Het loon van een startende chauffeur bij De Lijn: 1.700 euro netto
We vroegen aan Shanie Holderbeke (24) uit Sint-Lievens-Houtem wat ze doet en hoeveel ze verdient.
“Tijdens mijn loopbaan merkte ik dat er vanuit de verzenders veel vraag is naar een platform als het onze”, beweert Frederik Fort, als mid-veertiger al twintig jaar aan de slag in logistiek en transport. In die tijd werkte hij onder meer bij Ziegler uit Gent. In die periode leerde hij ook de knelpunten kennen. “Zo kennen ondernemers vaak wel de transportfirma om de hoek, maar weten ze eigenlijk niet of dit ook de meest voordelige firma is voor bijvoorbeeld hun zending naar het buitenland.”
Twee jaar geleden kwam Fort op het idee om een platform te ontwikkelen waar de verschillende transporteurs met elkaar worden vergeleken en meteen een zending geboekt kan worden. Dat platform en app is sinds mei van dit jaar beschikbaar.
In vergelijking met de mastodonten in de transportsector is Transapp maar een minibedrijf. “We bestaan uit twee vennoten. En daarnaast vallen we terug op twee freelance marketeers en twee freelance programmeurs”, vertelt Fort. Technologie staat namelijk voorop, al vindt hij zich nog altijd eerder een transportbedrijf dan een IT-bedrijf. “De ervaring die we hebben met transport is voor ons noodzakelijk om expertises en noodzaken te kunnen reflecteren op ons platform.”
Transapp vergelijkt hun aanpak met wat Booking.com is voor de reis- en hotelsector. “Ons doel is vraag en aanbod met elkaar in contact te brengen. De verzender voert zijn transport in, ons platform toont hen de verschillende opties op basis van prijs, termijn en waarderingen die anderen aan deze firma gaven”, legt hij uit.
Omgekeerd kunnen verzenders hun vracht plaatsen, de zogenaamde beurs. “Transporteurs die interesse hebben kunnen hun prijs en mogelijkheden dan als offerte indienen. De verzender beslist of hij al dan niet ingaat op hun aanbod”, aldus Fort. “Zo worden wagens geoptimaliseerd waardoor lege of halfvolle trajecten worden bespaard. Dat is beter voor de transporteur en beter voor het milieu.”
Volgens de initiatiefnemers van Transapp is deze vorm van digitalisering de toekomst van transport en logistiek. “Transporteurs kunnen hun specialisaties meer benadrukken en hun wagens optimaliseren. De verzender wordt op zijn beurt transparant en efficiënt geleid naar de juiste speler. Een verzender kan zich focussen op zijn kernactiviteit, de transporteur legt zich dan toe op de landen waar hij het beste netwerk heeft.” Zelf is Frederik Fort ook vrij transparant over de vorderingen die hij maakt met het platform. “Sinds de lancering in mei 2019 hebben wij 139 geregistreerde verzenders en 122 geregistreerde transporteurs bediend en 165 zendingen afgesloten.”
Al ligt de ambitie hoger, veel hoger zelfs. “Op korte termijn van drie à vier jaar zouden we ongeveer vijfduizend verzenders actief willen hebben op ons platform. Op lange termijn willen we ons platform graag uitbreiden over Europa en hopelijk wereldwijd. Daarnaast willen we kmo’s adviseren en hen helpen om hun logistiek te optimaliseren.” Ook in transport blijft menselijk contact en advies dus voorop staan. App of geen app.
(William Visterin)
16 oktober 2019We vroegen aan Shanie Holderbeke (24) uit Sint-Lievens-Houtem wat ze doet en hoeveel ze verdient.
Elvis en Ward behaalden hun rijbewijs als trucker. Niet ongewoon zou je zeggen, ware het niet dat beiden een arbeidsbeperking hebben.
Een bus besturen is allesbehalve een mannenjob. Op dit moment is zo’n 10% van de werknemers bij MIVB een vrouw. Zo ook Michèle ...
Pakjes die een speciale behandeling nodig hebben, dat is spek voor de bek van de medewerkers van het logistiek bedrijf, Jetpak in Machelen.
De nood aan chauffeurs van vrachtwagens en autobussen lijkt groter dan ooit. Hoe komt dat?
Je kunt heel hard roepen dat er onvoldoende chauffeurs zijn, maar dat biedt nog geen oplossing voor het probleem.
Betonmixerchauffeurs zijn meer dan zomaar chauffeur. Zij gaan met hun stoere mastodonten niet alleen de baan op als transporteur, maar zijn tegelijk ook stuk voor stuk vakmannen met een gedegen productkennis.
De jobs voor vrachtwagenchauffeur raken moeilijk ingevuld. Aangepaste opleidingstrajecten zijn nog onvoldoende bekend.
Bijna 6 op 10 managers verantwoordelijk voor de aanwervingen binnen hun bedrijf, geeft aan dat het EQ even belangrijk is dan het IQ van werknemers.