Hr-kantoor CPM ontwikkelt tool die kandidaten spiegel voorhoudt

Kandidaten die de Careerfit-tool van CPM doorlopen, ontdekken voor welke professionele waarden ze staan. Dat helpt bij het vinden van de juiste werkgever.

26 september 2014

Delen

Pablo Annys
”De Careerfit-tool is een online vragenlijst die een rapport genereert over de professionele waarden die het best bij je passen.” (Pablo Annys, CPM)

Kandidaten en werknemers zijn er zich steeds meer bewust van dat zij aan het roer staan van hun loopbaan, zegt Bernie Caessens, managing consultant bij Hr-dienstverlener CPM. “Dat geeft hen autonomie en zorgt ervoor dat werkgevers hun beste beentje moeten voorzetten, maar stelt ze ook voor heel wat vragen en keuzes.”

Over hun professionele toekomst, de job en de werkgever die het best passen bij hun persoonlijkheid bijvoorbeeld. “De meeste werknemers vragen zich om de paar jaar wel eens af of ‘ze nog goed bezig zijn’ en of ‘dit echt is wat ze willen doen’”, weet Bernie Caessens uit ervaring.

Careerfit-tool

Om hen een houvast te geven, ontwikkelde Pablo Annys bij CPM de Careerfit-tool. “Dat is een online vragenlijst die een rapport genereert over de professionele waarden die het best bij je passen.”

Wie de test doorloopt, komt te weten in welke mate hij een rol als innovator, achiever, organizer of teamplayer belangrijk voor hem of haar is. “Op basis daarvan kunnen wij je matchen aan een bedrijf dat zo goed mogelijk aansluit bij je professionele voorkeur”, legt Bernie Caessens uit.

Inmiddels hebben al meer dan duizend mensen de vragenlijst ingevuld. CPM is die antwoorden volop aan het analyseren. “Wat me nu al opvalt, is dat verschillende generaties helemaal niet zoveel van elkaar verschillen als vaak wordt beweerd”, zegt Bernie Caessens. “Samenwerking en innovatie winnen de laatste jaren iets aan belang, ten koste van prestatiedrang en competitiviteit, maar dat zijn subtiele verschuivingen. Over het algemeen blijft de ‘waardenset’ van werknemers over de jaren heen vrij stabiel.”

Hokjesdenken

Dat is niet het verhaal dat werkgevers vaak vertellen en waarbij termen als generatie X, Y en Z niet geschuwd worden. Bernie Caessens raadt hen aan om dit te relativeren. “Hokjesdenken ontneemt heel wat werknemers en kandidaten professionele kansen. Een 55-plusser wordt vaak de facto gecategoriseerd als iemand die weinig voeling heeft met technologie, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Er zullen best vijftigers zijn die meer mee zijn met sociale media dan sommige twintigers. Ik geloof meer in maatschappelijke verschuivingen doorheen generaties dan tussen generaties. Concreet: het zijn niet alleen de twintigers die mondiger worden of die voelen dat zij de werkgevers voor het kiezen hebben.”

En wat voor vijftigers geldt, gaat ook op voor de jongste werknemers, vervolgt Bernie Caessens. “Ook zij zijn niet per se de carrièrespringers die snel een andere werkgever en een beter loon zoeken nadat hun eerste werkgever ze heeft opgeleid. Bedrijven kunnen daarop inspelen door minder de nadruk te leggen op wat iemand kan. Ze moeten meer kijken naar de attitude en de motivatie van kandidaten. Als een kandidaat zich herkent in de cultuur van een bedrijf is dat altijd een goede basis voor een langetermijnrelatie.”

Wat vind jij belangrijk in je job? Doe de Career Radar-test op www.careerfit.be.

(wv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.