Jongeren hoopvol over eerste job

Meer dan vorige jaren zijn laatstejaarsstudenten optimistisch over hun kansen op de arbeidsmarkt. Daarom besluiten meer jongeren niet verder te studeren, maar meteen aan de slag te gaan. De non-profitsector wint aan populariteit, maar een groene loopbaan is geen prioriteit.

6 juli 2012

Delen

jongeren springen
“Jongeren kiezen voor werkzekerheid en vastheid van betrekking” (Prof. Dr. Dirk Buyens, Vlerick Management School)

Een onderzoeksteam van de Vlerick Leuven Gent Management School bracht de arbeidsverwachtingen van ruim 1.100 Vlaamse laatstejaarsstudenten in kaart. Het gaat hierbij om studierichtingen die voorbereiden om jobs in het bedrijfsleven, met een meerderheid in economische richtingen, gevolgd door gedragswetenschappen, wetenschappen en techniek en management.

‘Een opmerkelijke vaststelling is het hoge optimisme van die jongeren over hun kansen op de arbeidsmarkt’, zegt professor Dr. Dirk Buyens van het Centre for Excellence in Career Management. ‘Dat klopt ook wel wanneer je kijkt naar de arbeidsmarkt, maar meestal neemt de perceptie bij een opwaartse tendens met wat meer vertraging toe. Veel studenten krijgen wel al jobaanbiedingen en voelen hun kansen, ondanks de lage conjunctuur. De verwachtingen van het loon zijn daarentegen niet toegenomen.’

Sneller en actiever op zoek

Bijna twee derde (65,4%) van de bevraagde laatstejaarsstudenten is van plan volgend jaar aan de slag te gaan. Vooral bij bachelors is er een sterke stijging: 60,8 procent wil aan het werk, tegenover 47 procent in 2010. Eén op de zes wil nog een jaar verder studeren; dat is minder dan voorgaande jaren. Meer dan de helft van de jongeren (58,4%) is al voor het afstuderen op zoek naar werk. 55,4 procent heeft al minstens één keer gesolliciteerd en 14,9 procent heeft al een contract op zak.

Meer jongeren ondernemen ook acties om zich voor te bereiden op de stap naar de arbeidsmarkt. Het uitbouwen van een relevant netwerk wint daarbij aan belang: 65,7 procent doet dat nu tegenover 54 procent in 2010. Ze besteden ook meer aandacht aan het up-to-date houden van hun cv en kiezen studentenjobs of andere activiteiten die later van pas kunnen komen.

Sociale netwerksites worden meer gebruikt in de zoektocht naar een job, maar het blijft nog wel steeds het minst gebruikte kanaal, na bedrijfswebsites, jobsites, jobbeurzen en -events, universiteit of hogeschool en advertenties.

Non-profit scoort goed

Anders dan vorige jaren is er een toegenomen interesse om in de non-profit sector te gaan werken, vooral onder studenten gedragswetenschappen. Daarnaast scoren ook overheidsadministratie en privésector in loondienst hoger dan in 2010.

‘Jongeren kiezen voor werkzekerheid en vastheid van betrekking’, stelt Dirk Buyens. ‘Dat ze ook meer voor ngo's kiezen, heeft te maken met een lokroep naar zingeving. Een zogenaamde groene loopbaan (met een beperkte ecologische voetafdruk) is voor hen geen prioriteit. Slechts één op de vier (22,9%) geeft aan dit groene aspect van de loopbaan mee in rekening te nemen bij de zoektocht naar een job.’

Opleidingen en hoge verwachtingen

Wat opleidingen betreft, zijn jongeren duidelijk: de werkgever is verantwoordelijk. De meerderheid is weinig bereid om zelf financieel bij te dragen aan opleidingen die hen toelaten om te groeien in hun loopbaan. Ook kansen krijgen om opleidingen te volgen en het vrijmaken van de nodige tijd hiervoor zien ze als een verantwoordelijkheid van de werkgever. Maar voor andere aspecten nemen jongeren wel hun eigen verantwoordelijkheid. Voor de ontwikkeling van de nodige vaardigheden om in aanmerking te komen voor promotie bijvoorbeeld, en het zoeken naar opportuniteiten om zich te ontplooien binnen de organisatie.

Work-life balance, autonomie en expertise staan nog steeds bovenaan de lijst, en jongeren hebben nog steeds hoge verwachtingen van hun job. ‘Hun ambities zijn hoog en ze rekenen op veel feedback en coaching. In ruil willen ze hun eigen engagement ook hoog inzetten, maar zonder hieraan een langetermijnperspectief bij één werkgever aan te koppelen. Dé uitdaging voor werkgevers is dus om zowel in hun employer branding als na aanwerving de juiste accenten te leggen in hun hr-beleid om de huidige generatie jongeren gemotiveerd en geëngageerd te houden.’

(bvdb) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.