Bozo Film Company valt in de prijzen

Productiehuis Bozo Film Company uit Rotselaar sleepte op het World Media Festival in Hamburg de 'Hand In Hand Award' in de wacht voor de documentaire ‘Switching the Poles’, die het maakte in opdracht van het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Bozo Film Company investeert vaak in dergelijke maatschappelijk relevante projecten.

29 mei 2015

Delen

"Maatschappelijk relevante projecten hoeven geen geld op te brengen.” (Jo Goossens, zaakvoerder Bozo Film Company)

Bozo Film Company is gespecialiseerd in audiovisuele communicatie voor de industrie, dienstensectoren en de non-profit. De onderneming werd in 2000 opgericht als spin-off van Exit399, het postproductiehuis van zaakvoerder Jo Goossens. "Postproductie van televisieprogramma's, reclamefilms en bedrijfsreportages is de corebusiness van Exit399", vertelt Jo Goossens. "Maar we kregen steeds vaker de vraag van onze klanten om ook mee te denken over productie en opname. Dat was dan bijvoorbeeld voor een klein productiehuis dat de introductie van een nieuw automodel in beeld moest brengen. Op technisch vlak is dat een grote uitdaging."

De aanleiding voor de oprichting van Bozo Film Company was een project van InBev, dat voor zijn beursintroductie een film wou maken in al zijn brouwerijen. Er zou over de hele wereld gefilmd worden, en het moest snel gaan. "Er was in België nog nooit een project van die omvang gerealiseerd", zegt Jo Goossens. "Mijn financieel adviseur vond het een te groot risico om dat binnen de bestaande onderneming te doen. Ik heb dus een aparte vennootschap opgericht voor dat project. De ironie is dat die film er nooit gekomen is, omdat InBev het project op het laatste moment afblies."

Nichemarkt

Audiovisuele bedrijfscommunicatie is een kleine nichemarkt; de meeste productiehuizen werken liever voor televisiezenders. "Een tv-programma maken is plezanter, en je kunt erover opscheppen op café", zegt Jo Goossens. "Wat wij doen is minder sexy. Het is nochtans een grote creatieve uitdaging om de vraag van een bedrijf te vertalen naar een aantrekkelijke film."

Een project begint met een briefing, waar het bedrijf vertelt welke boodschap het wil uitdragen. Bozo Film Company stelt dan voor hoe die boodschap visueel gepresenteerd kan worden. "We werken nu voor Eureka, een Europese organisatie die onderzoek en ontwikkeling van bedrijven aan elkaar koppelt. Zij wilden in een film van twee minuten een aantal verwezenlijkingen tonen uit hun dertigjarige bestaan. Hun idee was om dat in interviewvorm te doen. Maar dan zijn die twee minuten zo om. Wij hebben voorgesteld om er een animatie van te maken. Je kunt dan op veel kortere tijd toepassingen tonen die Eureka mogelijk heeft gemaakt, zoals het gegoten chassis van smartphones of elektronische sturingen in hybride wagens.

Respect

De afgelopen jaren bouwde Bozo Film Company een tweede productieplatform uit, gespecialiseerd in maatschappelijk relevante onderwerpen. "We kregen regelmatig de vraag van vzw's om een film te maken. Maar aan onze normale tarieven was dat voor hen te hoog gegrepen", legt Jo Goossens uit. Door efficiënt te werken – bijvoorbeeld door geen geluidsman mee te sturen en alle geluiden in postproductie toe te voegen – kan Bozo Film Company dergelijke projecten wel realiseren. De bedoeling daarbij is niet om winst te maken. "Ik betaal de medewerkers wat ze verdienen; iedereen moet ervan kunnen leven. Maar de projecten zelf hoeven geen geld op te brengen."

Voor het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) realiseerde Bozo de documentaire ‘Switching the Poles’. Deze toont hoe het ITG de lokale gezondheidszorg in Benin, Burkina Faso, Peru, India en Cambodia ondersteunt in hun strijd tegen malaria, tuberculose, hiv en tropische ziekten, en hoe kennis uit die landen terugstroomt naar instituten in het Westen. Bozo Film Company kreeg het project toegewezen na een 'pitch' waar drie productiehuizen hun voorstel mochten verdedigen. "We hebben het gewonnen met het argument dat we in die in vijf landen wilden filmen met dezelfde ploeg. Onze concurrenten wilden lokale freelancers gebruiken. Dat bespaart op reiskosten, maar je krijgt onvermijdelijk andere stijlen en visies."

Op het World Media Festival in Hamburg werd de documentaire bekroond met de Silver Award in de categorie ‘Health’ en met de 'Special Award Hand In Hand’, die initiatieven bekroont die de levensomstandigheden van mensen verbeteren. Eerder kaapte de film in Cannes ook al een Silver Dolphin weg. Jo Goossens is trots op die bekroningen. "Het bewijst dat we een mooi product maken, goede duiding geven, en respectvol met mensen omgaan. En het is natuurlijk een mooi visitekaartje om af te geven aan potentiële klanten."

Freelance

Om zijn projecten te realiseren, put Bozo Film Company uit een pool van een vijftigtal freelance medewerkers. "We geven aan vele mensen werk, maar niet met een bediendencontract", zegt Jo Goossens. "Dat is typisch voor de sector. Een productiehuis werkt bijvoorbeeld zes maanden heel intens aan een tv-programma; maar daarna is er een paar maanden geen of minder werk. De Belgische arbeidswetgeving is niet flexibel genoeg om dat met bediendencontracten te doen."

Goossens zoekt voor elke job de geschikte mensen. "Iedereen heeft zijn specialiteit. Een cameraman die goed een lopende band in een conservenfabriek kan filmen, werkt misschien niet graag met figuranten. Om in Afrika te werken moet iemand de juiste papieren en inentingen hebben, en ook gewend zijn om daar te werken. Daar kun je niet eender wie naartoe sturen."

(wv) - www.bozofilm.com

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.