Ontslagen worden Vorige

1 van 176

Volgende

Er is leven na Thomas Cook

Dat er leven is na Thomas Cook tonen Nathalie Van Holsbeke en Anthony Piette aan. Zij werkten er allebei, toen deze oudste reisorganisatie ter wereld in faling ging. En kijk: intussen zijn ze al elders aan de slag. En beiden bleven werkzaam in de sector. “Meerdere organisaties hebben me benaderd met jobvoorstellen.”

12 november 2019

Delen

“Mijn nieuwe werkgever stond ervoor open om ook twee mensen van m’n team aan te werven.” (Nathalie Van Holsbeke, voormalig Manager Incentives bij Thomas Cook, sinds midden oktober Team Leader Incentives bij Event Masters)

Nathalie Van Holsbeke (45): “Als je positieve dingen wil aantrekken, moet je zelf positief blijven”

  • 2000 - 2019: Account Executive Incentives & Senior Account Manager Incentives (Thomas Cook)
  • Sinds midden oktober 2019: Team Leader Incentives (Event Masters)

“Als Senior Account Manager had ik goede contacten met de klanten voor wie we incentive reizen organiseerden. Sommige contactpersonen ken ik al jaren en dat maakt onze relatie alleen maar hechter. Wat me het meest voldoening gaf? Vaststellen dat het scenario dat je met de klant uitgetekend hebt, mensen effectief een onvergetelijke reiservaring bezorgt.”

“Of het bericht over het faillissement m’n wereld door elkaar schudde? Eigenlijk niet. Ik had het niet verwacht, maar wist tegelijkertijd dat het bedrijf door moeilijke tijden ging. Ik heb m’n hoofd dan ook niet laten hangen. Als je positieve dingen wil aantrekken, moet je in de eerste plaats zelf positief blijven.”

Bruidsschat

“De klantenportefeuille die ik beheer, is voor veel reisorganisaties een gegeerde bruidsschat. Meerdere organisaties hebben me benaderd met jobvoorstellen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om te starten bij Event Masters (een evenementenbureau dat ook reizen organiseert, nvdr). Zij stonden ervoor open om ook twee mensen (Hanne en Kelly) van m’n team mee aan te werven. We werken al jaren samen en zijn een geoliede machine. Bij Event Masters zagen ze de meerwaarde van onze synergie in en dat is doorslaggevend geweest in m’n keuze.”

“De cultuur bij een bedrijf als Event Masters sprak me meteen aan, mede doordat de collega’s er begeesterd zijn door wat ze doen. Bovendien biedt de organisatie niet alleen incentive reizen maar ook andere team events aan. Dat betekent dat klanten uit een nog ruimer aanbod kunnen kiezen.”

Nathalie staat er naar eigen zeggen van te kijken dat ze het hoofdstuk Thomas Cook zo snel heeft kunnen afsluiten. “De Cookies (zo noemen de Thomas Cook-medewerkers elkaar, nvdr) met wie ik al die jaren samenwerkte, zal ik missen. Maar niets belet ons om elk jaar een Thomas Cook fuif te organiseren, toch?”

Anthony Piette

Anthony Piette (39): “Ik heb de knop snel omgedraaid”

  • 2015 - 2019: Group Head of Product Long Haul (Thomas Cook)
  • Sinds oktober 2019: Head of Sales Retail (Connections)

“Bij Thomas Cook was ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een aantrekkelijk productaanbod van langeafstandsreizen. Dat ik veel voor m’n job moest reizen, zag ik als een pluspunt. Het bracht me in contact met andere culturen en gaf me ook het belangrijke inzicht bij dat elke markt anders is.”

“Het nieuws van het faillissement kwam hard aan. Je mag niet vergeten dat er bij Thomas Cook heel wat mensen met een anciënniteit van 15 tot 20 jaar werken. Dat schept een band. Zelf had ik even het gevoel in een emotionele rollercoaster terecht te komen. Je toekomstperspectieven worden plots helemaal door elkaar geschud.”

“Maar ik heb de knop snel omgedraaid. Doordat ik al 20 jaar in toerisme werk, heb ik een uitgebreid netwerk. Ik besloot een lijstje met namen van contactpersonen in de toeristische sector aan te leggen en hun te laten weten dat ik beschikbaar was.”

Geknipte profiel

“Zo had ik contact met Ronny Bayens van Connections. Net op het moment dat ze een Head of Sales Retail zochten. Iemand die hun 34 travelshops zou aansturen en verder ontwikkelen. Een job die me zonder meer aansprak. Bleek na de selectieprocedure dat ik ook het geknipte profiel had. En kijk, sinds 1 oktober ben ik hier aan de slag.”

“Het grootste verschil met m’n vorige job? Vroeger verbleef ik meer dan de helft van de tijd in het buitenland. Vandaag is m’n actieterrein verspreid over heel België. Maar het team van Connections is zo kosmopolitisch dat ik nog altijd het gevoel heb in een internationale context te werken.”

“Wat ik de voorbije maanden vooral geleerd heb? Je toekomst maak je voor een groot deel zelf. Bij de pakken blijven zitten, haalt niets uit. Het komt erop aan initiatieven te nemen en te kijken hoe jij met jouw ervaring iets voor een andere organisatie kan betekenen. Het is door de bladzijde om te draaien, dat je een nieuw hoofdstuk kansen geeft.”

(Nathalie Dirix)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?