Carrièreswitch: van manager naar uitbater traiteurszaak

"Ook na je vijftigste kun je nog best wat leuks ondernemen.” (Sandro van het Groenewoud, zaakvoerder The Foodvillage)

Sandro van het Groenewoud en Luc Diels gaven hun carrières in marketing en management op om hun passie te volgen. Samen baten ze nu de traiteurszaak The Foodvillage in Schiplaken uit.

Vorig jaar opende in Schiplaken de vernieuwde viswinkel en traiteurszaak The Foodvillage. De uitbaters zijn twee vijftigers. Luc Diels (50) volgde een opleiding tot vertaler en werkte in verschillende sales- en marketingfuncties. De laatste 15 jaar werkte hij in de IT-sector, maar daar was hij op uitgekeken. Toen zijn functie door een reorganisatie zou verdwijnen, ging hij eerst op zoek naar een job buiten die sector. Dat bleek echter niet zo eenvoudig. "Headhunters en selectiekantoren redeneren nogal strak. Ik kreeg gewoon geen kansen buiten die sector."

Sandro van het Groenewoud (58) heeft een mooi verleden in de autobranche, waar hij onder meer het merk Smart in de Benelux introduceerde. Daarna werd hij verantwoordelijk voor Smart in Nederland, waarvoor hij elke dag naar Utrecht pendelde. "Na tien jaar was ik het beu om elke dag 320 kilometer te rijden, en zocht ik iets anders. Maar dat ging moeilijk; vanaf 45 ben je voor sommigen al afgeschreven. Ik heb 120 brieven gestuurd, en op de meeste kwam zelfs geen antwoord. En dan heb ik het nog niet over de RVA en de vakbond: die kijken je echt aan als het achtste wereldwonder als je op mijn leeftijd nog op zoek gaat naar werk."

Tijdens zijn zoektocht startte Sandro van het Groenewoud een activiteit als zelfstandige in bijberoep om kooklessen te geven. "Vorig jaar kwam dan het voorstel om een bestaande viswinkel annex traiteur over te nemen, en begon het te borrelen. Maar ik wilde het niet alleen doen." In Luc Diels vond hij een zakenpartner met wie het meteen klikte.

Comfort food

De nieuwe zaakvoerders sleutelden grondig aan het concept. "Dit was een viswinkel met een beperkt traiteursgedeelte", legt Sandro uit. "Wij hebben er een 'comfort food store' van gemaakt, met een veel groter aanbod vers bereide gerechten." Op het menu staan zowel traditionele Belgische gerechten als recepten uit de wereldkeuken. Daarnaast is er een ruime keuze aan verse salades, soepen en desserts.

Het vernieuwde concept blijkt aan te slaan, zegt Luc Diels."Er is echt vraag naar comfort food. Mensen hebben minder tijd om zelf te koken, en de hapklare brokken van de bekende ketens zijn ze beu." The Foodvillage ligt op een belangrijke verbindingsweg tussen de E19 en de gemeenten in de buurt. Die ligging is ideaal voor klanten die op weg naar huis een bereide schotel komen afhalen. De traiteursdiensten worden ook aangeboden aan bedrijven, en die activiteit zal in de toekomt nog belangrijker worden.

The Foodvillage telt naast de twee zaakvoerders nog drie deeltijdse medewerkers. "We maken alle gerechten en alle sauzen hier ter plaatse", legt Van het Groenewoud uit. "Om dat te kunnen bolwerken, hebben we personeel nodig." Goede medewerkers vinden is niet evident. "We zochten een winkeldame die voldoende productkennis had om uitleg te kunnen geven over de gerechten en de wijn. Uiteindelijk hebben we via via iemand gevonden die werkte als assistente in een architectenbureau en een passie had voor lekker eten." Van het Groenewoud zou zijn medewerkers graag een voltijds contract aanbieden, maar door de hoge loonkosten is dat nog niet mogelijk.

Bijleren

Luc en Sandro hadden ervaring als kok, maar koken voor een traiteurszaak bleek een heel andere aanpak te vragen. "Als je een gerecht in de koeltoog zet, moet het er ook appetijtelijk uitzien", legt Luc Diels uit. “Je moet dus veel meer aandacht hebben voor de presentatie; in plaats van witte schalen zoek je een schaal met de passende kleur, en je gaat een schotel beter decoreren. Het moet niet alleen lekker zijn, maar er ook lekker uitzien." Sandro van het Groenewoud treedt hem bij. "In onze vroegere jobs waren we bezig met de grote lijnen, met de strategie. Nu moeten we oog hebben voor elk detail."

Ook aan de zakelijke kant leerden Luc en Sandro op de kleintjes letten. "Je moet heel goed rekenen om je budgetten te maken en zien dat je rondkomt", zegt Luc. "Het voorraadbeheer is enorm belangrijk. Je mag niet te veel bestellen, want wat je moet weggooien is zuiver verlies. Het is daarom beter wat voorzichtig te zijn bij het aankopen. We hebben al veel bijgeleerd, maar het blijft een moeilijke oefening."
De marketing voor The Foodvillage gebeurt via de website en via sociale media zoals Facebook. Ook dat was wennen, vertelt Sandro lachend. "Als je voor Smart een marketingbudget van drie miljoen per jaar hebt, kun je wel wat lawaai maken. Wij moeten het op een heel andere schaal doen." Dit voorjaar willen beiden vaker evenementen zoals proeverijen en productvoorstellingen organiseren om zo een nieuw publiek te bereiken.

The Foodvillage is nu een goed half jaar open, en beide zaakvoerders zijn blij dat ze de sprong gewaagd hebben. "Het is vooral leuk om te doen", zegt Sandro. "Mensen komen hier met de glimlach om een lekker stuk vis of gerecht te kopen. Dat is heel anders dan een raad van bestuur waar je zit te rekenen of het verhaal voor je aandeelhouders klopt. En we hopen dat mensen uit ons verhaal leren dat je ook na je vijftigste nog best wat leuks kunt ondernemen en meerwaarde kunt creëren."

(wv)

Meer info over Welke job past bij mij? , Loopbaanbegeleiding , Zelfstandigen en bijberoep , Persoonlijke ontwikkeling

27/02/2015