Jobdag Renson: ‘Vooral bedienden bij 85 jaarlijkse aanwervingen’

Renson
“Door de kleinschaligheid te bewaren hou je mensen betrokken.” (Hans De Brie, hr-manager)

Langs de E17 in Waregem valt het luchtige bedrijfsgebouw meteen op. Renson is familiebedrijf van de vierde generatie dat totaaloplossingen biedt voor een gezond binnenklimaat in gebouwen. “Wij realiseren écht gezonde woon- en werkomgevingen met een minimaal energieverbruik”, zegt hr-manager Hans De Brie. Het businessidee leidt tot een maximale groei als regionale werkgever.

Naast het zo laag mogelijke energieverbruik is design een belangrijk visitekaartje voor dit snel groeiende bedrijf: dat is in ieder geval wat de panoramische onthaalruimte ons wil vertellen. Nu al 700 medewerkers geven het concept mee vorm. “Renson ontwikkelt ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen”, steekt Hans De Brie van wal.

“We bestaan 107 jaar. Onder de huidige ceo Paul Renson zijn we geëvolueerd van een productie- naar een kennisbedrijf. We zetten in op innovatie: we willen oplossingen met meerwaarde bieden. Die transformatie maakt dat we veel meer bedienden aanwerven dan vroeger: momenteel telt Renson er 400, tegenover 300 arbeiders. 10 procent van ons personeel werkt daarbij in onderzoek en ontwikkeling.”


Salesteam


“Van een aluminium verwerkende productie-eenheid evolueerden we naar een specialist in gezonde binnenluchtkwaliteit, energiezuinigheid, akoestiek en design”, vervolgt de hr-manager. “En ook daarin gaan we steeds breder. We beheersen het hele productieproces. Dat laat ons toe om snel te schakelen. Een groot verschil is dat we nu – via architecten – met onze zonweringen en terrasoverkappingen ook particulieren willen bereiken. Een beurs als Batibouw (vanaf 27 februari, nvdr) is tegenwoordig dan ook belangrijk voor ons. Ons salesteam is uitgebouwd tot een ploeg van meer dan 100 mensen. Daarvan zijn er 80 in het buitenland actief. Bovendien kopen we bedrijven op die specialiseren in een activiteit waarvoor we zelf de expertise niet in huis hebben. Op die manier hebben we intussen vijf productiesites.”


“We investeren telkens in een aparte businessunit wanneer de productie matuur genoeg is. Door de kleinschaligheid te bewaren, blijven medewerkers betrokken. Per unit zijn er tussen de 50 en 150 collega’s aan de slag in productie, op de binnendienst en de R&D-afdeling. Elk jaar vullen we een 85-tal vacatures in. Rekening houdend met het feit dat we altijd eerst intern rondkijken, zijn dat geen slechte cijfers. Op 20 februari organiseren we in ieder geval een jobdag. We werken daarvoor samen met het in-house team van Randstad. Wie zich vooraf registreert, krijgt een gesprek, een rondleiding en een algemene infosessie.”


Innovatiepartners

“Intrapreneurship en samenwerken zijn belangrijk, in welke functie dan ook. Iedereen kan bijdragen aan vernieuwing, ook vanuit pakweg de boekhouding”, vervolgt Hans De Brie. Welke profielen er naast sales nog dringend nodig zijn? “Ontwerpers en industrieel vormgevers. We onderhouden dan ook nauwe contacten met verschillende VTI’s voor duaal leren en er loopt een samenwerkingsproject met UGent. Ons eigen opleidingscentrum en opleidingsdagen zorgen vooral voor sales- en technische trainingen. Bij Renson zijn een 15-tal stagiairs actief. De nu 20-koppige marketingafdeling is ook een spil. En omdat elektronische toepassingen voor domotica zo snel wijzigen, kijken we uit naar embedded software engineers.”


“Met gelijkgestemde innoverende bedrijven als Barco, Velux en Niko sluiten we samenwerkingsverbanden af: dat houdt ieders job meteen extra interessant. Wij maken bijvoorbeeld ventilatiesystemen voor de dakramen van Velux. In New York voerden we samen met Barco een prachtig project uit voor structurele aluminium zonwering met geïntegreerde LED-strips. Zoiets geeft vleugels aan onze innovatiedrive. Omdat we een familiebedrijf zijn, kunnen we rustig verder bouwen. We hebben tijd. Alles wordt terug geïnvesteerd in het bedrijf: druk van aandeelhouders is er niet.”


“Het gaat vooruit en daar moet je mee om kunnen”


Internal-salesmedewerkers en monteurs zijn veelgevraagd bij Renson. We laten twee collega’s aan het woord. “Als internal-salesmedewerker bied je een klant over gelijk welk product of probleem antwoorden”, zegt internalsalesmanager Freya De Prest. “Ik ben overkoepelend en internationaal verantwoordelijke voor orderopvolging, offertes, service, algemene technische vragen, evenementen en beurzen in goeie banen leiden voor professionele klanten: het behoort allemaal tot mijn takenpakket. Types klantengroepen zijn bijvoorbeeld raamconstructeurs en distributeurs. Als internal sales stond ik zelf vier jaar in voor dealers en raamconstructeurs. De internationalisering bood mij een mooie kans. Ik startte na mijn studies als internal account bij een ander bedrijf, maar Renson bood me aan om hier dezelfde functie op te nemen. Voordeel? Dat je hier écht verantwoordelijk bent voor je klantengroep en nauw betrokken wordt bij commerciële vergaderingen en evenementen.”


“Maar het betekent ook dat je bepaalde beslissingen neemt, ownership opneemt – enorm motiverend. Een breder werkveld en meer verantwoordelijkheid dus, want wij zorgen dat klanten ons ook echt leren kennen. Ook in het buitenland loop je dus al eens mee met een externe account manager. Renson is een stabiel bedrijf met ambitie en visie, maar alles gaat hier snel en dat tempo moet je aankunnen. Je hebt drive nodig, want het bedrijf evolueert snel. Daar kan niet iedereen mee om. Technisch is het een uitdagende functie: je moet weten hoe zonwering of ventilatie geplaatst wordt. En ja, laat het duidelijk zijn: we zijn harde werkers, no-nonsense en met korte beslissingslijnen (lacht).”


Bjorn Debaere, monteur HOC (Healthy Outdoor Concept) beaamt dat het tempo stevig is. “Wij zijn met tien collega’s om de gezaagde en gelakte onderdelen te monteren voor verschillende types terrasoverkappingen. Ik werk hier al dertien jaar en ik ben supertevreden. Als eerste en enige monteur ben ik in deze job gestart, ondertussen is het team stevig gegroeid. Ik heb iedere verandering meegemaakt, elke nieuwkomer opgeleid. Het monteren heb ik natuurlijk in de vingers, maar omdat we telkens nieuwe producttypes monteren, blijft het een uitdaging. Je moet bijblijven, want het gaat inderdaad snel. Gelukkig zijn we een hechte groep die elkaar helpt en aanvult. Is er in een andere afdeling iemand afwezig, dan springen we voor elkaar in. Nieuwe mensen, van schoolverlaters tot 50-plussers, krijgen een peter. Ook dat verloopt in een beurtrol. Renson is een goede werkgever: het is de eerste job waar ik graag naartoe ga. Ik kan vergelijken, want in mijn vorige job in de bouw was ik kasseilegger (lacht). Ja, je wordt hier bij alles betrokken. Ook bij R&D én bij het eindresultaat.”

(wdh) – Meer info: www.renson.be

Meer info over Waar vind ik jobs? , Energiesector

05/02/2016