Hello, mechatronica!
Welke technologie zit er achter een robot? Mechatronica heet het domein dat mechanica, elektronica en informatica combineert
Zou er zoiets bestaan als technisch DNA? Bij Gery Hanegreefs is de liefde voor techniek en mechaniek alvast iets wat hem en zijn oudere broers al vanaf jonge leeftijd verbindt. “Ik herinner me nog hoe ik gefascineerd kon staan kijken naar m’n oudere broers die een radio of een ander toestel uit elkaar haalden”, vertelt hij.
Na zijn opleiding automechanica werkte Gery een tijdje bij Carglass. Eerst als technieker, later in een administratieve functie. “Het is vooral in die periode dat mijn interesse in computers aangewakkerd werd. Ik wilde me erin verdiepen en begrijpen hoe die dingen echt werken. Ik begon allerlei boeken over computers te kopen en werd lid van een computerclub. Op een dag kreeg ik van een jeugdvriend de vraag of ik niet bij hem in de zaak wou komen werken als computertechnicus. Mijn liefde voor computers had toen al zulke proporties aangenomen dat ik niet kon weigeren.”
Vandaag werkt Gery al meer dan 10 jaar bij Digame, een computerzaak in Leuven. “Ik noem me wel eens een computerdokter die zieke toestellen opnieuw gezond moet zien te maken. Belangrijk in mijn job is dat ik de juiste diagnose stel. Gelukkig bestaan daar programma’s voor, die me erachter helpen komen welk onderdeel aan vervanging toe is. Eenmaal ik dat weet, kan ik aan de operatie beginnen en m’n patiënt op relatief korte termijn weer op de been krijgen.” Gery voegt eraan toe dat herstellingen tegenwoordig alsmaar sneller moeten gebeuren. Vooral zelfstandige ondernemers kunnen hun computer steeds minder missen.
Van automechanieker tot computertechnicus, voor Gery was het een logische stap. “Het gaat allebei over het formuleren van oplossingen voor problemen. Het geeft me veel voldoening. Zeker wanneer ik merk dat ik klanten hierdoor uit een impasse kan halen.” Hoezeer Gery ook door technologie gefascineerd is, het belet hem niet om met een kritische blik te kijken naar de technologische (r)evolutie. “Ik zie prachtige dingen ontstaan. Zoals nanotechnologie, die het mogelijk maakt om via een digitale detector binnen het kwartier kankercellen op te sporen in je lichaam. Maar tegelijkertijd maak ik me ook de bedenking of de computer het niet zal overnemen van de mens. Volgens mij zal de uitdaging erin bestaan dat wij als mens de touwtjes in handen blijven houden.”
Jasper Vanderstappen kon na zijn opleiding luchtvaarttechnologie meteen aan de slag als vliegtuigtechnieker bij Sabena Aerospace in Zaventem. “Zowel mijn studiekeuze als mijn job vloeit voort uit mijn passie voor vliegtuigen. De techniek die het mogelijk maakt dat die toestellen kunnen opstijgen, vliegen en landen, heeft me altijd enorm geboeid.”
De werkdagen van vliegtuigtechnicus Jasper zijn zeer gevarieerd. Er zijn dagen waarop er aan het algemene onderhoud van vliegtuigen gewerkt wordt. Maar het gebeurt regelmatig dat er zich onvoorziene technische problemen voordoen. Dan is het alle hens aan dek om het vliegtuig te herstellen. “Bij een defect halen we er bijna altijd de Aircraft Maintenance Manual (AMM) bij. Je zou het onze bijbel kunnen noemen. Daarin worden de verschillende onderdelen beschreven en vind je ook een handleiding over hoe je technische problemen kan oplossen.” Jasper benadrukt het belang van een goed contact met de bemanning. Hun informatie kan hem als technicus helpen om een probleem zo snel mogelijk te identificeren en aan te pakken.
