Video: de 5 ergste files ooit gezien
Stond je vanochtend weer te vloeken in de file? Wees dan toch even dankbaar dat je niet in deze monsterfiles zat ... (VIDEO)
De overheid wil werk maken van het mobiliteitsbudget, en heropent zo de discussie rond de fiscaliteit van bedrijfswagens. Pas in april 2017 wordt het eerste concrete wetsvoorstel daarrond verwacht. Voorlopig is de berichtgeving nog vrij onduidelijk. Werknemers met een bedrijfswagen zouden drie opties hebben: ze zouden hun bedrijfswagen kunnen behouden, hem omzetten in een mobiliteitsbudget of hem vertalen in een netto vergoeding.
We bekijken, aan de hand van drie stellingen, of het mobiliteitsbudget een basis biedt om het fileprobleem op te lossen.
Welke werknemers gaan geneigd zijn hun bedrijfswagen in te ruilen voor een netto vergoeding? Wellicht zij die hun bedrijfswagen niet echt nodig hebben. Zo zijn er collega’s die tijdens de werkweek hun bedrijfswagen laten staan en steeds met de fiets komen. Hoewel de netto vergoeding voor deze doelgroep een mooie incentive kan zijn, zal het fileleed er wellicht niet mee opgelost geraken. Deze werknemers hebben immers slechts een beperkte impact op die files.
Uit een analyse van sociaal secretariaat Securex blijkt ook dat die netto vergoeding niet in verhouding staat tot de waarde van een bedrijfswagen. De voorlopige maximale netto vergoeding die circuleert is 450 euro. Stel dat iemand recht zou hebben op een Audi A4, dan is de maximale netto vergoeding van 450 euro niet voldoende om de waarde van zo’n Audi A4 (geschat op 655 euro) te dekken.
Afhankelijk van het traject en de persoonlijke mobiliteitswensen kunnen mensen best zelf de optimale combinatie (blijven) kiezen. In bepaalde gevallen is de wagen nog steeds de optimale keuze om je te verplaatsen. Bijvoorbeeld wanneer iemand eerst de kinderen moet afzetten op school, om dan naar het werk te gaan dat moeilijk bereikbaar is met het openbaar vervoer en er geen veilige fietspaden zijn.
Ook de Scandinavische landen bannen de wagen niet, maar evolueren van car ownership (het hebben van een eigen wagen) naar een abonnement op mobiliteit (het toegang hebben tot een wagen). Dit concept – dat ze mobility as a service of ‘MaaS’ noemen – werd al succesvol getest in Zweden en Finland, en ook in België (Gent en Antwerpen) zet men concrete stappen.
Mobiliteit gaat in organisaties trouwens niet alleen over vervoer. Het gaat ook over HR-strategie (de beslissing om thuiswerk toe te laten), technologie (werknemers voorzien van laptops) en de inplanting van gebouwen. Bij Securex zorgde de kantoorverhuis van Evere (veel parkeermogelijkheden, maar een slechte connectie met het openbaar vervoer) naar Etterbeek (weinig parkeermogelijkheden, maar een goede connectie met het openbaar vervoer) voor een jaarlijkse daling van 450.000 kilometers.
(mc) - Bron: MARK Magazine
De overheid wil werk maken van het mobiliteitsbudget, en heropent zo de discussie rond de fiscaliteit van bedrijfswagens. Pas in april 2017 wordt het eerste concrete wetsvoorstel daarrond verwacht. Voorlopig is de berichtgeving nog vrij onduidelijk. Werknemers met een bedrijfswagen zouden drie opties hebben: ze zouden hun bedrijfswagen kunnen behouden, hem omzetten in een mobiliteitsbudget of hem vertalen in een netto vergoeding.
We bekijken, aan de hand van drie stellingen, of het mobiliteitsbudget een basis biedt om het fileprobleem op te lossen.
Welke werknemers gaan geneigd zijn hun bedrijfswagen in te ruilen voor een netto vergoeding? Wellicht zij die hun bedrijfswagen niet echt nodig hebben. Zo zijn er collega’s die tijdens de werkweek hun bedrijfswagen laten staan en steeds met de fiets komen. Hoewel de netto vergoeding voor deze doelgroep een mooie incentive kan zijn, zal het fileleed er wellicht niet mee opgelost geraken. Deze werknemers hebben immers slechts een beperkte impact op die files.
