Cebeo realiseert belangrijke overname van sectorgenoot

"Klantennabijheid is belangrijk, vandaar dat er allicht nog meer filialen komen." (Alexander Dewulf, CEO Cebeo)

Cebeo uit Waregem nam begin februari 2015 sectorgenoot Vanas Beyond Tools over, en voegt zo een extra gamma én 45 medewerkers toe aan het bedrijf. De overname maakt deel uit van een doordachte, duurzame groeistrategie, die de positie van Cebeo als Belgisch marktleider moet handhaven en versterken.

Cebeo, een dochteronderneming van de Franse internationale groep Sonepar, met vestigingen in 42 landen, is al geruime tijd Belgisch marktleider in de distributie van elektrotechnisch materiaal, technische diensten en oplossingen. Met de overname van Vanas Beyond Tools uit het Antwerpse Kruibeke voegt het extra elementen toe aan zijn assortiment en dienstverlening.

"Onze doelstelling is altijd geweest om sneller te groeien dan de markt, zodat we onze marktleiderspositie nog kunnen versterken", zegt CEO Alexander Dewulf. "Maar we hoeven daarvoor geen grote groeispurten door te maken. Doorheen de geschiedenis van het bedrijf kunnen we spreken van een continue, duurzame groei vanuit de onderneming zelf, maar ook door overnames. Zo zijn we van een lokale speler mettertijd een nationaal bedrijf geworden. De helft van de groei komt van overnames, de andere helft is organisch."

Sluitend verhaal

Bij mogelijke overnames kijkt Cebeo altijd hoe zij kunnen aansluiten bij het bestaande gamma en de diensten die het al aanbiedt. “We gaan geen acquisities doen om zomaar de omzet te vergroten; er moet altijd een sluitend verhaal achter zitten”, vertelt Alexander Dewulf.

"Vanas Beyond Tools en Cebeo zijn eerst en vooral allebei familiale ondernemingen. Bovendien zijn 80 procent van onze klanten gemeenschappelijk. Dat betekent dat er een goede synergie mogelijk was op logistiek en op e-commercevlak. Wij hadden zelf al een aanbod van professionele handgereedschappen – een van de specialisaties van Vanas – maar door de overname is dat nu sterk verbreed. In ons filiaalnetwerk kunnen we nu in dat segment nog meer courante, wat we in ons jargon ‘snel roterende’ artikelen noemen, aanbieden. Vanas had zo’n netwerk niet. Zij werkten vooral rechtstreeks met grote klanten en niet zozeer met installateurs, wat wij wel doen. De overname is dus ook voor hen een goede zaak, te meer daar zij nog niet in Vlaams- en Waals-Brabant en Wallonië actief waren. Ten slotte halen wij met deze acquisitie extra technische competenties in huis op het vlak van professionele gereedschappen en hijs- en hefwerktuigen."

Snelle technische evoluties

Cebeo, dat al ruim 650 mensen tewerkstelde, voegt zo 45 medewerkers toe aan zijn personeelsbestand. In eerste instantie blijft Vanas Beyond Tools onder deze naam werken, al sluit het Waregemse bedrijf niet uit dat het mettertijd onder de Cebeo-naam gaat opereren.
Maar zoals gezegd blijft ook de organische groei belangrijk. Die is nodig om de leidende positie op de Belgische markt te behouden.

"We willen vooral vlot kunnen inspelen op de snelle technologische evoluties die door onze leveranciers naar voren geschoven worden. Voorbeelden daarvan zijn alles wat met Home and Building Automation, industriële automatisering en HVAC (verwarming, ventilatie, airconditioning en koeling) te maken heeft. Een andere groeipool is verlichting, en dan vooral de led-revolutie op het vlak van lampen en armaturen. Dankzij de opgebouwde specialisatie door de jaren heen zijn wij ook op dat vlak sterker kunnen groeien dan de markt. Dat compenseert het feit dat het moeilijk is om met een eerder traditioneel gamma nog een stevige groei te kunnen realiseren. Daarin zitten we in een erg competitieve omgeving, en de prijzenslag gaat ten koste van de winst."

Oplossingen

Cebeo produceert dus zelf niets; het noemt zichzelf een ‘serviceorganisatie’. "Zo zijn we niet alleen distributeur van materiaal, maar stockeren we bijvoorbeeld ook technische wisselstukken voor klanten. Omwille van een vlotte service leggen wij al jaren een sterke focus op ‘klantennabijheid’", zegt Alexander Dewulf. "Inmiddels beschikken we over 31 filialen, en dat willen we nog gevoelig uitbreiden. Uiteraard moeten we ook blijven investeren in een geolied logistiek apparaat waarmee we onze klanten goed kunnen bedienen. En de jongste jaren zetten we ook heel sterk in op e-commerce. Naast de technologische evoluties zijn dat de voornaamste groeipolen van dit bedrijf."

Cebeo
Terwijl de klantenbenadering vroeger voornamelijk productgericht was, biedt Cebeo de jongste jaren voor een groot stuk ‘totaaloplossingen’ aan. "Grote volumes verzetten in de traditionele productverkoop zal altijd belangrijk blijven; daar komt onze e-commercepoot bijvoorbeeld aan tegemoet. Vooral in de residentiële sector is er nog grotendeels sprake van een productbenadering", zegt Alexander Dewulf. "Daarnaast is er echter inderdaad een evolutie naar een meer oplossingsgerichte aanpak in de diensten- en industriële sector.

Grotere klanten verwachten dat ook. Zij kopen bijvoorbeeld geen lampen, maar willen een totale verlichtingsoplossing. Maar uiteraard blijven die oplossingen wel bestaan uit producten. De kortere levenscycli van en grotere variëteit in elektrotechnische producten zorgen ervoor dat we nog korter op de bal moeten spelen, de klanten daarin moeten adviseren en begeleiden, en voldoende geschikte competenties in huis moeten hebben. We voorzien daarom voortdurend trainingen en workshops, zowel van onze eigen medewerkers als van onze klanten/installateurs. Dat is een heel belangrijke toegevoegde waarde."

(wv) – Meer info: www.cebeo.be

Meer info over Collega's , Bazen , Ontslagen worden , Sectoren , Persoonlijke ontwikkeling

25/09/2015