Wat Jasper het meest boeit in zijn job? “In ons vak moet je supernauwkeurig zijn. Je mag er nooit zomaar van uitgaan dat iets in orde is. Je wil zeker zijn. Ook al werken we onder tijdsdruk en weten we dat vliegtuigen zoveel mogelijk moeten vliegen, toch zullen we van veiligheid altijd onze topprioriteit maken.”
Jasper houdt van de operationele buzz van een luchthaven. Zeker wanneer er een technisch defect vastgesteld wordt, is het een en al actie rond het vliegtuig in kwestie. “De troubleshooting die bij m’n job hoort, geeft me adrenaline. Als ik zie dat passagiers opgelucht ademhalen wanneer ze vernemen dat we het vliegtuig hebben kunnen herstellen, dan geeft me dat vleugels.”
(nd)
Zou er zoiets bestaan als technisch DNA? Bij Gery Hanegreefs is de liefde voor techniek en mechaniek alvast iets wat hem en zijn oudere broers al vanaf jonge leeftijd verbindt. “Ik herinner me nog hoe ik gefascineerd kon staan kijken naar m’n oudere broers die een radio of een ander toestel uit elkaar haalden”, vertelt hij.
Na zijn opleiding automechanica werkte Gery een tijdje bij Carglass. Eerst als technieker, later in een administratieve functie. “Het is vooral in die periode dat mijn interesse in computers aangewakkerd werd. Ik wilde me erin verdiepen en begrijpen hoe die dingen echt werken. Ik begon allerlei boeken over computers te kopen en werd lid van een computerclub. Op een dag kreeg ik van een jeugdvriend de vraag of ik niet bij hem in de zaak wou komen werken als computertechnicus. Mijn liefde voor computers had toen al zulke proporties aangenomen dat ik niet kon weigeren.”
Vandaag werkt Gery al meer dan 10 jaar bij Digame, een computerzaak in Leuven. “Ik noem me wel eens een computerdokter die zieke toestellen opnieuw gezond moet zien te maken. Belangrijk in mijn job is dat ik de juiste diagnose stel. Gelukkig bestaan daar programma’s voor, die me erachter helpen komen welk onderdeel aan vervanging toe is. Eenmaal ik dat weet, kan ik aan de operatie beginnen en m’n patiënt op relatief korte termijn weer op de been krijgen.” Gery voegt eraan toe dat herstellingen tegenwoordig alsmaar sneller moeten gebeuren. Vooral zelfstandige ondernemers kunnen hun computer steeds minder missen.
Van automechanieker tot computertechnicus, voor Gery was het een logische stap. “Het gaat allebei over het formuleren van oplossingen voor problemen. Het geeft me veel voldoening. Zeker wanneer ik merk dat ik klanten hierdoor uit een impasse kan halen.” Hoezeer Gery ook door technologie gefascineerd is, het belet hem niet om met een kritische blik te kijken naar de technologische (r)evolutie. “Ik zie prachtige dingen ontstaan. Zoals nanotechnologie, die het mogelijk maakt om via een digitale detector binnen het kwartier kankercellen op te sporen in je lichaam. Maar tegelijkertijd maak ik me ook de bedenking of de computer het niet zal overnemen van de mens. Volgens mij zal de uitdaging erin bestaan dat wij als mens de touwtjes in handen blijven houden.”
Jasper Vanderstappen kon na zijn opleiding luchtvaarttechnologie meteen aan de slag als vliegtuigtechnieker bij Sabena Aerospace in Zaventem. “Zowel mijn studiekeuze als mijn job vloeit voort uit mijn passie voor vliegtuigen. De techniek die het mogelijk maakt dat die toestellen kunnen opstijgen, vliegen en landen, heeft me altijd enorm geboeid.”