Uit een analyse van sociaal secretariaat Securex blijkt ook dat die netto vergoeding niet in verhouding staat tot de waarde van een bedrijfswagen. De voorlopige maximale netto vergoeding die circuleert is 450 euro. Stel dat iemand recht zou hebben op een Audi A4, dan is de maximale netto vergoeding van 450 euro niet voldoende om de waarde van zo’n Audi A4 (geschat op 655 euro) te dekken.
Afhankelijk van het traject en de persoonlijke mobiliteitswensen kunnen mensen best zelf de optimale combinatie (blijven) kiezen. In bepaalde gevallen is de wagen nog steeds de optimale keuze om je te verplaatsen. Bijvoorbeeld wanneer iemand eerst de kinderen moet afzetten op school, om dan naar het werk te gaan dat moeilijk bereikbaar is met het openbaar vervoer en er geen veilige fietspaden zijn.
Ook de Scandinavische landen bannen de wagen niet, maar evolueren van car ownership (het hebben van een eigen wagen) naar een abonnement op mobiliteit (het toegang hebben tot een wagen). Dit concept – dat ze mobility as a service of ‘MaaS’ noemen – werd al succesvol getest in Zweden en Finland, en ook in België (Gent en Antwerpen) zet men concrete stappen.
Mobiliteit gaat in organisaties trouwens niet alleen over vervoer. Het gaat ook over HR-strategie (de beslissing om thuiswerk toe te laten), technologie (werknemers voorzien van laptops) en de inplanting van gebouwen. Bij Securex zorgde de kantoorverhuis van Evere (veel parkeermogelijkheden, maar een slechte connectie met het openbaar vervoer) naar Etterbeek (weinig parkeermogelijkheden, maar een goede connectie met het openbaar vervoer) voor een jaarlijkse daling van 450.000 kilometers.
(mc) - Bron: MARK Magazine
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Stond je vanochtend weer te vloeken in de file? Wees dan toch even dankbaar dat je niet in deze monsterfiles zat ... (VIDEO)
Bellen, zingen en eten zijn veruit de populairste bezigheden tijdens het filerijden, zo blijkt uit onderzoek ...
Traag maar gestaag timmeren elektrische en hybride wagens aan de weg. In 2012 werden een goede 5.000 van die wagens verkocht, een derde meer dan in 2010.
Frank: “Ik kom al sinds 2005 met de fiets naar mijn werk bij de VRT. In al die jaren heb ik nog nooit files gehad. En ik heb tienduizenden euro’s bespaard!”
Lijken die files ’s morgens steeds langer? Wel, je verbeeldt het je niet.
Elke pendelminuut voelt aan als verloren tijd, en dat levert flink wat stress op. Tijd om daar iets aan te doen.
Een eerste job is een sprong van je studententijd naar het volwassen leven. Voor sommigen een walk in the park, voor anderen reden tot paniek. 3 tips!
Niks zo vervelend als taalfouten. Zeker in je cv of motivatiebrief. Daarom schotelen we je graag een lijst voor met de 20 meest gemaakte fouten!
Welke vaardigheden zijn vereist om een innovatieve Supply Chain Director te worden en wat heeft de toekomst in petto binnen dit domein?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Elke pendelminuut voelt aan als verloren tijd, en dat levert flink wat stress op. Tijd om daar iets aan te doen.
Stond je vanochtend weer te vloeken in de file? Wees dan toch even dankbaar dat je niet in deze monsterfiles zat ... (VIDEO)
Frank: “Ik kom al sinds 2005 met de fiets naar mijn werk bij de VRT. In al die jaren heb ik nog nooit files gehad. En ik heb tienduizenden euro’s bespaard!”
Lijken die files ’s morgens steeds langer? Wel, je verbeeldt het je niet.
Bellen, zingen en eten zijn veruit de populairste bezigheden tijdens het filerijden, zo blijkt uit onderzoek ...
Traag maar gestaag timmeren elektrische en hybride wagens aan de weg. In 2012 werden een goede 5.000 van die wagens verkocht, een derde meer dan in 2010.
Droom je al langer van een leven als freelancer? Er zijn heel wat voordelen aan zo'n freelancer bestaan. Toch loeren er ook heel wat onzekerheden om de hoek...
Met een job in de horeca zit je gebeiteld als je houdt van variatie en veel sociaal contact. Maar kan je er ook genoeg mee verdienen?
Ruim één op drie werknemers zegt onvoldoende motivatie en engagement te kunnen opbrengen. Toch zetten ze de stap niet naar een andere job.