ZAVO en Brussels Airlines leiden vliegtuigtechnici op

De Zaventemse school ZAVO en luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines slaan de handen in elkaar om jongeren op te leiden tot onderhoudstechnicus voor vliegtuigen. Drie Vlaamse scholen en de sectorverenigingen van de luchtvaartindustrie gaan in de toekomst nog nauwer samenwerken.

18 juni 2015

Delen

"De opleiding vliegtuigtechnicus is relatief jong en daardoor nog te weinig bekend.” (Catharine Peersman, algemeen directeur ZAVO)

Vlaamse bedrijven staan aan de top in de luchtvaartsector. Ze behoren tot de vaste leveranciers van alle grote vliegtuigconstructeurs in de wereld, en hebben daarvoor voldoende geschoold personeel nodig. Ook voor het onderhoud van vliegtuigen is er veel vraag naar mensen met de juiste opleiding. In Vlaanderen bieden drie scholen een TSO-opleiding vliegtuigtechnieken aan: ZAVO Zaventem, VTI Sint Petrus en Paulus Oostende en Stedelijk Lyceum Meir Antwerpen.

Bij ZAVO bestaat de opleiding sinds 2007, en ze telt momenteel dertig leerlingen in de drie studiejaren. Dat zijn er te weinig om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen. "Onze opleiding is nog relatief jong", zegt Catharina Peersman, algemeen directeur van ZAVO. "Daardoor is ze nog weinig bekend, niet alleen bij ouders en leerlingen maar ook bij CLB's en de VDAB."

Om die opleiding bekender te maken en kwalitatief sterker uit te bouwen, sloten de drie scholen pas een samenwerkingsakkoord met de sectororganisaties Flemish Aerospace Group (FLAG) en Belgian Air Transport Association (BATA). Het werkplekleren wordt daarbij nog verder in de opleiding geïntegreerd.

Vliegtuigonderhoud

De term vliegtuigonderhoud omvat het herstellen van beschadigde vliegtuigen, het geven van onderhoudsbeurten, het veranderen van het interieur van vliegtuigen en nog veel meer. De opleiding wordt aangeboden in het vijfde en zesde jaar vliegtuigtechnieken, en in het zevende specialisatiejaar vliegtuigtechnicus, een zogenaamd Se-n-Se-jaar (secundair na secundair). Naast algemene vakken staan ook wiskunde en fysica op het leerplan, maar vooral specifieke vakken zoals elektriciteit, materialen en hardware, basisaerodynamica en onderhoudstechnieken. In het zevende jaar komt ook de luchtvaartwetgeving aan bod.

De opleiding is sterk praktijkgericht. Zeven uur per week in het vijfde jaar en dertien uur per week in het zesde jaar zijn gevuld met praktijkoefeningen. In het zevende jaar is meer dan de helft van de opleiding gewijd aan praktijk en stages. Voor dat praktijkgedeelte van de opleiding werkt ZAVO samen met Brussels Airlines. "Onze leerlingen gaan met de vakleerkrachten naar de lokalen en werkplaatsen van Brussels Airlines, waar ze met een eigen veiligheidsbadge toegang krijgen. Een aantal lessen wordt daar ter plaatse gegeven, en ze kunnen de opgedane kennis meteen in de praktijk brengen", legt Catharina Peersman uit. Dat gebeurt in vier afdelingen: de ateliers waar onderdelen hersteld worden; het logistiek departement; de line-maintenance waar een acuut probleem met een toestel snel hersteld moet worden, en de base-maintenance waar het 'groot onderhoud' van een vliegtuig gebeurt. Na een inloopperiode worden de jongeren effectief ingezet bij de productie, uiteraard onder begeleiding van een ervaren technicus.

Werkplekleren is voor alle betrokken partijen een voordeel, vindt Peersman. De school kan leerlingen laten werken met materiaal en werktuigen die ze zelf nooit zou kunnen aanbieden, en de leerlingen doen zo onbetaalbare ervaring op. Ronny Cappuyns, training manager bij Brussels Airlines, treedt haar bij. "We krijgen die jongeren drie jaar lang over de vloer; in het zevende jaar brengen ze zelfs het grootste deel van hun tijd hier door. Zo leren ze ons bedrijf goed kennen en zien ze hoe alles in elkaar past. En omgekeerd leren wij hen ook kennen. Wanneer we aanwervingen doen, vormen zij de eerste pool waaruit we putten." Brussels Airlines hoopt zo voldoende instroom te krijgen aan geoefende onderhoudstechnici, want het huidige personeelsbestand vergrijst.

Vrijstelling

Bijzonder aan de opleiding is dat de leerlingen bij het afstuderen niet alleen een diploma secundair onderwijs mee naar huis nemen. De ZAVO-opleidingen vliegtuigtechnieken en vliegtuigtechnicus zijn erkend door het Directoraat-Generaal Luchtvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Deze dienst controleert de normen voor de opleiding en kwalificaties van iedereen die iets met luchtvaart te maken heeft, van piloten tot onderhoudspersoneel. Dankzij die erkenning worden de leerlingen gedeeltelijk vrijgesteld voor de verplichte opleidingen die nieuwe werknemers in de luchtvaartsector moeten volgen. Dat is een extra troefkaart op de arbeidsmarkt, zegt Catharina Peersman, en verklaart mede waarom de eerste Se-n-Se-leerlingen vijf maanden voor het einde van het schooljaar al een arbeidscontract op zak hadden.

Het samenwerkingsakkoord tussen de scholen en de sectorverenigingen wil gezamenlijke acties ontwikkelen om de luchtvaartindustrie en de opleiding beter bekend te maken. "We promoten de opleiding al op onze eigen opendeurdag, maar we willen ook prominent aanwezig zijn op de Luchtvaartdag", vertelt Catharine Peersman. Een werkgroep zal concrete initiatieven uitwerken om de opleiding te ondersteunen. Zo hebben de scholen het nu nog erg moeilijk om aan Nederlandstalig lesmateriaal te geraken, en is het beschikbare cursusmateriaal over het algemeen heel duur. Ook de bijscholing van leerkrachten staat op de agenda.

(wv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.