GreenHouse Dienstencheques werft massaal aan

GreenHouse Dienstencheques, met hoofdzetel in Waregem, wierf in april liefst 134 nieuwe medewerkers aan: 132 huishoudhulpen en twee bedienden. Opmerkelijk toch voor een bedrijf in een sector die al enkele jaren te kampen heeft met een groeivertraging. En ook de komende maanden blijft GreenHouse stevig rekruteren.

17 mei 2016

Delen

“Werken bij een dienstenchequebedrijf is geen tussendoorbaantje; het zijn volwaardige en veeleisende jobs.” (Philip Nichelson, GreenHouse Dienstencheques)

De dienstencheques bestaan inmiddels een twaalftal jaar. Ze werden in het leven geroepen om duurzame jobs te creëren in de sector van huishoudelijke hulp en om zogenoemde ‘zwarte’ jobs ‘wit’ te maken. Met ruim 150.000 werknemers in de Belgische dienstenchequesector en ongeveer 640.000 Vlaamse gebruikers in 2015, stelt niemand het succes of het terugverdieneffect nog in vraag. Een dienstenchequewerknemer kost de overheid tien keer minder dan een uitkeringsgerechtigde werkloze.

GreenHouse Dienstencheques, met hoofdzetel in Waregem en een kantorennetwerk in elke Vlaamse provincie, was anno 2003 een van de eerste erkende dienstenchequebedrijven van het land. Lokaal begonnen, is GreenHouse inmiddels de marktleider in Vlaanderen, maar dat word je niet zomaar. “We hebben dit te danken aan een hele mix van inspanningen”, zegt ceo Philip Nichelson. “Allereerst een efficiënte en correcte administratie op het vlak van payroll en sociale wetgeving, maar ook een bedrijfseigen communicatie: meer dan zomaar een werkgever zijn, willen wij voor onze werknemers een community uitbouwen.’

Dat is niet evident, wanneer je inmiddels ruim 3.200 mensen tewerkstelt, onder wie 87 bedienden en dossierbeheerders. “GreenHouse Dienstencheques is weliswaar een groot bedrijf, maar we hebben wel 30 regionale kantoren in Vlaanderen”, zegt Philip Nichelson. “De lijnen tussen de dossierbeheerders en de huishoudhulpen blijven daardoor vrij kort, terwijl het hoofdkantoor het kader biedt waarin de community kan gedijen.”

Volwaardige en veeleisende jobs

In april wierf GreenHouse Dienstencheques 132 huishoudhulpen aan, wat zelfs voor hen een erg hoog aantal is. “De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat het aanwervingsritme in januari en februari gemiddeld lager lag dan in dezelfde periode van de jaren voordien”, zegt Philip Nichelson. “Maar april was inderdaad een uitzonderlijke rekruteringsmaand en we hebben momenteel nog altijd 38 jobaanbiedingen voor huishoudhulpen.”

Rekruteren doet GreenHouse Dienstencheques voortdurend, als gevolg van een continue groei; een groei die het bedrijf evenwel niet wil forceren. “We krijgen nu eenmaal steeds meer aanvragen van klanten en onze rekruteringsinspanningen volgen.”

Jobs bij een dienstenchequebedrijf zijn geen tussendoorbaantjes of interimjobs. Philip Nichelson voelt dat hij dit, ruim twaalf jaar nadat dienstencheques in het leven werden geroepen, nog vaak moet benadrukken. “Het gaat om volwaardige en veeleisende jobs. Mensen gaan bij ons aan de slag na een grondige selectieprocedure, waarin we uiteraard niet alleen peilen naar de technische vaardigheden, maar zeker ook naar de attitude en motivatie. Onze huishoudhulpen moeten communicatief sterk staan, zin voor discipline en verantwoordelijkheid hebben en zelfstandig kunnen werken. Het is geen job die voor iedereen weggelegd is. Mensen moeten bijvoorbeeld goed tegen de ‘eenzaamheid’ kunnen; meestal zijn ze alleen aan de slag bij particulieren thuis. Sowieso gaat hier niemand aan het werk zonder een grondige opleiding, waaronder een klassikale vorming van 9 uur. Gedurende de eerste maanden van de tewerkstelling kunnen huishoudhulpen indien nodig rekenen op extra coaching op de werkvloer.”

Grotere spelers houden stand

Anno 2016 is de sector van dienstenchequebedrijven volwassen geworden, en is ze een stuk ‘professioneler’ dan pakweg vijf jaar geleden, stelt Philip Nichelson. Zo vond er een consolidatie plaats, waarbij kleinere ondernemingen zijn verdwenen of opgeslokt door grotere spelers; een consolidatie die nog altijd aan de gang is.

“Door de verstrenging van de erkenningscriteria en striktere controles door de RVA sinds een tweetal jaar is het kaf definitief van het koren gescheiden”, merkt Philip Nichelson op. “Er is een einde gekomen aan de wildgroei van dienstenchequebedrijven. Het speelveld wordt steeds meer verdeeld onder de grotere spelers; kleinere dienstenchequebedrijven hebben het erg moeilijk om te overleven. We merken dat de groei op de markt al enkele jaren vertraagt en de marges staan sinds 2011 meer onder druk. Maar door het kleinere aantal spelers blijven de volumes groot genoeg. Zokunnen we ons marktaandeel behouden en zelfs nog vergroten. Ook het feit dat veel OCMW’s momenteel deze dienstverlening afbouwen, speelt in onze kaart.’

(jd) – Meer info: www.greenhouse-vlaanderen.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.