Waarom een goedbetaalde job inruilen voor het onderwijs?
Een carrière in de privésector inruilen voor een loopbaan in het onderwijs. Je ziet het steeds vaker. Wat is de drijfveer van mensen die deze stap zetten?
Volgende week gaat weer een nieuwe lichting pas afgestudeerde en enthousiaste onderwijzers en juffen van start. Maar dat enthousiasme blijkt soms snel weg te ebben. “Bij het begin van het schooljaar stellen zich over het algemeen weinig of geen problemen om de vacatures in te vullen, maar in de loop van het jaar is dat een ander verhaal”, weet Rozemie Lommez, coördinator van Onderwijstalent.
“Een van de redenen van die tekorten is dat door een gebrek aan continuïteit in de werkopdracht veel jonge leerkrachten het onderwijs vaarwel zeggen. In plaats van de ene naar de andere interimopdracht te hollen, kiezen ze liever voor een vaste job elders”, verduidelijkt ze.
Startende leraren krijgen tijdens hun eerste jaren immers vaak kleinere opdrachten, verspreid over verschillende scholen. Zeven op de tien startende leraren hebben een opdracht die kleiner is dan tweederde van een voltijdse opdracht, een kwart van de starters verlaat het onderwijs na twee jaar.
De lerarenplatforms op initiatief van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits moeten daarin verandering brengen. Ze bieden over heel Vlaanderen 2.500 startende en tijdelijke leraren in het basisonderwijs een volledig schooljaar werkzekerheid. “Binnen het stedelijk basisonderwijs in Antwerpen, met het grootste platform verspreid over zes scholengemeenschappen, is dat goed voor zo'n 90 voltijdse leerkrachten die op die manier werkzekerheid krijgen”, licht Rozemie Lommez toe. “Bovendien moet dit de tekorten makkelijker helpen opvangen.
Ook in het secundair onderwijs worden de lerarenplatforms als proefproject geïntroduceerd, maar blijft het beperkt tot enkele scholen gezien de werkopdrachten hier specifieker, meer vakgebonden zijn. Het is moeilijk om voorspellingen te doen wat dit gaat geven naar de tekorten toe, maar we kijken er alvast hoopvol naar uit”, zegt ze.
Dat doet ook Gracy Lagey uit Kapellen. In februari studeerde ze na een carrièreswitch af als leerkracht lager onderwijs en kon ze in een vervangingsopdracht meteen aan de slag in De Platanen in Kapellen. Daar had ze eerder stage gelopen. “Ook voor het nieuwe schooljaar zou ik die vervangingsopdracht nog kunnen voortzetten, alleen was niet zeker voor hoelang. Door in het lerarenplatform te stappen, ben ik binnen de scholengemeenschap waartoe deze school behoort zeker van werk tot het einde van het schooljaar. Je wordt verbonden aan een ankerschool, in mijn geval De Platanen, om daar alle vervangingen te doen.”
“Maar ook vervangingen binnen de andere scholen van de scholengemeenschap behoren tot de mogelijkheden. Zo weet ik dat ik me mag verwachten aan opdrachten in scholen in Kapellen, Stabroek of Brasschaat. Maar dat is allemaal dichtbij huis en ik hoef dus niet in een ruime straal van de ene school naar de andere te hollen om vervangingen uit te oefenen. Terwijl het je toch in staat stelt om verschillende scholen te leren kennen en zo extra ervaring op te doen. Zeker als startende leerkracht is dat wel interessant. Het platform biedt bovendien ook meer ondersteuning die je als beginner toch goed kunt gebruiken”, vertelt de juf met een verleden in de expeditiesector in de haven van Antwerpen.
De leraren die via deze platforms worden tewerkgesteld, worden voor minstens 85% ingezet voor opdrachten voor de klas. Ze kunnen afwezige leerkrachten vervangen, maar kunnen ook de plaats innemen van een ervaren leerkracht die zelf kiest voor een andere opdracht. Daarnaast is er ruimte voor zinvolle pedagogische taken zoals bijvoorbeeld co-teaching.
