Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 727

Volgende

Wat doet een technieker bij De Lijn?

Bij de technische diensten van de Lijn zorgen meer dan 800 werknemers voor onderhoud en herstellingen aan bussen en trams van de vervoersmaatschappij. In de stelplaats Overijse legt technieker Robert Rood uit wat zijn job inhoudt.
Robert Rood in de kraaknette werkplaats van De Lijn in Overijse.

Robert deed zijn eerste werkervaring op bij Volvo en Caterpillar. Het verschil met De Lijn was groot. "Bij mijn vroegere werkgevers mocht ik alleen kleine onderhoudsklussen doen, zoals olie verversen. Bij De Lijn kreeg ik al heel snel meer verantwoordelijkheid voor onderhoud en herstellingen. Een bus komt binnen en jij moet ervoor zorgen dat die in perfecte staat weer buitengaat. Als je tijdens een routine-onderhoud merkt dat er iets vervangen moet worden, mag je dat zelf beslissen en uitvoeren. Ik ben dus veel diepgaander met techniek bezig."

Onderhoud

Een bus moet gemiddeld om de 15.000 kilometer op onderhoud, vertelt Robert. Maar omdat een lijnbus veel kilometers aflegt, komt elke bus minstens om de twee maanden binnen. In de stelplaats Overijse gebruikt De Lijn verschillende types bussen, en die variatie maakt het werk ook boeiend, vindt Robert.

Techniekers spelen een belangrijke rol om de veiligheid te verzekeren. "Je bent je er altijd van bewust dat een bus tientallen passagiers vervoert. Daarom doe je je werk zo goed mogelijk. Je controleert alles twee keer", zegt Robert.

Testrijden

Robert behaalde net zijn rijbewijs D, zodat hij zelf ook met een bus mag rijden. "Daardoor kan ik nu zelf testritten doen – voordien moest een collega aan het stuur zitten en reed ik mee. Die testritten zijn belangrijk, want sommige problemen merk je alleen als je aan het rijden bent."

De vijf techniekers in de stelplaats Overijse werken met vaste uren, van halfacht tot vier uur op weekdagen. Ervaren techniekers kunnen ook werken in een wachtsysteem waarbij ze opgeroepen kunnen worden wanneer een bus onderweg in de problemen geraakt. Maar voorlopig vindt Robert de vaste uren best aantrekkelijk. "Ook het loon is ok, al mag het altijd meer zijn natuurlijk", lacht hij.

"Het minst aantrekkelijke aan mijn job? Ik denk dat niemand graag kuist. Maar schoonmaken nadat je iets hebt vuilgemaakt, dat hoort er ook bij. En gelukkig is Overijse een heel moderne werkplaats. Dat stimuleert je om ervoor te zorgen dat alles er netjes bijligt."

(ed)

17 december 2015
Aanbevolen jobs

Wat doet een technieker bij De Lijn?

Bij de technische diensten van de Lijn zorgen meer dan 800 werknemers voor onderhoud en herstellingen aan bussen en trams van de vervoersmaatschappij. In de stelplaats Overijse legt technieker Robert Rood uit wat zijn job inhoudt.
Robert Rood in de kraaknette werkplaats van De Lijn in Overijse.

Robert deed zijn eerste werkervaring op bij Volvo en Caterpillar. Het verschil met De Lijn was groot. "Bij mijn vroegere werkgevers mocht ik alleen kleine onderhoudsklussen doen, zoals olie verversen. Bij De Lijn kreeg ik al heel snel meer verantwoordelijkheid voor onderhoud en herstellingen. Een bus komt binnen en jij moet ervoor zorgen dat die in perfecte staat weer buitengaat. Als je tijdens een routine-onderhoud merkt dat er iets vervangen moet worden, mag je dat zelf beslissen en uitvoeren. Ik ben dus veel diepgaander met techniek bezig."

Onderhoud

Een bus moet gemiddeld om de 15.000 kilometer op onderhoud, vertelt Robert. Maar omdat een lijnbus veel kilometers aflegt, komt elke bus minstens om de twee maanden binnen. In de stelplaats Overijse gebruikt De Lijn verschillende types bussen, en die variatie maakt het werk ook boeiend, vindt Robert.

Techniekers spelen een belangrijke rol om de veiligheid te verzekeren. "Je bent je er altijd van bewust dat een bus tientallen passagiers vervoert. Daarom doe je je werk zo goed mogelijk. Je controleert alles twee keer", zegt Robert.

Testrijden

Robert behaalde net zijn rijbewijs D, zodat hij zelf ook met een bus mag rijden. "Daardoor kan ik nu zelf testritten doen – voordien moest een collega aan het stuur zitten en reed ik mee. Die testritten zijn belangrijk, want sommige problemen merk je alleen als je aan het rijden bent."

De vijf techniekers in de stelplaats Overijse werken met vaste uren, van halfacht tot vier uur op weekdagen. Ervaren techniekers kunnen ook werken in een wachtsysteem waarbij ze opgeroepen kunnen worden wanneer een bus onderweg in de problemen geraakt. Maar voorlopig vindt Robert de vaste uren best aantrekkelijk. "Ook het loon is ok, al mag het altijd meer zijn natuurlijk", lacht hij.

"Het minst aantrekkelijke aan mijn job? Ik denk dat niemand graag kuist. Maar schoonmaken nadat je iets hebt vuilgemaakt, dat hoort er ook bij. En gelukkig is Overijse een heel moderne werkplaats. Dat stimuleert je om ervoor te zorgen dat alles er netjes bijligt."

(ed)

17 december 2015
Aanbevolen jobs

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook