Accent lanceert Uber for jobs

Accent biedt al enkele jaren SWOP aan, een populaire app waarmee je naar werk kunt zoeken. Door het gebruik van het swipen werd deze app al snel omschreven als Tinder for jobs. Maar met de nieuwe versie van de SWOP-app gaat Accent nog een stapje verder: daar krijg je geld als je iemand aan een baan helpt.
“Van Tinder for jobs gaan we dus eerder naar Uber for jobs”, zo omschrijft Lieven Van Nieuwenhuyze, Group CMO bij Accent, de nieuwe versie van SWOP. Hij verwijst naar de populaire taxi-app Uber waar iedereen zich kan aanmelden als taxichauffeur. “Bij ons wordt iedereen dus headhunter”, zo vat hij het samen.
Drie soorten referaat
Cruciaal in het systeem is het doorsturen van een link met een bepaalde code vanuit SWOP. “We hebben hierbij drie verschillende vormen van referral recruitment afgedekt”, omschrijft Van Nieuwenhuyze. “Enerzijds is er de zogenaamde interne referral of bring a friend. Hierbij word je betaald als je bekenden aan een bepaalde job helpt”, klinkt het.
“Maar wij voorzien nog twee andere vormen. Er is de externe referral, waarbij je wordt betaald wanneer een onbekende dankzij jou, gewoon door de jobadvertentie zelf ergens te delen, een jobvoorstel accepteert.” Daarenboven biedt Accent ook ruimte voor een derde vorm: de autoreferral. “Hierbij krijg je een premie als je zelf ingaat op een jobaanbod. Een praktijk die in de Verenigde Staten al vrij courant is, maar bij ons nog niet.”
Van Nieuwenhuyze verwijst naar Amerikaanse websites als Hired.com, specifiek voor profielen zoals technici en ingenieurs. “Daar wordt al een starters fee toegekend voor mensen die ingaan op een contractvoorstel. Je ziet de bedragen ervoor overigens al snel toenemen”, zo klinkt het. Bij ons is zo’n ‘tekenpremie’ nog ongebruikelijk, behalve misschien voor profvoetballers, in de Verenigde Staten raakt het stilaan ingeburgerd.
Je eigen headhuntersbureau
Het plan van Accent zou weleens een behoorlijke impact kunnen hebben, want wat als iedereen links doorstuurt en vervolgens fees incasseert? Dan zou het kostenplaatje weleens hoog kunnen oplopen. “Daar hebben we rekening mee gehouden”, oppert Van Nieuwenhuyze. “Mensen zouden bij wijze van spreken hun eigen headhuntingbureau kunnen oprichten. Zeker voor bepaalde niches, ik denk bijvoorbeeld aan Poolse bouwvakkers of andere nicheprofielen, kan het interessant zijn om bepaalde communities te activeren”, stelt hij.
De headhunters-toepassing is dus eigenlijk een uitbreiding van de bestaande SWOP-app van Accent. “Mensen kunnen er naar jobs zoeken en ze kunnen elke job delen, dus ook naar zichzelf”, vertelt hij. Je komt in aanmerking voor een premie tussen 60 en 1.500 euro als de doorgestuurde job resulteert in het ondertekenen van een contract. Hoe meer gegeerd de gezochte profielen, denk aan ingenieurs of bepaalde softwareontwikkelaars in talen als .Net of Java, hoe hoger de premie.
Ook eigen Accent-medewerkers kunnen instappen in het systeem, waardoor ze potentiële collega’s kunnen aandragen. “Alleen onze eigen recruiters kunnen er geen gebruik van maken. Want het is nu eenmaal hun job om goede kandidaten te vinden”, vertelt hij.
(wv) - Bron: MARK Magazine
- Jobs voor Accent
Accent lanceert Uber for jobs

Accent biedt al enkele jaren SWOP aan, een populaire app waarmee je naar werk kunt zoeken. Door het gebruik van het swipen werd deze app al snel omschreven als Tinder for jobs. Maar met de nieuwe versie van de SWOP-app gaat Accent nog een stapje verder: daar krijg je geld als je iemand aan een baan helpt.
“Van Tinder for jobs gaan we dus eerder naar Uber for jobs”, zo omschrijft Lieven Van Nieuwenhuyze, Group CMO bij Accent, de nieuwe versie van SWOP. Hij verwijst naar de populaire taxi-app Uber waar iedereen zich kan aanmelden als taxichauffeur. “Bij ons wordt iedereen dus headhunter”, zo vat hij het samen.
Drie soorten referaat
Cruciaal in het systeem is het doorsturen van een link met een bepaalde code vanuit SWOP. “We hebben hierbij drie verschillende vormen van referral recruitment afgedekt”, omschrijft Van Nieuwenhuyze. “Enerzijds is er de zogenaamde interne referral of bring a friend. Hierbij word je betaald als je bekenden aan een bepaalde job helpt”, klinkt het.
“Maar wij voorzien nog twee andere vormen. Er is de externe referral, waarbij je wordt betaald wanneer een onbekende dankzij jou, gewoon door de jobadvertentie zelf ergens te delen, een jobvoorstel accepteert.” Daarenboven biedt Accent ook ruimte voor een derde vorm: de autoreferral. “Hierbij krijg je een premie als je zelf ingaat op een jobaanbod. Een praktijk die in de Verenigde Staten al vrij courant is, maar bij ons nog niet.”
Van Nieuwenhuyze verwijst naar Amerikaanse websites als Hired.com, specifiek voor profielen zoals technici en ingenieurs. “Daar wordt al een starters fee toegekend voor mensen die ingaan op een contractvoorstel. Je ziet de bedragen ervoor overigens al snel toenemen”, zo klinkt het. Bij ons is zo’n ‘tekenpremie’ nog ongebruikelijk, behalve misschien voor profvoetballers, in de Verenigde Staten raakt het stilaan ingeburgerd.
Je eigen headhuntersbureau
Het plan van Accent zou weleens een behoorlijke impact kunnen hebben, want wat als iedereen links doorstuurt en vervolgens fees incasseert? Dan zou het kostenplaatje weleens hoog kunnen oplopen. “Daar hebben we rekening mee gehouden”, oppert Van Nieuwenhuyze. “Mensen zouden bij wijze van spreken hun eigen headhuntingbureau kunnen oprichten. Zeker voor bepaalde niches, ik denk bijvoorbeeld aan Poolse bouwvakkers of andere nicheprofielen, kan het interessant zijn om bepaalde communities te activeren”, stelt hij.
De headhunters-toepassing is dus eigenlijk een uitbreiding van de bestaande SWOP-app van Accent. “Mensen kunnen er naar jobs zoeken en ze kunnen elke job delen, dus ook naar zichzelf”, vertelt hij. Je komt in aanmerking voor een premie tussen 60 en 1.500 euro als de doorgestuurde job resulteert in het ondertekenen van een contract. Hoe meer gegeerd de gezochte profielen, denk aan ingenieurs of bepaalde softwareontwikkelaars in talen als .Net of Java, hoe hoger de premie.
Ook eigen Accent-medewerkers kunnen instappen in het systeem, waardoor ze potentiële collega’s kunnen aandragen. “Alleen onze eigen recruiters kunnen er geen gebruik van maken. Want het is nu eenmaal hun job om goede kandidaten te vinden”, vertelt hij.
(wv) - Bron: MARK Magazine
- Jobs voor Accent
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Leer je collega’s kennen via een stickerboek
Je kunt stickers verzamelen van je voetbalhelden, maar waarom zou je geen stickers van je collega's kunnen sparen?
-
Uber for jobs? Uitzendkantoor gaat virtueel
Uber of Tinder voor jobs: zo zou je de initiatieven en apps kunnen omschrijven die uitzend- en selectiekantoren als Accent recent lanceerden.
-
Prijs ik mijn vriend aan bij m'n personeelsdirecteur, of niet?
-
De opmars van de tekenpremie
Bij topsporters is het intussen ingeburgerd. De Chileense voetballer Alexis Sánchez kreeg deze winter een ‘tekenpremie’ van iets meer dan 20 miljoen euro.
-
Sociale media als rekruteringskanaal: over het belang van LinkedIn en de granny-test
Rekrutering gebeurt meer dan ooit online, met een bijzondere rol voor sociale media. Een blik in de toolbox van de e-recruiter ...
-
39 snelle aanpassingen die je CV beter doen opvallen
Nog maar weinig tijd, maar toch vastberaden om die nieuwe job te pakken te krijgen? Deze snelle tips maken alsnog het verschil!
-
Accent Jobs management coacht jonge talenten naar de top
Elk jaar selecteert Accent Jobs 25 jongeren met leidinggevend potentieel. Zij worden een jaar lang gecoacht door het management.
-
Kan je zomaar verlofdagen overdragen naar volgend jaar?
Wat als je op het einde van het jaar niet alle vakantiedagen hebt opgenomen? Kun je die zomaar overdragen naar volgend jaar of zijn er nog andere opties?
-
Aan de slag bij een multinational
Werken voor een internationaal bedrijf met wereldbekende merken: het spreekt heel wat young graduates aan.
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
39 snelle aanpassingen die je CV beter doen opvallen
Nog maar weinig tijd, maar toch vastberaden om die nieuwe job te pakken te krijgen? Deze snelle tips maken alsnog het verschil!
-
Prijs ik mijn vriend aan bij m'n personeelsdirecteur, of niet?
-
Uber for jobs? Uitzendkantoor gaat virtueel
Uber of Tinder voor jobs: zo zou je de initiatieven en apps kunnen omschrijven die uitzend- en selectiekantoren als Accent recent lanceerden.
-
De opmars van de tekenpremie
Bij topsporters is het intussen ingeburgerd. De Chileense voetballer Alexis Sánchez kreeg deze winter een ‘tekenpremie’ van iets meer dan 20 miljoen euro.
-
Leer je collega’s kennen via een stickerboek
Je kunt stickers verzamelen van je voetbalhelden, maar waarom zou je geen stickers van je collega's kunnen sparen?
-
Accent Jobs management coacht jonge talenten naar de top
Elk jaar selecteert Accent Jobs 25 jongeren met leidinggevend potentieel. Zij worden een jaar lang gecoacht door het management.
-
Sociale media als rekruteringskanaal: over het belang van LinkedIn en de granny-test
Rekrutering gebeurt meer dan ooit online, met een bijzondere rol voor sociale media. Een blik in de toolbox van de e-recruiter ...
-
Wanneer en hoe een clausule aan de arbeidsovereenkomst toevoegen
Arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden durven nogal vaak eens wijzigen. Wanneer mag of moet daarvoor de arbeidsovereenkomst worden aangepast ?
-
Gen Z op de werkvloer: waarin verschillen zij?
Generatie Z, Gen Z of Zoomers. Het zijn de opvolgers van de millennials. En zoals bij elke generatie brengt ook deze nieuwe trends met zich mee...