De werkdagen van vliegtuigtechnicus Jasper zijn zeer gevarieerd. Er zijn dagen waarop er aan het algemene onderhoud van vliegtuigen gewerkt wordt. Maar het gebeurt regelmatig dat er zich onvoorziene technische problemen voordoen. Dan is het alle hens aan dek om het vliegtuig te herstellen. “Bij een defect halen we er bijna altijd de Aircraft Maintenance Manual (AMM) bij. Je zou het onze bijbel kunnen noemen. Daarin worden de verschillende onderdelen beschreven en vind je ook een handleiding over hoe je technische problemen kan oplossen.” Jasper benadrukt het belang van een goed contact met de bemanning. Hun informatie kan hem als technicus helpen om een probleem zo snel mogelijk te identificeren en aan te pakken.
Wat Jasper het meest boeit in zijn job? “In ons vak moet je supernauwkeurig zijn. Je mag er nooit zomaar van uitgaan dat iets in orde is. Je wil zeker zijn. Ook al werken we onder tijdsdruk en weten we dat vliegtuigen zoveel mogelijk moeten vliegen, toch zullen we van veiligheid altijd onze topprioriteit maken.”
Jasper houdt van de operationele buzz van een luchthaven. Zeker wanneer er een technisch defect vastgesteld wordt, is het een en al actie rond het vliegtuig in kwestie. “De troubleshooting die bij m’n job hoort, geeft me adrenaline. Als ik zie dat passagiers opgelucht ademhalen wanneer ze vernemen dat we het vliegtuig hebben kunnen herstellen, dan geeft me dat vleugels.”
(nd)
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Welke technologie zit er achter een robot? Mechatronica heet het domein dat mechanica, elektronica en informatica combineert
Op de knelpuntberoepenlijst van de VDAB prijkt technisch talent met stip op één. Hoe dicht sta jij bij een technische job?
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een afdeling die zich specifiek bezighoudt met innovatieve projecten. En ja, ook Colruyt Group heeft zo'n afdeling!
Wat doe je wanneer je bijzonder geïnteresseerd bent in AI en een studierichting zoekt die je voorbereidt voor een carrière in deze boeiende wereld?
Renson is op zoek naar technische (productie)profielen en hoger opgeleide profielen. Samenwerking met technische scholen zorgt voor een win-winsituatie.
Het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende is de enige plek in Vlaanderen met luchtvaartopleidingen op bachelorniveau.
Ingenieurs en technici zijn gegeerd goed op de arbeidsmarkt, maar sommige niches doen het nog beter dan andere. Dit zijn de technologiejobs van de toekomst!
Breng je werkgever minstens twee en hoogstens drie maanden vooraf op de hoogte van je ouderschapsverlof. In principe doe je dat met een aangetekend schrijven.
Hoe stelt de werknemer zijn werk voor na de coronacrisis? Het Amerikaanse uitzendbedrijf ManpowerGroup ging op onderzoek.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een afdeling die zich specifiek bezighoudt met innovatieve projecten. En ja, ook Colruyt Group heeft zo'n afdeling!
Welke technologie zit er achter een robot? Mechatronica heet het domein dat mechanica, elektronica en informatica combineert
Het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende is de enige plek in Vlaanderen met luchtvaartopleidingen op bachelorniveau.
Op de knelpuntberoepenlijst van de VDAB prijkt technisch talent met stip op één. Hoe dicht sta jij bij een technische job?
Wat doe je wanneer je bijzonder geïnteresseerd bent in AI en een studierichting zoekt die je voorbereidt voor een carrière in deze boeiende wereld?
Renson is op zoek naar technische (productie)profielen en hoger opgeleide profielen. Samenwerking met technische scholen zorgt voor een win-winsituatie.
Ingenieurs en technici zijn gegeerd goed op de arbeidsmarkt, maar sommige niches doen het nog beter dan andere. Dit zijn de technologiejobs van de toekomst!
Aan medewerkers vragen waar ze op vakantie gaan, is geen inbreuk op de privacy, want kadert momenteel binnen een risicobeoordeling rond het welzijnsbeleid.
Een flowervaring is de zone waarin je zo opgaat dat je de tijd en je omgeving volledig vergeet. Maar hoe geraak je in zo’n natuurlijke flow?