Duaal leren bij BMW Group Belux: een coole upgrade van de les

“Met autotechniek kom je verder in véél industrietakken.” (Willy Van Mulders, leraar autotechniek)

Een groepje leerlingen van het VTI Aalst staat geconcentreerd te luisteren naar trainer Hendrik. Sleutelen deze jongens in hun vrije tijd zelf aan auto’s en computers? Ze staan in ieder geval niet tegen hun zin in het hightech-opleidingscentrum van BMW Group Belux in Bornem. De leerlingen autotechniek, dit jaar uit drie Oost-Vlaamse scholen, schroeven er dankzij een maand duaal leren hun praktijkkennis op.

Mee blijven in autotechniek hangt veel meer dan vroeger af van je computerskills. Een werkplaats in de garage is geen donkere hangar vol olievlekken meer, wel een (bijna) cleane hightechomgeving. Een auto wordt altijd gekoppeld aan een computer voor een diagnose en geeft zelf aan welk onderhoud er nodig is.

Sleutelen aan de motor of wieluitlijning blijft natuurlijk belangrijk. “Mijn leerlingen zijn enthousiast over duaal leren bij BMW”, zegt leraar autotechniek Willy Van Mulders van het VTI Aalst. “Vandaag gaat het over de praktijk van wieluitlijning, de volgende dagen over elektriciteit en motormanagement. Mijn leerlingen gaan hier aan de slag met het nieuwste materiaal. Op school krijgen we wel lesauto’s, maar nooit het allernieuwste in motoren, uitrustingen of cursussen. Soms horen we zelf van een student iets over een nieuw systeem of software, maar die kunnen we dan niet laten zien.”

Een broodnodige voorbereiding

Enthousiast is alvast leerling Daniel Timochenko. “Je krijgt hier de basis van een merk mee”, beaamt hij. “Een supergoede voorbereiding. In de klas krijg je de theorie, maar daar staat bijvoorbeeld geen modern uitlijnapparaat. Hier is alles nieuwer en preciezer dan op school. Straks krijgen we nog les over aandrijflijnen en motoren. We mochten zelf de concessiehouder kiezen waar we twee weken meedraaien. Midden mei krijgen we dan opnieuw een week theorie. Mijn ambitie voor een job in de garage? Meer dan alleen onderhoud, liefst ook diagnose, elektriciteit en techniek. Als het mij interesseert, ga ik ervoor.”

Trainer Hendrik Baart beaamt: “Je ervaart hier de kloof met modellen van enkele jaren geleden. Een broodnodige voorbereiding op het werk in de concessies. Alleen al voor een correcte wieluitlijning moet je je merk grondig kennen. We geven de leerlingen dus meer mee dan mechaniek: we leren ze de diagnoseprogramma’s en vooral de nodige stappen kennen. Voor ze aan een taak beginnen, moeten ze leren de handleiding door te nemen. Klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Vooral op het vlak van veiligheid is dat belangrijk. Tijdens mijn ingenieursstudies heb ik zelf aan werkplekleren gedaan, dus ik zie het belang ervan in. Alleen op deze manier leer je het vak.”

30 procent studeert verder

Waar deze groep later terechtkomt, staat nog niet vast. Onderhoudstechnieker is de basis, maar sommigen kiezen voor complexere reparaties. Bijscholen in elektriciteit en elektronica vormt je als diagnosetechnieker. “Bij BMW heb je de gewone, senior- en mastertechniekers”, zegt Hendrik Baart. “Een wieldrager vervangen is vrij eenvoudig, maar als senior kun je een motor reviseren en een lichte diagnose stellen. De fulldiagnose doe je als mastertechnieker. Van daaruit kun je doorgroeien naar werkplaatsleider. Meestal zijn dat professionele bachelors, maar door ervaring en training in het trainingscentrum kun je ver komen – ook vanuit een beroepsopleiding.”

