Hoe lang is de Belg gemiddeld onderweg naar zijn werk?

De Belg besteedt gemiddeld 54 minuten per dag aan zijn woon-werkverkeer. Voor wie werkt in een stad of het openbaar vervoer neemt, loopt dit zelfs op tot anderhalf uur. Geen wonder dat 1 op 4 Belgen van job wil veranderen om dichter bij huis te werken.

HR-dienstverlener Securex onderzocht bij 1.671 Belgische loontrekkende werknemers de tijd die ze dagelijks van en naar hun werk spenderen.

De opvallendste conclusies:

1. Openbaar vervoer trager en fietsen sneller dan de wagen

Ruim 2 op 3 werknemers gaat voornamelijk met de wagen naar het werk. Met de wagen is een werknemer bijna een uur per dag onderweg. Al fietsend of te voet is dit slechts een half uur. En met het openbaar vervoer ben je met 96 minuten per dag het langst onderweg.

Onderzoekster Hermina Van Coillie licht toe: “Ik onthoud vooral dat het openbaar vervoer, hoewel vaak gepromoot, duidelijk niet altijd het beste alternatief vormt: met het openbaar vervoer ben je het langst onderweg en het wordt als het meest belastend ervaren.”

2. Kaderleden en bedienden langer onderweg dan arbeiders

Kaderleden en bedienden zijn respectievelijk 70 en 58 minuten onderweg (versus 43 minuten voor arbeiders). Hoger geschoolden spenderen ongeveer één uur aan hun woon-werktraject (versus 48 minuten bij lager geschoolden).

3. Werknemers in Brussel zijn het langst onderweg

Werknemers in Brussel doen erg lang over hun woon-werktraject: ze zijn dagelijks maar liefst 95 minuten onderweg. Tegenover 49 minuten in Vlaanderen en 51 minuten in Wallonië. Ruim 60% van wie in Brussel werkt, is meer dan één uur onderweg, terwijl dit in Vlaanderen en Wallonië slechts voor 21% het geval is.

4. Werken op het platteland: kwartier sneller op het werk

In de ‘gemiddelde’ Belgische stad (inclusief Brussel) kost het een werknemer 61 minuten om zich van en naar het werk te verplaatsen, bijna een kwartier meer dan wanneer hij buiten de stad zou werken.

“Verhuizen naar een stad, zelfs naar de stad van je werkgever (een advies dat vaak wordt gegeven), biedt geen enkele garantie op een beter woon-werkverkeer, zo blijkt. Want door in een stad dichtbij huis te werken, leg je misschien wel minder kilometers af, maar verlies je niet noodzakelijk minder tijd”, aldus Hermina van Coillie, HR research expert bij Securex.

5. 1 op 4 Belgen wil van job veranderen om dichter bij huis te werken

Het gaat dan vooral om werknemers in Brussel (1 op 3) en in Wallonië (1 op 4). In Vlaanderen (1 op 5) liggen deze cijfers lager.

43 % van wie langer dan een uur onderweg is van en naar het werk wil zijn werkplek inruilen voor eentje dichter bij huis. Bij werknemers die minder dan een uur onderweg zijn, is dit slechts 17%.

6. 1 op 3 werknemers met kinderen wil van werk veranderen om dichter bij huis te werken

Ook werknemers met kinderen zijn geneigd om sneller van werk te veranderen om dicht bij huis te werken (31%), net als kaderleden en bedienden (1 op 4), hoger geschoolden (27%) en werknemers die met het openbaar vervoer naar het werk gaan (36%). Meer dan de helft (53%) van de werknemers die het woon-werkverkeer belastend vindt, wil van werk veranderen. Bij de werknemers zonder een belastend woon-werkverkeer is dit slechts 9%.

“We stellen vast dat vooral de reistijd, en niet meer de afstand, de doorslaggevende factor vormt bij de beoordeling van de woon-werkbelasting. Indien de reistijd in de toekomst verder oploopt, zal deze factor wellicht steeds zwaarder doorwegen op de verloopintentie”, vertelt Hermina van Coillie, HR research expert bij Securex.

7. Vraag naar meer tijd- en plaatsonafhankelijk werken

Het woon-werkverkeer is momenteel vooral lang én zwaar voor werknemers die in Brussel of in een stad werken, kaderleden, en zij die een hogere opleiding genoten hebben of met het openbaar vervoer komen. Het gaat hier dus om een belangrijke groep menselijk kapitaal.

“Dit zal ongetwijfeld in de toekomst een uitdaging vormen voor moeilijk bereikbare werkgevers. De gemiddelde reistijd bedraagt nu al 54 minuten en de verkeersdrukte zal de komende jaren nog toenemen. Mogelijks zullen om die reden steeds meer mensen opteren voor een andere job die minder veeleisend is op vlak van reistijden en meer ruimte biedt voor flexibiliteit”, aldus Tim Blanckaert, Manager Utilities and Processes bij Securex.

“Met een nieuwe ‘war for talent’ voor ogen (doordat de economie weer aantrekt én gezien een aantal knelpuntfuncties), geeft dit stof tot nadenken voor tal van organisaties die momenteel in de stad gevestigd zijn.”

“Het ondersteunen en stimuleren van tijd- en plaatsonafhankelijk werken kan als onderdeel van een globaal mobiliteitsplan, de problematiek rond woon-werkverkeer gedeeltelijk oplossen. Momenteel kiest slechts 30% van de werknemers waar hij werkt en 31% wanneer hij werkt. Nauwelijks 17% kan zowel tijd én plaats zelf bepalen. 56% zegt geen van beide te kunnen kiezen. Hier is dus groeipotentieel aanwezig.”

(mr) 

Meer info over Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , In de file

24/09/2015