In 12 stappen naar de perfecte eerste indruk!

Een eerste indruk is in het dagelijkse leven, maar ook tijdens een sollicitatiegesprek cruciaal. Je hebt namelijk maar één kans voor die eerste (en vooral) goede indruk, dus je kan maar beter geen blunders maken en falen. Deze 12 stappen helpen je alvast op de goede weg!

17 juli 2012

Delen

Handen schudden

1. Zoek jouw kleur

Iedereen heeft wel een bepaalde kleur waarmee men beter staat dan andere kleuren. Luister naar je vrienden als ze je complimenteren wanneer je een specifieke kleur draagt. Kleed je vervolgens tijdens belangrijke zaken in die kleuren die je flatteren en je maakt ongetwijfeld een frisse indruk.

2. Zie er professioneel uit

Je hoeft heus niet de looks van een supermodel te hebben om mensen te kunnen imponeren. Maar het is wel belangrijk om toch een beetje over je outfit na te denken. Zorg ervoor dat je schoenen en accessoires bij je kleren passen. Zo kom je namelijk al zonder één woord te zeggen professioneel over.

3. Praat netjes

Je mag terecht trots zijn op je West-Vlaamse of Antwerpse accent, maar tijdens belangrijke gesprekken, met bijvoorbeeld gesprekspartners vanuit een andere regio, is het aan te raden om je dialect toch niet de bovenhand te laten krijgen. Kans bestaat immers dat ze jou niet verstaan en dat je zelfs verkeerd wordt begrepen.

4. Gebruik krachtwoorden

Krachtwoorden zijn woorden of zinnen die onmiddellijk de aandacht trekken van de luisteraar. Denk bijvoorbeeld aan woorden zoals detailgericht, hardwerkend, georganiseerd, team player, resultaten etc. en gebruik ze regelmatig in die belangrijke conversatie.

5. Wees positief

Of het nu voor een sollicitatiegesprek is of een vergadering met een nieuwe klant, je bent best steeds zo positief mogelijk. Als mensen vragen hoe het met je gaat, laat dan je dramatische klachten over het weer achterwege. Het weer in België is nu eenmaal wat het is. Als je het écht niet laten kan, maak er dan gewoon een klein mopje over. Zo is het ijs meteen gebroken.

6. Bereid je voor

Een van de beste manieren om een goede eerste indruk te maken, is om interessante vragen te stellen die duidelijk tonen dat je je huiswerk hebt gemaakt. Een HR-manager is ongetwijfeld gecharmeerd als je doelgerichte vragen kan stellen over het bedrijf waarvoor je komt solliciteren. Ook op netwerkevents val je zeker positief op als je wat research hebt gedaan over belangrijke aanwezigen.

7. Blijf kalm

Op cruciale momenten is het natuurlijk moeilijk om niet zenuwachtig te worden, maar probeer toch in de mate van het mogelijke je zenuwen onder controle houden. Dat lukt bijvoorbeeld als je thuis op tijd vertrekt en je zodus niet hoeft te ergeren aan het drukke verkeer, of als je alles eens op een rijtje zet en start met relativeren. Oké, jouw gesprekspartner is ongetwijfeld een belangrijk persoon, maar hij of zij is toch ook maar een mens en geen god?

8. Laat je niet van de wijs brengen

Probeer het niet aan je hart te laten komen als die hufter van het kantoor ongepaste zaken zegt of insinueert. Toon hem dat het je weinig doet en in het beste geval, maak er een luchtig grapje over. Zo toon je namelijk dat jij je niet laat kennen.

9. Wees beleefd

Beleefdheid houdt onder meer in dat je veel luistert in plaats van de hele tijd praat, dat je andermans verhalen niet onderbreekt en dat je respect hebt voor ouderen. Ouderwetse regels van hoffelijkheid zijn nog steeds van toepassing. Geloof het of niet, tegenwoordig kan je je al onderscheiden van de rest door wat goede manieren.

10. Kom niet over als de typische lolbroek

Humor is essentieel, maar vermijd over te komen als de eeuwige lolbroek die nooit eens serieus doet. Vooral voor een eerste indruk kan het nuttig zijn om niet de ene (flauwe) grap na de andere te maken. Er bestaat immers slechts een dunne grens tussen goede en slechte smaak en voor je het weet, zit je aan de verkeerde kant.

11. Creëer chemie

De sleutel om charismatisch en sympathiek over te komen, is onder andere het stellen van vragen. Als je tijdens de lunch op de een of andere manier tegenover de CEO van het bedrijf belandt, kijk hem dan aan en vraag hem iets wat niet met het werk te maken heeft. Kan hij een restaurant in de buurt aanraden, bijvoorbeeld? De kunst is om een luchtig gesprek te voeren, zonder al te veel ongemakkelijke pauzes.

12. Onthoud namen

Zeggen dat je ‘oh zo slecht’ bent in namen, komt voor velen over dat je gewoonweg niet geïnteresseerd bent. Ook al moet je op een nieuwe job in het begin dus veel nieuwe namen onthouden, doe er gewoon de moeite voor. Schrijf een moeilijk te onthouden naam desnoods subtiel op een papiertje met een beschrijving van de persoon in kwestie.

(nm) – Businessinsider.com 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.