En een opleiding autotechniek is breder dan je zou denken. “Kijk, al zijn er niveauverschillen in de groep, ze eindigen dit jaar op hetzelfde niveau”, zegt leraar Willy Van Mulders. “In juni behalen ze hun diploma autotechniek. Daarmee kunnen ze aan het werk of doorstuderen. Gemiddeld 30 procent studeert verder. Ze kunnen daarna overal terecht: montage, demontage, elektriciteit, kunststoffen, lassen … dat biedt een auto allemaal. En omdat autotechniek nu zo sterk afhangt van elektronica voor de procesoptimalisatie – zoals voor minder brandstofverbruik – is die kennis ook in andere industrietakken perfect meegenomen.”

“Leerlingen vragen zelf om het BMW-opleidingsprogramma”

BMW Group breidt zijn samenwerking met scholen met een zevende jaar autotechniek verder uit, zegt Pieter De Wit van BMW Belux. “Duaal leren stimuleren we nu al twee jaar. We proberen vooral de vijver groter te maken. We willen dat meer studenten op deze manier zin krijgen in het beroep. En we merken dat de samenwerking met BMW enorm gewaardeerd wordt: scholieren vragen er zelfs naar, we weten zelfs van een leerling die van school veranderde om te mogen meedoen. Het merkappeal dat we de scholen bieden, heeft daar zeker mee te maken.”

Dit jaar biedt BMW Group leerlingen van drie Oost-Vlaamse scholen (Scheppersinstituut Wetteren, VTI Aalst en KTA Mobi Gent) de kans om de praktijk te leren kennen in het opleidingscentrum van BMW Group Belux én bij 35 concessies van BMW en MINI. “Kandidaat-techniekers voor de concessies worden altijd hier op de hoofdvestiging getest”, zegt Pieter De Wit. “In ons dealernetwerk van 174 BMW-, MINI- en BMW Motorrad-concessiehouders werken 2.900 mensen. Het trainingscenter biedt hen back-up in de vorm van testing, training en selectie. Het vereiste studieniveau om er aan de slag te kunnen, hangt af van de job waarvoor je gaat. Het leuke is dat je bij ons alle kanten uit kunt. Een werkplaats heeft allerlei soorten mensen nodig en dus ook verschillende opleidingsniveaus. En de volgende tien jaar gaat er in autotechnologie meer veranderen dan in de voorbije twintig jaar, richting zelfrijdende technologie bijvoorbeeld.”

Dat daar opleidingsmaatwerk voor nodig is? Bij BMW Group zijn ze er zich heel goed van bewust. “Het trainingsprogramma wordt in overleg met de leerkrachten en de school samengesteld”, besluit de woordvoerder. “Zo krijg je heel betrokken lessen waarin de modernste technologie aan bod komt en waarin de scholieren specifieke skills meekrijgen. Daarmee kunnen ze overal in onze concessies terecht. Ze nemen op korte tijd ook echt mee waar BMW voor staat. De ervaring bij BMW Group laat sommigen niet meer los. Het voordeel is dat we ze al kennen en dat we de sterkste profielen kunnen selecteren. Maar dit programma vinden we minstens even belangrijk als engagement richting onderwijs en samenleving. We stellen bijvoorbeeld trainingsmateriaal ter beschikking van scholen, waardoor leerkrachten concreet de schema’s van een bestaande BMW-reeks kunnen behandelen. Dit is en blijft een knelpuntberoep waarvoor landelijk bijna 2.500 vacatures in te vullen zijn. Het is bovendien een job met toekomst waarin je altijd mee moet blijven. Duaal leren kan dat zeker stimuleren, maar algemeen zouden we graag zien dat het onderwijs nog meer – en beter gecoördineerd – waarde toekent aan techniek en technologie op school. De nieuwe STEM-richtingen in het middelbaar onderwijs zijn nog maar een eerste stap. We zouden graag zien dat een technische opleiding écht first choice wordt.”

(wdh) 

Meer info over Stageplaats , Opleidingen , Diploma's , Jobs met toekomst

18/03/2016