Bubble Post rijdt voor een sexier transportsector

Fietsen en elektrische bestelwagens: Bubble Post gaat heel anders tewerk dan de DHL’s van deze wereld. Het succes van het Gentse transportbedrijf is er niet minder om. De zomer is de leukste periode voor de bestellers – de Bubble Heroes – maar de volumes in de negen steden die het bedrijf nu al bedient blijven gestaag stijgen. En in september breidt Bubble Post alweer nationaal én over de grens uit.

10 juli 2015

Delen

"hoe je je functie invult, kies je vaak grotendeels zelf.” (yan ketelers, marketing- en communicatieverantwoordelijke bubble post)

“Bubble Post startte pas drie jaar geleden”, vertelt marketing- en communicatieverantwoordelijke Yan Ketelers. “Zelf ben ik begonnen als fietser/besteller in loondienst – als Bubble Hero dus – maar ik werd al snel regiomanager Oost-Vlaanderen voor ‘onze’ steden Gent en Sint-Niklaas. Vandaag sta ik in voor marketing en communicatie. Door onze horizontale structuur is een functietitel hier niet zo belangrijk. Tot voor kort hadden we in elke stad een regiomanager die instond voor de planning van chauffeurs en opslagruimte. We beslisten om die functie af te schaffen en de regiomanagers in te zetten in het hoofdkwartier in operationele-, marketing- en business developmentfuncties. De planners gaan nu zelfsturend te werk. Daardoor werken we efficiënter en goedkoper.”

Op negen steden staat de teller nu, en het er actieterrein blijft uitbreiden. “Sinds onze start groeien we permanent”, vervolgt Yan Ketelers. “In onze Gentse hoofdkwartier zijn we met zestien. Met de chauffeurs en de planners erbij zijn we met een zestigtal vaste medewerkers die we aanvullen met uitzendkrachten om de drukte op te vangen. Na de start in Gent zijn we 2014 uitgebreid naar Sint-Niklaas, Antwerpen, Brussel en Kortrijk. Vorige maand kwamen daar Oostende, Brugge, Leuven en Mechelen bij. Nu willen we consolideren: op operationeel vlak is interne communicatie de grootste uitdaging. Tegelijk willen we in september Hasselt erbij nemen, en vervolgens komen er ook antennes in Bergen, Charleroi, Luik en Namen. In Nederland starten we in Amsterdam en Utrecht. Het gaat hard.”

Ecosysteem

Maar zijn er niet al voldoende fietskoeriers? “Niet met totaaloplossingen”, benadrukt Yan Ketelers. “Ook niet in Nederland. We bieden een depot aan de stadsrand, waarmee we activiteiten kunnen bundelen: goederen opvangen, opslaan, sorteren en snel leveren. Ideaal om e-commerce-activiteiten of gekoeld transport vlot te ondersteunen. Onze eigen, inhouse ontwikkelde planningssoftware biedt ons veel voorsprong. Ons developersteam willen we nu minstens verdubbelen, om verder te werken aan verbeteringen. Vijfhonderd pakjes leveren op één dag kun je niet improviseren. We blijven werken aan nieuwe features voor nog meer automatisering.”

Bubble Post past prima in het Gentse ecosysteem van vaak jonge en innovatieve ondernemingen die sterk inzetten op duurzaamheid. “Klopt, Gent is vruchtbare grond om met Bubble Post te starten”, beaamt de marketingverantwoordelijke. “En er is het gunstige ondernemersklimaat. Maar ook in andere steden werkt ons concept. Klanten kiezen voor ons om de duurzaamheid én de efficiëntie, snelheid, prijs en service. In Wallonië wacht ons wel een uitdaging, maar we hebben een nieuwe salesverantwoordelijke die de markt goed kent en de weg verkent. Al onze fietsen zijn elektrisch aangedreven en bij te steile hellingen zijn onze kleinere en flexibelere Bullitts een beter alternatief dan de Trikes. We werken samen met een extern bedrijf volop aan de ideale fiets. Perfecte transportmiddelen en ideaal gelegen depots zijn dé succesfactoren. De meeste leveringen zijn same day deliveries, dus er wordt altijd snel weer plaatsgemaakt voor nieuwe leveringen.”

Tafel

“Onze gemiddelde leeftijd is 28”, zegt Yan Ketelers. “Een jong team dat we graag uitbreiden. We zoeken planners voor Wallonië en we breiden het salesteam uit voor de Nederlandse markt. IT’ers voor het hoofdkwartier in Gent zijn hard nodig: front- en backend developers in Clojure, C++, PHP en Ruby. Ikzelf had geen ervaring in een vaste job in België – ik heb een master in sportmanagement en ik heb in het buitenland gewerkt voor Thomas Cook. Collega’s die wel uit een andere job komen valt vooral de vriendschappelijke sfeer op. Het zijn allemaal jonge, gemotiveerde mensen die met plezier aan een gedeelde missie werken: samen ondernemen. Dat ‘samen’ mag je letterlijk nemen: we hebben geen vaste kantoorplek, wel een grote tafel waar iedereen aanschuift. Het maakt ook niet uit waar wie zit, dat bevordert de communicatie. Het is gewoon tof om de transportsector weer sexy te maken door een frissere insteek.”

“We merken trouwens dat we elders in de sector belangstelling opwekken. Je diploma maakt op zich niet veel uit, je hebt vooral gedrevenheid nodig om samen te willen werken. Hoe je je functie invult, kies je in veel gevallen grotendeels zelf. Marketing interesseerde me en communicatie nam ik er dan ook graag bij. Dat ging heel natuurlijk. Je kunt gemakkelijk switchen en iets nieuws oppakken. Een chauffeur die graag sales wil doen, krijgt alle ondersteuning. Dat we geen officiële hiërarchie meer hebben helpt: Benjamin Rieder is eigenlijk alleen ceo op zijn naamkaartje, omdat hij onze externe woordvoerder is tijdens wedstrijden zoals Oost-Vlaamse Jonge Ondernemer 2015 – die hij dit jaar trouwens won. Maar verder zitten onze founders Ben, Michel en Anthony gewoon als teamlid bij de anderen aan tafel.”

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.