Technologie en retailjobs: levende 3D-diertjes op de winkelvloer

Bij een retailjob komt meer kijken dan verkopen. Belangrijk om trouwe klanten te behouden in tijden van internationale webshops, is een leuke beleving én een lokale community. Wat zegt dat over kwaliteiten die je nodig hebt op de winkelvloer? Passie voor je product én openstaan voor technologische innovatie scoren alvast hoog.

25 februari 2019

Delen

Woody
Klaarwakker: de mannen achter pyjamamerk Woody, met eigenaar Mehmet Batur en Managing Director Steven Van de Velde.

Het Gentse pyjamalabel Woody bestaat dit jaar precies 25 jaar én is Belgisch marktleider in zijn sector. Het bedrijf erachter, de WoodyGroup, is de opvolger van wat in 1993 werd opgericht als JellyCoe door Gentenaar Michel Van de Velde. Die ging in zee met de Britse illustrator Woody Fox, wiens naam de inspiratie vormde voor de merknaam. In 2017 nam het Turkse Bella Tekstill van ondernemer Mehmet Batur de aandelen over. Managing Director voor het Belgische team is Steven Van de Velde.

Wat maakt Woody zo herkenbaar? “We hebben allerlei bonte prints gecreëerd op basis van onze reeks iconische Woodydiertjes” zegt Steven Van de Velde. “Die passen we toe op accessoires, bedding, plaids, footwear, een complete nachtgoed- maar ook homewearcollectie voor kinderen en tieners. Alles wordt inhouse bij ons in Gent ontworpen. Na de overname hebben we Nathalie Deschuymer, de ontwerpster van het eerste uur terug aan boord gehaald. Goed voor een mooie creatieve injectie en een frisse, kleurige boost.”

Augmented reality

Een en ander zorgt ervoor dat Woody een trouwe fanbase heeft. Die wordt dit jaar door de creatie van WoodyWorld extra verwend. “We geven onze diertjes nu een functie: ze komen tot leven, we spelen ermee in op de leefwereld van kinderen. Er komt een website en een app waarmee je een diertje kan scannen op een pyjama en dan in 3D via augmented reality tot leven brengen. Je plugt je koptelefoon in en je hoort het verhaal van WoodyWorld. De app ontwikkelen we samen met digital product studio In The Pocket. We verwachten er heel veel van.”

Verhaal en beleving

Wat betekent dat concreet voor de verkoopvloer? “We waren zelf allemaal betrokken bij de creatie van WoodyWorld”, zegt wholesale- en retailmanager Kersten. “Ik werk hier nu vier jaar met plezier, dit is geen ‘fabriek’. Verkopen wordt leuker met creatieve en technologische back-up. Zo kunnen we online en fysiek verkopen blijven combineren. We verkopen een Belgisch product met historiek én een goede prijskwaliteitsverhouding.”

“Zit verkopen je in het bloed, dan is dit een fijn product waar je achter kunt staan. Een merk moet je boeien om het goed te kunnen verkopen. Met Woody hebben we een verhaal, een beleving. Vanop skivakantie krijgen we foto’s van hele families op onze Facebookpagina (met 20.000 volgers!) waar iedereen staat te poseren in een Woody-pyjama. Ons retailverhaal is nog net zo jong als onze klanten. We willen nu voor iedere winkel zo’n lokale community creëren. Dat hoort ook bij je job als verkoper.”

Meer dan verkopen

“De juiste positieve attitude en betrokkenheid zijn het belangrijkste”, pikt de CEO in. “Kandidaten zien in ons een bedrijf met een leuk imago. Klopt ook wel, we proberen een leuke klantenbeleving te creëren rond Woody en daarom doe je als winkelmedewerkers meer dan ‘verkopen’. Je onthaalt mensen in de WoodyWorld. Momenteel hebben we bij Woody Retail en Woody Group 35 mensen in dienst, waarvan 6 verkopers. Voorlopig zijn er naast onze Gentse B2B showroom drie eigen winkels in Vlaanderen (Hasselt, Knokke en Antwerpen). Eind 2019 komt er een bij in Gent.”

“Ik vind eigen winkelpunten belangrijk. Grote ketens staan onder druk door e-commerce en die heeft het vaak zelf moeilijk, de concurrentie is enorm. Ik wil Woody graag onafhankelijk houden, ook uit respect voor onze boetiekhouders die vaak al 25 jaar partner zijn – ze vormen nog altijd 85 procent van ons saleskanaal.”

(wdh) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.