Leven na een fusie

Midden vorig jaar fuseerde de 'cowboymentaliteit' van Real met de 'nuchtere natuur' van Dolmen. Hoe beleefden de medewerkers deze woelige tijd? Een terugblik in het gezelschap van twee werknemers.

3 maart 2009

Delen

'Mijn grootste vrees was dat ik de voordelen die ik had niet zou behouden' Katty Verresen, software engineer (ex-Dolmen)

Het nieuwe hoofdkwartier van RealDolmen bevindt zich in het oude van Dolmen en ligt op een boogscheut van de Brusselse ring in het Vlaams-Brabantse Pajottenland. Voor de fusie werkten hier iets meer dan duizend mensen, nu een kleine vijftienhonderd. 

Voor Bart De Neve, hr business partner bij RealDolmen, was de fusie niet zonder gevolgen. Hij moest Kontich, de plek waar hij al bijna vier jaar voor Real werkte, ruilen voor Huizingen en op zijn naamkaartje verscheen er een nieuwe functie. Dolmen had immers al een hr-manager. "Je kan dat op vele manieren interpreteren, misschien zelfs als een stap terug, maar zo ervaar ik het niet. Ik kijk vooral naar de opportuniteiten die het samengaan met Dolmen heeft meegebracht. Ik heb nu minstens zoveel werknemers onder mijn hoede en heb daarenboven meer verantwoordelijkheden dan vroeger."  

'Veel collega's vielen uit de lucht'  

Voor software engineer Katty Verresen, sinds een half jaar Barts nieuwe collega, heeft de fusie minder gevolgen gehad. Ze werkte al in Huizingen bij Dolmen en heeft het gevoel dat nu nog steeds te doen. "Het enige wat er voor mij veranderd is, is dat ik nu meer collega's heb. Er is hier en daar wel wat geschoven, maar ik heb bijvoorbeeld nog steeds dezelfde chefs."  

Helemaal gerust was Katty er nochtans niet in toen eind 2007 bekend werd gemaakt dat er een fusie op til was. "Veel collega's vielen uit de lucht toen ze het nieuws hoorden. Overname is ook zo'n agressief woord. En er was natuurlijk de angst om bepaalde voordelen te verliezen die we gewoon waren. Bij Dolmen hadden we bijvoorbeeld een prestatiemeter waardoor je de uren die je overwerkte, kon recupereren. Real had dat niet. Dat zorgde voor wat ongerustheid op de vloer. De top heeft dat gelukkig vlug uitgeklaard door te zeggen dat daar niet aan geraakt werd."  

'Cultuur vooral in perceptie anders'  

Over een gebrekkige communicatie omtrent de gevolgen van de fusie hebben noch de werknemers van Real noch die van Dolmen te klagen gehad. "We hebben meteen een veertigtal ontbijtsessies georganiseerd om tekst en uitleg bij de fusieplannen te verschaffen en op vragen van de werknemers te antwoorden", zegt CEO Bruno Segers. "Natuurlijk zijn er verschillen, maar het is veel belangrijker om zo snel mogelijk op de gelijkenissen in te zoomen." 

Want zeker in het begin leefde er bij de werknemers de perceptie dat de bedrijfsculturen van Real en Dolmen totaal verschillend waren. "Real had het imago sexy te zijn. Hier en daar viel zelfs het woord 'cowboy'. Dolmen stond meer voor stabiliteit en robuuste kwaliteit", vertelt Bart. "Nu ik de twee bedrijven beter ken, zou ik het zo sterk niet meer durven verwoorden. Uiteindelijk heb ik zelfs maar heel weinig verschillen opgemerkt."  

'Drie verschillende statuten'  

Maar ze waren er wel. Zoals de verschillende statuten waarin de werknemers terechtkwamen. "Sinds de fusie zitten we met drie statuten", legt Bart uit. "Een voor de ex-werknemers van Real, één voor die van Dolmen en één voor de nieuwkomers. De mensen van Real en Dolmen hebben allemaal hun salaris en voorwaarden behouden. Nieuwkomers krijgen een RealDolmen-statuut met aangepast salarispakket." 

Momenteel wordt bekeken op welke manier alle werknemers op termijn één en hetzelfde statuut kunnen krijgen. Maar intussen is het niet zo dat een ex-Real-werknemer meer verdient dan iemand die van Dolmen komt, of omgekeerd. "Als je het totaalpakket bekijkt, wordt iedereen marktconform betaald. Het verschil zit in de samenstelling van het loonpakket", zegt Bart.  

'Ik heb nog niemand horen klagen'  

En als er klagers komen aankloppen? "Dan worden de verschillen tussen de verschillende statuten uit de doeken gedaan. Het gebeurt trouwens wel eens dat werknemers vragen om van statuut te veranderen." Al heeft bijvoorbeeld Katty daar zelf nog nooit aan gedacht. "Ieder heeft zijn voordelen en zijn gewoontes", vindt ze. "Als ik ervoor kies om niet langer overuren te recupereren, krijg ik misschien meer loon maar dat zijn keuzes die ieder voor zichzelf maakt. Tot nog toe heb ik ook nog niemand op onze afdeling horen klagen."  

Ontslagen zijn er tijdens het hele overnameproces trouwens niet gevallen. Volgens Bruno Segers is dat een bewuste keuze. "Als IT-bedrijf hebben we het voordeel dat onze werknemers kennismedewerkers zijn. Momenteel werken die intern aan nieuwe systemen. Als die klaar zijn, kunnen onze mensen ingezet worden om die in de markt te zetten. En moesten we ooit overbevolkt geraken, kunnen we onze mensen nog steeds outsourcen en tegen betaling bij klanten plaatsen." 

 bulletsHoe overleef je een fusie?    

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.