Outdoorexperts Wim, Bart en Yves: ‘Onze passie delen, dat blijft het mooiste’

“Experts? Noem ons maar kameleons”, krijgen we meteen te horen. Als outdoorexpert bij A.S.Adventure ben je alomtegenwoordig. Als je tenminste niet ergens in de bergen zit.

24 maart 2015

Delen

A.S. Adventure Outdoorexperts Wim, Bart en Yves
"Vertrekt een klant op trekking naar de Annapurna (de hoogste bergtop in de Himalaya, red.), dan stellen we over de afdelingen heen een pakket samen.” (Bart Knoops, A.S.Adventure)

Een babbel met drie outdoorexperts, daarvan verwacht je een beetje dat je iets opsteekt over het verschil tussen een trim fit en een athletic fit in synthetische donsjassen. Maar daarover blijkt dit gesprek helemaal niet te gaan. Wel over passie, en vooral over mensen.

“Als expert wintersport adviseer ik alle 43 stores van A.S.Adventure over uitrusting en materiaal”, vertelt Wim Vanvinckenroye. “Iedereen die mijn knowhow nodig heeft, help ik voort. Net kreeg ik nog een telefoontje van de aankoopster van wintersport Kids, die me vroeg of een bepaald lot in onze collectie past. Mijn oordeel is ook van tel bij aankoopbeslissingen.”

Trekkingexpert Bart Knoops knikt: “Je zet alles en iedereen in voor jouw afdeling: marketing, sales, merchandising, aankoop, websales, finance, hr …”

‘Gear’ testen

“We besteden ook veel tijd aan testen”, zegt Wim. “Bart hier, die leeft zeker twee maanden per jaar in een tentje. We geven onze knowhow door aan de verkopers, maar doen ze ook actief op: ik trek zelf naar Oostenrijk met de hardwareteams om ski’s te gaan uittesten. Net zoals Yves zijn team op de fietsen loslaat. Maar we geven onze mensen vooral permanent het gevoel dat ze op avontuur zijn. Dat is de basis.”

Instemmend geknik. Bart: “Onze verkopers moeten het materiaal door en door kennen. Een tent verkopen als je er nog nooit in geslapen hebt, lukt niet. Ze gaan mee nieuwe gear testen, zodat ze achteraf een mooi coherent verhaal te vertellen hebben aan de klanten. Ze hebben zelf trouwens ook inspraak in het aanbod. Wij filteren hun voorstellen. Dankzij onze passie blijven we voortdurend onze knowhow opbouwen. Ik weet nu haast meer over de collectie van volgend seizoen, dan over wat er nu in de winkels ligt.”

Coaching is cruciaal

Ook bij het aanwerven van nieuwe collega’s zijn de experts nauw betrokken. Yves Tessens, expert biking, licht toe: “Klanten informeren zich uitgebreid online voor ze een aankoop doen. Ze zijn goed voorbereid als ze naar de winkel komen. Op dat moment maakt een winkelmedewerker het verschil door zijn ervaring en hoe hij die overbrengt.”

Bart: “Nieuwe verkopers worden eerst opgeleid in één specialisatie. Pas later gaan ze breder, maar dat is wél essentieel. Vertrekt een klant op trekking naar de Annapurna (de hoogste bergtop in de Himalaya, red.), dan stellen we over de afdelingen heen een pakket samen. Je moet dus weten wat er buiten je afdeling te koop is.”

Wim: “Tijdens sollicitatierondes voelen wij heel sterk de kwaliteiten van kandidaten aan.” Bart vult aan: “Dicht bij de klant en onze collega’s staan, spreekt vanzelf voor ons omdat we zelf op de werkvloer hebben gestaan. We hébben ook graag mensen om ons heen. Onze verkopers coachen is essentieel in onze job. Dankzij onze passie en kennis trekken we ze mee in het verhaal. Samen creëren we de unieke beleving waar A.S.Adventure zijn sporen mee verdient. Online willen we die beleving doortrekken. Het hele assortiment staat online, maar een fractie ervan vind je in de winkels. De verkopers geven dan online advies.”

Yves pikt in: “En wij zijn de tweedelijnsdesk voor vragen via alle kanalen: live, chat, telefoon, tijdens beurzen. Een videokanaal is misschien de volgende stap in onze communicatie.”

Veel meer dan een retailketen

Bart: “We komen graag naar buiten met onze knowhow, zoals tijdens Music for Life. Een weekje buiten in de kou doorbrengen is niet niks. Technisch ondergoed, fleece en dons en hoe je dat het beste gebruikt, de StuBru-presentatoren maakten er graag gebruik van.”

Wim: “Of ik geef workshops over snow safety voor klanten. Snap je: A.S.Adventure is veel meer dan een retailketen.”

Bart: “We vormen samen een heel klein clubje dat écht op de hoogte is van alle technologische nieuwigheden. Nodig om elke actieve vrijetijdgenieter te bedienen. Ook opa die met de hond gaat wandelen (gelach).”

Outdoor for Life

Yves: “Eigenlijk zijn dit drie uit de hand gelopen hobby’s. Ik reed als veertienjarige wedstrijden, nadat ik merkte dat ik mee kon met mijn pa en zijn fietsmaten. Materiaal was daarbij altijd al een passie. Aluminium, carbon, schakelsystemen … het ging over méér dan fietsen. Dat geldt ook voor Wim en Bart.”

Wim knikt: “Ik was 18 maanden oud toen ik begon te skiën, net als mijn dochters nu. Ik heb vier winters als skileraar in Oostenrijk achter de rug. Zo leer je technieken en materiaal door en door kennen. Van leveranciers en doorgewinterde ski-klanten die ook materiaalfreaks zijn, steek ik evengoed veel op.”

Bart: “Zodra je A.S.Adventure binnenstapt, waan je je op vakantie. Je wordt er instant vrolijk van, dat gevoel ken ik erg goed van vroeger. Ik kreeg outdoorplezier met de paplepel ingegeven. Eerst mee in de rugzak, daarna huttentochten op mijn zesde. Nu heb ik zelf een gezin, dus beleef ik die thrills in mijn job.”

Trendsetters

Wim lacht: ”We zijn altijd wel met onze hobby bezig: productfilmpjes posten op YouTube, een app ontwikkelen, verkoopsdisplays uitkiezen om de juiste beleving te creëren …”

Yves: “Elders geef je als expert je mening, wij gaan zelf aan de slag met ideeën. We merkten dat mensen moeite hebben om hun fiets binnen te brengen voor onderhoud. Wel, wij bedachten toen dat we zelf de fietsen thuis kunnen ophalen, herstellen en terugbrengen. Daarin zijn we trendsetters. Zo blijven we voor op de anderen.”

Bart: “Zelfs de speciaalzaken doen inspiratie op bij ons. Nog zo’n voorbeeld: koopt een klant wandelschoenen, dan krijgt die in zijn mailbox tips voor het onderhoud. Die ideeën ontstaan samen met marketing en sales. We willen dat de klant achteraf zijn beleving vasthoudt. Leuk als je dan waardering krijgt van iemand die buitenging met een ander product dan wat hij wilde kopen, maar dat wel perfect bij hem past. En je naam onthoudt. Daar doe je het toch voor?”

Wim: “Als ik me hier niet mee zou amuseren, dan deed ik het niet. Dat geldt voor ons alle drie. Het is een mindset, een manier van leven.”

(wdh) - Foto: (kb) - Bron: MARK Magazine

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.