Wie net als de startende leerkracht uit Kapellen een carrièreswitch overweegt of altijd gedroomd heeft van een job in het onderwijs maar nooit de kans daartoe kreeg, vindt alle info over leraar worden op de website van Onderwijstalent. Zo kunnen werkzoekenden via VDAB, onder bepaalde voorwaarden, een lerarenopleiding volgen.
“Zowel voor kleuter- als lager onderwijs en voor sommige knelpuntvakken in het secundair onderwijs waaronder Nederlands, Frans, wiskunde en technisch gerelateerde vakken, bestaan er opleidingen. Voor wie al over een bachelor of master beschikt, gaat het om een verkorte opleiding van een of maximum twee jaar, in de andere gevallen om drie jaar”, verduidelijkt Rozemie Lommez.
(bar)
25 augustus 2018Volgende week gaat weer een nieuwe lichting pas afgestudeerde en enthousiaste onderwijzers en juffen van start. Maar dat enthousiasme blijkt soms snel weg te ebben. “Bij het begin van het schooljaar stellen zich over het algemeen weinig of geen problemen om de vacatures in te vullen, maar in de loop van het jaar is dat een ander verhaal”, weet Rozemie Lommez, coördinator van Onderwijstalent.
“Een van de redenen van die tekorten is dat door een gebrek aan continuïteit in de werkopdracht veel jonge leerkrachten het onderwijs vaarwel zeggen. In plaats van de ene naar de andere interimopdracht te hollen, kiezen ze liever voor een vaste job elders”, verduidelijkt ze.
Startende leraren krijgen tijdens hun eerste jaren immers vaak kleinere opdrachten, verspreid over verschillende scholen. Zeven op de tien startende leraren hebben een opdracht die kleiner is dan tweederde van een voltijdse opdracht, een kwart van de starters verlaat het onderwijs na twee jaar.
De lerarenplatforms op initiatief van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits moeten daarin verandering brengen. Ze bieden over heel Vlaanderen 2.500 startende en tijdelijke leraren in het basisonderwijs een volledig schooljaar werkzekerheid. “Binnen het stedelijk basisonderwijs in Antwerpen, met het grootste platform verspreid over zes scholengemeenschappen, is dat goed voor zo'n 90 voltijdse leerkrachten die op die manier werkzekerheid krijgen”, licht Rozemie Lommez toe. “Bovendien moet dit de tekorten makkelijker helpen opvangen.
Ook in het secundair onderwijs worden de lerarenplatforms als proefproject geïntroduceerd, maar blijft het beperkt tot enkele scholen gezien de werkopdrachten hier specifieker, meer vakgebonden zijn. Het is moeilijk om voorspellingen te doen wat dit gaat geven naar de tekorten toe, maar we kijken er alvast hoopvol naar uit”, zegt ze.
Dat doet ook Gracy Lagey uit Kapellen. In februari studeerde ze na een carrièreswitch af als leerkracht lager onderwijs en kon ze in een vervangingsopdracht meteen aan de slag in De Platanen in Kapellen. Daar had ze eerder stage gelopen. “Ook voor het nieuwe schooljaar zou ik die vervangingsopdracht nog kunnen voortzetten, alleen was niet zeker voor hoelang. Door in het lerarenplatform te stappen, ben ik binnen de scholengemeenschap waartoe deze school behoort zeker van werk tot het einde van het schooljaar. Je wordt verbonden aan een ankerschool, in mijn geval De Platanen, om daar alle vervangingen te doen.”
“Maar ook vervangingen binnen de andere scholen van de scholengemeenschap behoren tot de mogelijkheden. Zo weet ik dat ik me mag verwachten aan opdrachten in scholen in Kapellen, Stabroek of Brasschaat. Maar dat is allemaal dichtbij huis en ik hoef dus niet in een ruime straal van de ene school naar de andere te hollen om vervangingen uit te oefenen. Terwijl het je toch in staat stelt om verschillende scholen te leren kennen en zo extra ervaring op te doen. Zeker als startende leerkracht is dat wel interessant. Het platform biedt bovendien ook meer ondersteuning die je als beginner toch goed kunt gebruiken”, vertelt de juf met een verleden in de expeditiesector in de haven van Antwerpen.
