‘IT’ers zijn zich niet altijd bewust van wat ze kunnen’
IT-bedrijf Cheops groeide de voorbije 5 jaar van 45 naar 110 werknemers. Veel werk dus voor hr-manager Anke Crauwels, die daar graag en veel in investeert.
Wie herinnert zich nog de oranje mannen van de RTT? Meer telecom kon je niet zijn. De teams die overal ten velde de stoep kwamen opbreken om een kabel te trekken, waren het meest berucht. Met de opkomst van de gsm groeide het aantal winkels explosief en waren de verkopers van de toestellen het prototype van de telecomsector. Nog later bestond de grote massa uit aanbieders van abonnementsformules, die van deur tot deur en zelfs via piramidesystemen allerlei lucratieve pakketten aan de man moesten brengen.
Vandaag werken er in de telecom totaal andere vakmensen. Telefonie bestaat niet meer op zichzelf, en maakt deel uit van integrale servicepakketten. Wie voor de grote maatschappijen of resellers werkt, moet iets afweten van internet, bandbreedte, VOIP, oplaadcapaciteit, datatranfers, e-mailverkeer, apps, doorschakeldiensten, cloud, enzovoort. Zowel in de winkels als bij de helpdesk bestaat de telecom uit allround IT’ers die als klanten zowel de bejaarde particulier als de kmo met een stevig personeelsbestand moeten servicen over vanalles en nog wat.
De telecomproviders klagen dan ook steen en been. Want de mensen die ze hebben zijn niet allemaal in staat om via opleiding en bijscholing de broodnodige transitie te maken. Anderzijds moeten ze dieper in de buidel tasten om specialisten die wel aan de functievereisten voldoen, binnen te halen. Dat leidt onder meer bij Proximus tot een enorme paradox, waarbij enerzijds duizenden mensen moeten vertrekken (1.900 om procies te zijn) en er anderzijds 1.250 nieuwe collega’s worden aangetrokken. Dat laatste is sneller gezegd dan gedaan, want de beoogde doelgroep kan met haar kwalificaties ook aan de slag bij pure IT-bedrijven, waar loonpakketten en flexibiliteit niet te versmaden zijn.
De beweging waarbij de grote telecomspelers hun diensten decentraliseren, bijvoorbeeld naar Hasselt, heeft dan ook vast en zeker te maken met het creëren van een verhoogde aantrekkelijkheid voor technisch talent. Een spannende oorlog, dat wordt het zeker.
(kme)
18 juli 2016Wie herinnert zich nog de oranje mannen van de RTT? Meer telecom kon je niet zijn. De teams die overal ten velde de stoep kwamen opbreken om een kabel te trekken, waren het meest berucht. Met de opkomst van de gsm groeide het aantal winkels explosief en waren de verkopers van de toestellen het prototype van de telecomsector. Nog later bestond de grote massa uit aanbieders van abonnementsformules, die van deur tot deur en zelfs via piramidesystemen allerlei lucratieve pakketten aan de man moesten brengen.
Vandaag werken er in de telecom totaal andere vakmensen. Telefonie bestaat niet meer op zichzelf, en maakt deel uit van integrale servicepakketten. Wie voor de grote maatschappijen of resellers werkt, moet iets afweten van internet, bandbreedte, VOIP, oplaadcapaciteit, datatranfers, e-mailverkeer, apps, doorschakeldiensten, cloud, enzovoort. Zowel in de winkels als bij de helpdesk bestaat de telecom uit allround IT’ers die als klanten zowel de bejaarde particulier als de kmo met een stevig personeelsbestand moeten servicen over vanalles en nog wat.
De telecomproviders klagen dan ook steen en been. Want de mensen die ze hebben zijn niet allemaal in staat om via opleiding en bijscholing de broodnodige transitie te maken. Anderzijds moeten ze dieper in de buidel tasten om specialisten die wel aan de functievereisten voldoen, binnen te halen. Dat leidt onder meer bij Proximus tot een enorme paradox, waarbij enerzijds duizenden mensen moeten vertrekken (1.900 om procies te zijn) en er anderzijds 1.250 nieuwe collega’s worden aangetrokken. Dat laatste is sneller gezegd dan gedaan, want de beoogde doelgroep kan met haar kwalificaties ook aan de slag bij pure IT-bedrijven, waar loonpakketten en flexibiliteit niet te versmaden zijn.
De beweging waarbij de grote telecomspelers hun diensten decentraliseren, bijvoorbeeld naar Hasselt, heeft dan ook vast en zeker te maken met het creëren van een verhoogde aantrekkelijkheid voor technisch talent. Een spannende oorlog, dat wordt het zeker.
(kme)
18 juli 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
IT-bedrijf Cheops groeide de voorbije 5 jaar van 45 naar 110 werknemers. Veel werk dus voor hr-manager Anke Crauwels, die daar graag en veel in investeert.
De telecomsector is een wereld die de jongste jaren een sterke evolutie heeft gekend en die nog voortdurend in beweging blijft. Dat creëert ook nieuwe kansen.
Een zoektocht naar IT-specialisten wordt vaak uitbesteed aan een IT-consultancybureau. Maar wat als dat allemaal dames zijn die die aanwervingen doen?
Hoe maak je potentiële klanten warm voor ‘nieuwe’ concepten als high-end 3D-visualisatie of virtual reality?
Application consultant en project lead bij Attentia, dat is de officiële functiebenaming van de job van Delphine De Smet. “Op het kruispunt van HR en IT”, vertelt ze.
Om de uitdagingen van de nieuwe digitale technologieën het hoofd te bieden, bundelden Telenet en Solutions 30 dit jaar de krachten in de joint venture Unit-T.
“Wie in de telecom carrière wil maken, moet goed naar de klant kunnen luisteren en oplossingen voorstellen die zijn specialisme overstijgen.”
Het is een heel typische functie bij Colruyt Group: vijftig werkvereenvoudigers kijken waar het werk efficiënter kan verlopen. En vooral ook duurzamer.
Is je job meer dan alleen dat bedrag dat op het einde van de maand op je rekening wordt gestort? Doe de test en ontdek hoeveel jij van je job houdt!
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De telecomsector is een wereld die de jongste jaren een sterke evolutie heeft gekend en die nog voortdurend in beweging blijft. Dat creëert ook nieuwe kansen.
Hoe maak je potentiële klanten warm voor ‘nieuwe’ concepten als high-end 3D-visualisatie of virtual reality?
Application consultant en project lead bij Attentia, dat is de officiële functiebenaming van de job van Delphine De Smet. “Op het kruispunt van HR en IT”, vertelt ze.
IT-bedrijf Cheops groeide de voorbije 5 jaar van 45 naar 110 werknemers. Veel werk dus voor hr-manager Anke Crauwels, die daar graag en veel in investeert.
Om de uitdagingen van de nieuwe digitale technologieën het hoofd te bieden, bundelden Telenet en Solutions 30 dit jaar de krachten in de joint venture Unit-T.
“Wie in de telecom carrière wil maken, moet goed naar de klant kunnen luisteren en oplossingen voorstellen die zijn specialisme overstijgen.”
Een zoektocht naar IT-specialisten wordt vaak uitbesteed aan een IT-consultancybureau. Maar wat als dat allemaal dames zijn die die aanwervingen doen?
Het begin van het jaar staat in veel bedrijven garant voor evaluatie- of functioneringsgesprekken. Soms komt daar ook kritiek bij kijken. Hoe ga je daar mee om?
Starters zijn ongetwijfeld het zwaarst getroffen door de hele coronacrisis, maar er is absoluut geen reden tot paniek. Enkele tips...