Vlajo brengt scholen en ondernemers samen

Topondernemer Herman Van De Velde gaf de aftrap van 'Ondernemers voor de Klas'.

Ondernemers zijn de helden van onze tijd en die boodschap zet de vzw Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) bij jongeren nog eens extra in de verf. Vlajo brengt in samenwerking met het Ondernemersplatform VKW scholen en ondernemers samen.

Tot 13 februari geven maar liefst 350 Vlaamse ondernemers samen 550 gastcolleges aan laatstejaarsleerlingen economie in het secundair en eerstejaarsstudenten hoger onderwijs. Topondernemer Herman Van De Velde gaf de aftrap in Aalst.

Ondernemers voor de Klas

De editie 2015 van Ondernemers voor de Klas ging op maandag 12 december van start in het Aalsterse Koninklijk Lyceum. Een volle klas zesdejaars economie en geïnteresseerde leerlingen uit andere richtingen kwam er luisteren naar Herman Van De Velde, gedelegeerd bestuurder van het gelijknamige bedrijf uit Schellebelle achter de wereldbefaamde merken Marie Jo en Prima Donna.

“Super dat wij de kick-off mogen organiseren”, vertelt economielerares Venita Van Cauter. “Een mooie kans om kennis te maken met de praktijk van het ondernemerschap. Vlajo stelde Herman Van De Velde zelf voor. Voor de leerlingen hoop ik dat ze inzien dat ze met hun talent ook zélf iets kunnen opstarten. We werken trouwens ook samen met Vlajo voor het project Mini-ondernemingen. Leerlingen mogen zelf een product of een dienst bedenken waarin ze dan alle theorie in de praktijk omzetten, aandeelhoudersvergaderingen incluis. Dit jaar heb ik er al drie in de klas.”

Schuchter

Dat Herman Van De Velde een vlotte prater is, helpt het ijs te breken. De nette, wat schuchtere zesdejaars luisteren vanaf de eerste minuut aandachtig naar de Vlaamse topondernemer, die meteen vraagt wie er wil gaan ondernemen. Eén meisje steekt haar hand op en zegt dat ze een eigen architectenbureau wil starten. De vraag is pertinent, want uit recente cijfers blijkt dat Vlaamse jongeren veel liever solliciteren dan zelf hun eigen job te creëren.

“Want waarom zou je ondernemen terwijl je zoveel hoort over faillissementen en hoge loonlasten?”, verwoordt lerares Venita wat er bij veel jongeren leeft. Van De Velde gaat door over de ins en outs van ondernemen, over innovatie en meerwaardecreatie, kwaliteit, originaliteit en service. En vooral over de juiste keuzes die je moet maken.

Enthousiast

De gastdocent heeft het al snel over de noodzaak van duurzaam ondernemen. Als dit de teneur is van de andere Vlajo-gastcolleges, dan krijgen deze studenten alvast de juiste set ondernemerswaarden mee. “Je doet wat je zelf goed vindt” is nog zo’n stevige boodschap die waarschijnlijk niet in dovemansoren valt. “Passie en enthousiasme zijn de bottomline. Ik wil alleen met enthousiaste mensen werken – zorg dat je ergens werkt waar je enthousiast van wordt.”

Na een uitleg over het familiebedrijf en zijn parcours als ondernemer waarin hij van een ondergoedfabrikant een internationaal gerenommeerd modebedrijf maakte met een ontwerpafdeling van vijftig mensen, is er tijd voor een knipoog: “met steeds minder textiel steeds meer geld verdienen.”

“Stap uit je beschermde cocon en begin voor jezelf”, het is de samenvatting van deze aandachtig bijgewoonde ochtend. Zou het ondernemersvuur aangewakkerd zijn? Aan deze reeks gastcolleges met grote namen als Bart Claes (JBC), Karel Cardoen (Cardoen), Patrik De Haes (ThromboGenics), Fons Leroy (VDAB), Martine Reynaers (Reynaers Aluminium) en Ignace Van Doorselaere (Van de Velde) zal het niet gelegen hebben.

 

(wv) – Meer info: www.vlajo-ovk.be  

Meer info over Welke job past bij mij? , Zelfstandigen en bijberoep , Opleidingen , Jobs met toekomst , Persoonlijke ontwikkeling

21/01/2015