De leraren die via deze platforms worden tewerkgesteld, worden voor minstens 85% ingezet voor opdrachten voor de klas. Ze kunnen afwezige leerkrachten vervangen, maar kunnen ook de plaats innemen van een ervaren leerkracht die zelf kiest voor een andere opdracht. Daarnaast is er ruimte voor zinvolle pedagogische taken zoals bijvoorbeeld co-teaching.
Wie net als de startende leerkracht uit Kapellen een carrièreswitch overweegt of altijd gedroomd heeft van een job in het onderwijs maar nooit de kans daartoe kreeg, vindt alle info over leraar worden op de website van Onderwijstalent. Zo kunnen werkzoekenden via VDAB, onder bepaalde voorwaarden, een lerarenopleiding volgen.
“Zowel voor kleuter- als lager onderwijs en voor sommige knelpuntvakken in het secundair onderwijs waaronder Nederlands, Frans, wiskunde en technisch gerelateerde vakken, bestaan er opleidingen. Voor wie al over een bachelor of master beschikt, gaat het om een verkorte opleiding van een of maximum twee jaar, in de andere gevallen om drie jaar”, verduidelijkt Rozemie Lommez.
(bar)
25 augustus 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een carrière in de privésector inruilen voor een loopbaan in het onderwijs. Je ziet het steeds vaker. Wat is de drijfveer van mensen die deze stap zetten?
In tegenstelling tot wat je zou denken, voelen niet alleen leerlingen zich wat zenuwachtig op de eerste schooldag.
Veel vakantie én weinig werk, wie wil dat niet? Maar er komt heus meer bij kijken bij het beroep van leerkracht dan je denkt. Zoals?
Vooral het onderwijs kampt de laatste jaren met erg veel gevallen van burn-out. Hoe komt dat precies? En wat kunnen we eraan doen? Directeur Dirk Moulart vertelt ...
Er zijn mensen die je carrière saboteren en er zijn mensen die je carrière net dat extra duwtje in de rug geven. Laten we focussen op die laatste.
Als je niet makkelijk aan werk geraakt, ligt dat probleem niet altijd bij jezelf. Misschien ligt het aan het onderwijs dat je voorgeschoteld kreeg.
Leraars hebben te veel verlof. Die opmerking krijgt turnjuf Mieke vaak te horen. Wij zetten de voor- en nadelen van een job als leerkracht op een rij.
We vroegen aan Ellen (24) hoeveel zij verdient als jobstudent en wat haar job precies inhoudt.
We vroegen een 23-jarige modewinkelmedewerkster naar haar job en hoeveel zij daar maandelijks mee verdient...
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een carrière in de privésector inruilen voor een loopbaan in het onderwijs. Je ziet het steeds vaker. Wat is de drijfveer van mensen die deze stap zetten?
Er zijn mensen die je carrière saboteren en er zijn mensen die je carrière net dat extra duwtje in de rug geven. Laten we focussen op die laatste.
Leraars hebben te veel verlof. Die opmerking krijgt turnjuf Mieke vaak te horen. Wij zetten de voor- en nadelen van een job als leerkracht op een rij.
Als je niet makkelijk aan werk geraakt, ligt dat probleem niet altijd bij jezelf. Misschien ligt het aan het onderwijs dat je voorgeschoteld kreeg.
In tegenstelling tot wat je zou denken, voelen niet alleen leerlingen zich wat zenuwachtig op de eerste schooldag.
Veel vakantie én weinig werk, wie wil dat niet? Maar er komt heus meer bij kijken bij het beroep van leerkracht dan je denkt. Zoals?
Vooral het onderwijs kampt de laatste jaren met erg veel gevallen van burn-out. Hoe komt dat precies? En wat kunnen we eraan doen? Directeur Dirk Moulart vertelt ...
De Portugese overheid heeft per decreet beslist dat thuiswerkers op een geluidsarme werkomgeving kunnen rekenen. Hoe zit dat precies?
Bedrijven zullen bij aanwervingen meer rekening houden met het profiel van de thuiswerker...