Organiseren kan je leren: 10 tips!

Krijg je maar geen grip op de organisatie van je huishouden of spullen op het werk? Volg dan de onderstaande tips van Agemacoaching.be, een website met tips over organiseren en timemanagement, en win weer wat extra tijd.

8 mei 2013

Delen

infobesitas

1. Elk ding heeft zijn 'thuis'

Laat al je spullen steeds op dezelfde, logische plaats en breng je collega's of huisgenoten hiervan op de hoogte. Printerpapier ligt bij de printer, documenten die je vaak nodig hebt, leg je binnen handbereik, bureaumateriaal zoals een schaar of nietjesmachine ligt in die ene schuif …

2. Leg spullen terug

In dezelfde categorie als de voorgaande tip. Na gebruik leg je alles terug op de juiste, oorspronkelijke plaats. Vermijd onnodig tijdverlies omdat je spullen steeds op een andere plaats legt en dus nooit kunt terugvinden. Vraag ook aan collega's of huisgenoten of zij hetzelfde willen doen.

3. Leg grenzen vast

Er schuilt in ieder van ons wel een 'verzamelaar', maar bij sommige mensen loopt het werkelijk de spuigaten uit. Neem jezelf voor om iedere keer wanneer er een item bij komt, je er ook eentje terug wegneemt. Wie er alleen maar spullen bijneemt en nooit iets weggooit, is al snel het overzicht zoek.

4. Gebruik dozen of containers

Je spullen in een doos of – wanneer het echt veel is – een container opbergen, is overzichtelijker dan wanneer je ze los in je kast, schuif of op je bureau laat liggen.

5. (Kleine) stap voor stap

De meeste mensen zien er tegenop om een ruimte te organiseren. Begin daarom met een kleine stap, zoals het opruimen van een archiefkast of je bureauladen, zodat je niet onmiddellijk gedemotiveerd geraakt. Na deze inspanning volgt een volgende, en voor je het goed en wel beseft, heb je de hele ruimte weer op orde.

6. Start met één stuk

Door één stuk van een ruimte te organiseren, kan je al oefenen voor de rest van de ruimte. Dat geeft je de nodige moed om de andere stukken van de ruimte onder handen te nemen.

7. Vermijd uitstellen

Van uitstel komt (vaak) afstel. Soms zijn mensen zo volhardend in het uitstellen dat er uiteindelijk niets meer van hun plannen in huis komt. Onderneem vandaag (én niet morgen) al actie!

8. Zet door

Stop niet halverwege je werk. Er verandert helaas helemaal niets, wanneer er nog een heel deel documenten ongeorganiseerd rond blijven slingeren. Dan moet je in de toekomst namelijk op twee plaatsen gaan zoeken, tussen de georganiseerde stapel en de niet-georganiseerde.

9. Beloon jezelf

Opruimen is nu eenmaal niet de leukste taak, dus vergeet jezelf niet af en toe te belonen. Dat maakt het een stuk eenvoudiger en draaglijker.

10. Blijf organiseren

Organiseren kent geen eindpunt. Het is een systeem dat je moet blijven toepassen, wil je steeds het overzicht blijven bewaren. Wanorde duikt immers altijd terug op, tenzij je een systeem hebt ontwikkeld.

(nm) – Bron: Agemacoaching.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.