Brugse onlinedrukkerij Flyer.be zet volgende grote stap

De belangrijkste onlinedrukkerij en de grootste offlinedrukker van het land, respectievelijk Flyer.be en Graphius, werken vanaf nu nauw samen. Flyer.be uit Brugge kon de voorbije veertien jaar constant groeien, en met deze alliantie komt daar nog lang geen einde aan. Integendeel. De partners hebben internationale ambities en stellen beide extra jobs in het vooruitzicht.

16 maart 2016

Delen

“Door het krimpen van de grafische sector zijn er nogal wat geschoolde technische mensen beschikbaar.” (Ahmed Hilami, stichter en ceo Flyer.be)

Graphius groepeert sinds 1 januari 2014 zes drukkerijen op één locatie in Gent, met sinds midden 2015 ook een afdeling in Brussel. De groep stelt in totaal 220 mensen tewerk. Bij Flyer.be, met hoofdkantoor en drukkerij in Brugge, werken 49 mensen. Hun verregaande samenwerking is belangrijk nieuws in de Belgische grafische sector, die de voorbije jaren niet bepaald florissant was. Maar Flyer.be en Graphius roeien dus tegen de stroom in.

“Wij kijken anders tegen de markt aan dan meer traditionele drukkerijen”, zegt Ahmed Hilami van Flyer.be. “De grafische sector is er een waar veel investeringen nodig zijn, niet alleen in het machinepark maar ook in innovatie op het vlak van snelheid, flexibiliteit en dienstverlening. Om te kunnen overleven en groeien, moet je eigenlijk de traditionele drukkerij heruitvinden, onder meer door met nog efficiëntere machines kwaliteitsdrukwerk tegen lagere prijzen te verzorgen. Wij verwerken heel veel opdrachten op heel korte termijn; dat is een van onze grote sterktes. Maar niet alleen technisch moet je innoveren; als onlinedrukkerij is de hele logistieke ketting belangrijk.”

Drukwerk ‘democratiseren’

De Brugse ondernemer Ahmed Hilami startte veertien jaar geleden met de onlinedrukkerij Flyer.be. Indertijd organiseerde hij veel evenementen, en daarvoor had hij geregeld flyers en ander drukwerk nodig. Maar hij ergerde zich aan het omslachtige drukproces en de ondoorzichtige offertes. Hij besloot om met zijn eigen bedrijf drukwerk te ‘democratiseren’ en kwaliteitsdrukwerk te combineren met een doorgedreven automatisering. In het najaar van 2014 opende Flyer.be een gloednieuwe drukkerij in Brugge.

“De gesprekken over de alliantie tussen Flyer.be en Graphius liepen al een tijdje. We hebben goed nagedacht over waar samenwerking en synergie mogelijk waren. En er waren zo veel mogelijkheden, dat we dit wel moésten doen. Voor Flyer.be is dit een volgende grote stap”, zegt Ahmed Hilami. “Het geeft ons de kans om vlugger onze drukcapaciteit uit te breiden, nog sneller te produceren en leveren, en dus te groeien. Ook voor Graphius is het een goede zaak, omdat de groep voor haar zakelijke klanten, met de knowhow en bestaande diensten van Flyer.be, een steviger online antwoord kan bieden op hun vraag naar kwaliteitsdrukwerk.”

Internationale ambities, extra jobs

Onlinedrukwerk is een succes. Het is ook toegankelijk voor mensen die zich anders niet aan drukwerk zouden wagen: kleine handelszaken en particulieren bijvoorbeeld. Maar ook b2b-klanten, zoals bedrijven en evenementenorganisatoren, kunnen het gemak en de flexibiliteit ervan steeds meer appreciëren. Ahmed Hilami: “De markt van de onlineverkoop van producten en diensten heeft nu een aandeel van 6 procent, maar is zich stevig aan het ontwikkelen. Dat is goed voor ons. Onze drukopdrachten nemen toe, en we zijn volop nieuwe oplossingen en toepassingen aan het uitwerken. Aan innovatieve projecten geen gebrek, en de samenwerking met Graphius zal dat alleen maar stimuleren.”

De partners hebben met deze samenwerking ook grote internationale ambities op de groeiende onlinemarkt. Ze willen naar eigen zeggen ‘een van de grootste internationale spelers op de markt’ worden. “Met dien verstande dat alles wat voor het buitenland bestemd is, in België gedrukt wordt”, benadrukt Ahmed Hilami. “Wij zijn op dit moment actief in België, Frankrijk, Luxemburg en Nederland; Graphius is al aanwezig in Duitsland en Groot-Brittannië. We kunnen nu samen gemakkelijker onze markten uitbreiden. Met dit verhaal is the sky the limit.”

In sommige gevallen heeft een dergelijke alliantie, waarbij men over ‘synergiën’ spreekt, jobverlies tot gevolg, maar hier is dat niet zo, integendeel. Zowel bij Graphius als Flyer.be liggen door de alliantie bijkomende jobs in het verschiet, zeker ook voor technische (drukkers)profielen. “Voor de productie en de afwerking zijn we, door deze capaciteitsuitbreiding, op zoek naar telkens drie technische profielen. In onze branche kunnen we gelukkig niet echt over knelpuntprofielen spreken. Door het algemeen krimpen van de grafische sector zijn er nogal wat geschoolde technische mensen met de juiste kennis en attitude beschikbaar. Uiteraard moeten zij leren hoe wij als onlinedrukkerij te werk gaan, maar daarvoor voorzien we de nodige opleidingen, zodat ze snel ingeschakeld kunnen worden in het productieproces. Ook voor interne sales hebben we jobaanbiedingen, en in Brugge zoeken we een marketinganalist en een winkelverantwoordelijke voor de Flyer Store. Intussen hebben we 190 Flyer Stores in België, volgens het shop-in-shop-concept. We zijn weliswaar een onlinedrukkerij, maar willen ook ‘offline’ dicht bij onze klanten staan en ze persoonlijk advies kunnen geven. De stores willen we eveneens mettertijd in het buitenland introduceren.”

(jd) – Meer info: www.flyer.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.