Groeisector: Telecommunicatie

Soms slaagt een bedrijf erin aan te bieden waar mensen onbewust op zitten te wachten. Digitale televisie, bijvoorbeeld.

"Dat is echt aan het boomen. Het gaat momenteel sky high", vertelt Jan de Grave van Telenet. Op een jaar tijd kreeg het bedrijf er bijna 180.000 nieuwe abonnees bij voor digitale televisie, dat is meer dan een verdubbeling. "Dat product heeft ons echt op de kaart gezet", zegt de Grave nog. "Door digitale televisie gaat onze groei veel steiler dan ooit tevoren." Momenteel kijkt 31 procent van de Telenet-abonnees digitaal en in totaal zijn er meer dan een half miljoen digitale kijkers.

In onverwachte hoeken

Groei zit echter ook in onverwachte hoeken. Vaste telefonie bijvoorbeeld. Zo won Telenet er een pak nieuwe abonnees bij dankzij een nieuw tariefplan. "Ook onze goede productenmix is een sterkte. We bieden producten in bundels aan en dat blijkt aan te slaan. Bovendien zij wij snel wendbaar in wat we aanbieden."

Zet de recessie klanten dan niet aan tot meer spaarzaamheid? "Tot nog toe zien we geen grote impact op onze consumentenproducten. Wel zijn er ietsje meer laattijdige betalingen", zegt de Grave. "Maar in augustus hebben we onze groeiverwachtingen voor dit jaar bijgesteld. Naar boven toe. Vergeleken met september vorig jaar hadden we in dezelfde maand dit jaar 7 procent meer omzet. Voor 2009 verwachten we zelfs een omzetgroei van 8 à 9 procent."

  bullets Groeisector: Groene energie     

Meer info over Jobs met toekomst

21/12/2008