun jobinhoud, diversiteit en tweetaligheid.
Sommige werktrends spelen eerder op de achtergrond. Ze vallen minder op, ook omdat werknemers of organisaties dat soms liefst zo willen houden...
Moeite met keuzes maken? Aan de hand van deze zeven tips maak je komaf met je twijfel en neem je de juiste beslissing.
Sonny heeft een hart dat klopt voor techniek én voor zijn werkgever. “Unilin biedt de voordelen van een groot bedrijf, maar ook de warmte van een kleinere onderneming”, glimlacht Sonny.
Covid-19 zou onze manier van werken grondig veranderen, dachten we… Maar klopt dat wel? Hoe zal werken in de toekomst er écht uitzien?
Een op de drie Belgen overweegt om van job én van sector te veranderen. Dat blijkt uit een bevraging van Acerta bij meer dan 2.000 werkende Belgen.