Hoe Elke op 10 jaar tijd 'Madame t-heater' werd

Elke Cornelissens
"Ik stapte op mijn fiets om contracten af te geven. In een opleiding zouden ze dat een 'commerciële reflex' noemen. Ik deed dat gewoon.” (Elke Cornelissens, t-heater)

Op 5 januari 2004 startte Elke Cornelissens bij t-interim als uitzendconsulente. Vandaag is ze de baas van t-heater, het onderdeel van t-groep dat zich richt tot de artistiek-culturele en creatieve sector. Hoe ze van haar instapjob doorgroeide tot 'Madame t-heater'? Kansen zien en durven grijpen.

Op de middelbare school twijfelde ze nog. Toch maar het hart volgen naar het conservatorium? Of luisteren naar het verstand en kiezen voor een economische richting? Het werd een opleiding marketing en bedrijfsbeheer, optie pr en events.

“Mijn passie is altijd muziek geweest. Ik heb op hoog niveau dwarsfluit en saxofoon gespeeld, en nu nog is het een passie”, zegt Elke Cornelissens. “Ik ben werk gaan zoeken in de culturele sector, maar kon niet genoeg ervaring voorleggen. Zo kwam ik bij t-interim terecht – ik raakte gecharmeerd door de uitzendsector door er als werkzoekende te komen. Begin 2004 startte ik in het uitzendkantoor in Antwerpen.”

Haar passie voor muziek heeft ze nooit onder stoelen of banken gestoken, ook niet tijdens haar sollicitatie. “Ik herinner me zelfs nog dat de districtsmanager me vroeg of ik niet te veel hooi op mijn vork nam. Maar het is nooit mijn bedoeling geweest om me nog volop in mijn muziek te smijten. Ik had de knop omgedraaid en wilde voluit voor mijn job gaan.”

'Dat doe ik wel'

Net voor de start van Elkes carrière, werd het kunstendecreet boven de doopvont gehouden. Mensen uit de creatieve sector kunnen daardoor vrijheid combineren met zekerheid. De uitzendsector kreeg daarin een belangrijke rol. In het kantoor in Antwerpen waren er wel een aantal artiesten – acteurs, muzikanten, dansers, maar ook technici en andere medewerkers achter-de-schermen– die op t-interim een beroep deden om, wanneer ze aan de slag waren, de administratie in orde te maken.

“De persoon die daarmee bezig was, ging in een ander kantoor van t-interim aan de slag,” herinnert Elke zich, “en toen dacht ik 'dan doe ik het wel'. Dat lag me wel: het contact met de artiesten en gezelschappen, ervoor zorgen dat hun administratie in orde was, dat er correct werd gefactureerd en betaald.”

Elke – maar ook in andere kantoren waren collega's met gelijkaardige dingen bezig – bouwde 'onder de radar' aan een portfolio van klanten uit de cultuursector. “Het heeft allemaal te maken met hoe je als persoon in elkaar zit. Ik stapte toen regelmatig op mijn fiets om zelf contracten af te geven. In een opleiding zouden ze dat een 'commerciële reflex' noemen. Ik deed dat gewoon.”

Tot ze de divisiemanager belde om te zeggen dat het zo niet verder ging. “Het was vrijdagavond tien uur en ik was nog steeds op het werk. Dat ging niet meer. Toen ik hem sprak, vroeg die 'Wát ben jij hier aan het doen?'. Je moet weten: toen waren onder meer de artiesten van El Tattoo del Tigre al klant bij mij.”

Auteursrecht blokken

De uitbouw van de dienstverlening aan kunstenaars en gezelschappen kwam die dag in een stroomversnelling terecht. Elke mocht een collega aanwerven om haar bij te staan en ze sprak met de divisiemanager af dat ze met een plan zou komen voor de culturele sector. “Nadat ik hem had uitgelegd wat ik dacht dat we moesten doen en hem had uitgelegd dat ik dacht dat we nood hadden aan coördinatie, zei hij: 'oké, jij gaat dat doen'.”

En zo groeide de 'champignon', zoals ze toen bij t-interim prille ideeën noemden, uit tot een volwaardige divisie t-heater. En groeide uitzendconsulente Elke uit tot Madame t-heater, het koosnaampje dat ze nu van haar baas krijgt. Ze ging meer en meer op het hoofdkantoor werken om te netwerken, om dingen gedaan te krijgen en uit te leggen waar ze mee bezig was en waarom dat belang had. Ondertussen werken er een vijftigtal mensen voor t-heater en zijn er negen gewone kantoren verspreid over het land en een in-house kantoor bij de VRT.

Haar evolutie binnen t-groep was heel organisch. “Ik had geen plan”, zegt ze verschillende keren. Waarom ze dan op tien jaar tijd staat waar ze staat? Elke investeerde in zichzelf, niet alleen door opleidingen te volgen die de organisatie aanbood, door te leren van ervaren mensen binnen en buiten de organisatie, maar ook door daarbovenop 's avonds en in het weekend op eigen houtje te studeren over wat specifiek was voor haar sector – het weekend 'auteursrecht blokken' herinnert ze zich nog heel goed.

Zotte ideeën

Maar ook openheid is een sleutelbegrip. “Ik heb altijd steun gekregen van mijn baas, die ook mijn klankbord was. Ik heb hem veel – ook zotte – ideeën voorgelegd. En als hij 'neen' zei, was ik koppig genoeg om mijn idee te herbekijken en met nieuwe argumenten te komen.”

Nu ze zelf leiding geeft, is het aan haar om klankbord te zijn. “Ik probeer ervoor te zorgen dat mensen ideeën uitwisselen op basis van hun sterktes. Mensen moeten durven om naar buiten te komen met hun ideeën en ze blootstellen aan kritiek. Maar ze moeten óók durven om hun eigen ideeën analytisch te bekijken, kritisch te zijn voor zichzelf. Kijken naar hoe hun competenties en ideeën kunnen bijdragen aan de dienstverlening die onze klanten nodig hebben en aan het geheel. Degene die dat doen, zijn de mensen die erbovenuit steken.”

Kun jij je talenten gebruiken? Doe de Talent Mobility Scan!

Wat maakt dat Elke Cornelissens zich kon ontwikkelen, kansen kreeg en greep en zich vandaag nog steeds met passie en overtuiging inzet? Wat zijn de voorwaarden die ervoor zorgen dat iemand binnen dezelfde organisatie zijn gading blijft vinden? Bij Ascento, ook onderdeel van t-groep, formaliseerden ze een en ander in een Talent Mobility Scan.

Die test bekijkt zeven thema's om na te gaan in hoeverre talenten zich kunnen ontplooien in een onderneming. Krijg je als medewerker kansen om door te groeien? Ben je betrokken bij de missie en visie van een organisatie? Heb je de mogelijkheid je te heroriënteren in een richting die je op een bepaald moment beter past? Kortom: vind je bij je huidige werkgever genoeg uitdagingen om er met goesting en passie aan de slag te blijven?

(tv) - Foto: (bd) - Bron: MARK Magazine - Kijk zelf eens hoe jouw organisatie scoort op www.ascento.be/nl/talent-mobility-scan

Meer info over Interim

30/04/2015