'Industriële mozzarellakaas' is een groeimarkt

Milcobel Zuivel heeft in de fabriek in Langemark officieel zijn extra productielijn voor mozzarellakaas in gebruik genomen, waardoor de productie kon verdubbeld worden. Daarvoor zijn de voorbije 18 maanden 30 mensen aangeworven.

24 september 2014

Delen

mozarella
“Door deze investering zijn we minder afhankelijk van de klassieke zuivelproducten.” (Eddy De Mûelenaere, ceo Milcobel Group)

De Milcobelfabriek in Langemark produceert al sinds 1998 mozzarellakaas voor de b2b-markt; zogenoemde ‘industriële mozzarella’ voor de voedingsindustrie, fastfoodrestaurants, pizzabakkers, enzovoort. Met de extra lijn, die voor een verdubbeling van de mozzarrellaproductie zorgt, is een investering van 30 miljoen euro gemoeid. Halfweg juni vonden de eerste producttesten plaats, en sinds begin september rollen de blokken mozzarella van de band.

“We zijn begin vorig jaar al gestart met de campagne voor het aanwerven van extra personeel. Sommige taken vereisen immers een opleiding ‘on the job’ van zes maanden tot een jaar”, zegt Eddy De Mûelenaere, ceo van Milcobel. “Voor de tweede lijn hadden we een dertigtal proces- en verpakkingsoperatoren, ploegverantwoordelijken en technici nodig. Om die extra mensen te vinden, lanceerden we begin 2013 al de rekruteringscampagne ‘Kaasmakkers’.”

Kaasmakkers in de prijzen

De campagne verwees naar een van de eindproducten waar de mozzarella van Milcobel in terechtkomt: pizza’s. “Het is niet gemakkelijk om een b2b-activiteit te vertalen naar de brede arbeidsmarkt, maar door te focussen op de mozzarella in pizza’s, een eindproduct dat iedereen kent, zijn we daar toch in geslaagd”, zegt Martin De Sutter, hr-manager van de West-Vlaamse Milcobelsites. “De campagne verliep langs de klassieke mediakanalen, maar ook via een miniwebsite en de Facebookpagina ‘Word jij mijn nieuwe kaasmakker?’. Kers op de taart was een jobdag in april 2013 met een Italiaans thema. Zowat negentig mensen kwamen erop af, en diezelfde dag nog konden we een achttal nieuwe operatoren in ons bedrijf verwelkomen.”

De originele rekruteringscampagne leverde Milcobel de HR Pionier Award op, een initiatief van onder meer Kanaal Z/Canal Z en het vakmaandblad HR Square, dat vernieuwende projecten rond interne en externe hr-communicatie beloont.

Consumentenmarkt stagneert

Allicht breit Milcobel in het najaar een klein vervolg aan de campagne ‘Kaasmakkers’. “Je hebt nu eenmaal altijd te maken met een natuurlijke uitval, waardoor er momenteel weer een twaalftal vacatures zijn voor de tweede mozzarellalijn”, zegt Martin De Sutter.

Milcobel verwacht dus veel van zijn industriële mozzarellaproductie. “We hebben hier veel in geïnvesteerd om minder afhankelijk te zijn van de klassieke zuivelproducten als melkpoeder en botervet. De prijzen daarvan worden bepaald door de wereldmarkt en zijn nogal volatiel”, zegt Eddy De Mûelenaere. “Bovendien is ook de consumentenmarkt voor kaas in Europa gestagneerd.”

De zuivelcoöperatieve groep Milcobel verwerkt jaarlijks bijna 1,2 miljard liter melk. Dat is iets meer dan een derde van de Belgische productie. In West-Vlaanderen heeft de groep, naast Langemark, nog een fabriek in Moorslede, waar consumentenkaas wordt gemaakt.

(wv) - Meer info: www.milcobel.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.