Is de toekomst radicaal digitaal?
Netwerken komen steeds meer in beeld, werken voor één bedrijf of op dezelfde plek wordt minder mainstream.
“Digitale professionals vormen nog altijd een groeiende beroepsgroep”, zegt Bloovi-stichter Marnik D’Hoore, in een vorig beroepsleven zelf oprichter van het online marketingbedrijf bSeen, dat samen met webbouwer Netlash mee aan de basis lag van het Gentse digital agency Wijs. Een onderdeel van het servicepakket van Bloovi – al is het eigenlijk een apart bedrijf – is het wervings- en selectiekantoor Bloovi.me dat vaste én freelance digitale profielen matcht aan werkgevers.
“Bloovi.me doet ook aan competentiemanagement van online marketingprofielen”, vervolgt Marnik D’Hoore. “Wat dat betekent? Vooral de juiste competentieprofielen voor digitale jobs opstellen. Kijk, een IT’er is daarom nog geen ‘digitaal’ profiel. Daar bestaat vaak nog verwarring over. Wij brengen mee in kaart wie er nodig is voor een bepaalde job en we helpen de functie te omschrijven.” Sinds december is er een exclusief partnerschap met Google voor opleidingen digitale marketing, waarmee studenten hun academische kennis aanvullen om vlotter werk te vinden als e-marketeer. De Digital Masters Academy is een samenwerkingsverband waaraan ook de Ehsal Management School deelneemt. Kandidaten worden in vier maanden klaargestoomd voor de digitale arbeidsmarkt. “Bloovi.me legt het contact tussen de studenten en hun nieuwe werkgever. In Vlaanderen biedt niemand anders dat aan”, zegt Marnik D’Hoore.
Goed nieuws: ze zijn dan wel met steeds meer, maar er ligt nog veel werk op de plank voor nieuwe digitale professionals. “De meeste bedrijven begrijpen met het belang van e-commerce, maar ze weten niet altijd hoe ze het moeten invullen”, vervolgt Marnik D’Hoore. Vroeger was je sowieso innovatief als je een digitaal team in huis had. Maar nu zijn er steeds meer verschillende expertises met daarin uiteenlopende kennisgebieden. Daardoor heb je voor digitale strategie, uitwerking of analyse andere digitale profielen nodig. Specialiseren is dus de boodschap voor wie aan de slag wil als digital professional. Bloovi.me helpt bedrijven uitzoeken hoe je die specialistenteams samenstelt en inzet. De online marketeer zélf is vaak niet meer de meest innovatieve persoon in een bedrijf. Innovatie zit hem tegenwoordig vooral in het creëren van disruptieve nieuwe businessmodellen.
Strategisch kunnen denken is heel belangrijk, het mobiele internet maakt erg veel mogelijk. Kijk maar naar Uber of Airbnb: die werken allemaal via een app. Om zoiets mogelijk te maken, heb je een start-upcultuur nodig in je organisatie. Daarom liggen het digitale en een start-upmentaliteit perfect in elkaars verlengde.” Precies de combinatie waar het kennisplatform Bloovi zelf via zijn artikels aandacht aan besteedt. Ook offline groeit het bereik, want op het vlak van events is Bloovi erg actief geworden. “In 2015 organiseerden we er acht, waaronder de eerste Digital Marketing Awards. Ons grootste evenement is WebTomorrow in maart, waarvoor we nu de deelnemers bij elkaar aan het brengen zijn. We rekenen op duizend inschrijvingen. Alles samen zijn we de grootste digitale community in België, maar we mikken ook daarbuiten. Met ieLon hebben we pas een contentplatform gecreëerd met inzichten en informatie gericht op innovatieve ondernemers en intrapreneurs. Maar het digitale is ook daar nooit ver weg”, besluit Marnik D’Hoore.
Zelf schrijven en artikels aanleveren voor Bloovi? Het kan als je iets weet over start-ups, e-commerce, technologietrends en innovaties, digitale marketing of career guidance. Want je zou denken dat achter de 100.000 bezoekers en 25.000 volgers via sociale media een stevig team schuilgaat, maar in feite werken er amper vijf mensen vast in dienst – elf als je het team van Bloovi.me meerekent. De anderen zijn losse medewerkers en freelancers. Bloovi heeft zelfs maar één vaste webcopywriter in dienst.
“Omdat we een erg actieve community hebben, worden onze artikels vaak gedeeld”, zegt eventmanager Olivier Van Baeveghem. “We willen graag nog meer kwaliteitscontent brengen, zoals diepte-interviews met mensen die ertoe doen in hun sector. Er zijn dus diverse mogelijkheden voor het vijftigtal losse medewerkers en freelancers dat we nu al inzetten, maar ook voor nieuwe contentleveranciers. We delen onze schrijvers op in scherp afgebakende profielcategorieën zoals strategen, creators, verslaggevers, teachers, opiniemakers, … Trendwatcher Herman Konings levert bijvoorbeeld af en toe bijdragen als onafhankelijk opiniemaker. Onze influencers hebben een bepaald gewicht in de sector. Zij delen vaak waardevolle inzichten, dus hun naam verbinden we graag aan Bloovi. Daarnaast hebben we experts: bijvoorbeeld een marketeer die tips en tricks deelt of een student die het nieuws van dichtbij volgt en de aanzet geeft voor een artikel dat wij dan verder body geven ...”
“Voor ons telt vooral dat we écht blijven zien welke actuele digitale topics ook in de volgende jaren het verschil kunnen of zullen maken. Die oefening maken we permanent: wat is- en wordt belangrijk? Waar willen we over schrijven? Wie en wat zijn daarvoor nodig, binnen en buiten ons team? We hebben medewerkers die sporadisch voor ons schrijven, die één of twee keer per jaar hun kennis willen delen, maar we doen ook een beroep op betaalde freelancers voor opdrachten en ook spontane bijdragen nemen we graag op. Veel losse medewerkers doen zelf voorstellen, nemen zelf het initiatief om onderwerpen in de kijker te zetten. Al die mensen samen vormen toch wel een behoorlijk groot redactieteam. Logisch ook dat er veel bereidheid is om kennis te delen. Bijdragen leveren biedt je – naast een eventuele vergoeding – nog voordelen, zoals meer zichtbaarheid en gewicht in je vakgebied.”
(wdh) – Meer info: www.bloovi.be / www.bloovi.me / www.g.co/digitalmastersacademy
12 januari 2016“Digitale professionals vormen nog altijd een groeiende beroepsgroep”, zegt Bloovi-stichter Marnik D’Hoore, in een vorig beroepsleven zelf oprichter van het online marketingbedrijf bSeen, dat samen met webbouwer Netlash mee aan de basis lag van het Gentse digital agency Wijs. Een onderdeel van het servicepakket van Bloovi – al is het eigenlijk een apart bedrijf – is het wervings- en selectiekantoor Bloovi.me dat vaste én freelance digitale profielen matcht aan werkgevers.
“Bloovi.me doet ook aan competentiemanagement van online marketingprofielen”, vervolgt Marnik D’Hoore. “Wat dat betekent? Vooral de juiste competentieprofielen voor digitale jobs opstellen. Kijk, een IT’er is daarom nog geen ‘digitaal’ profiel. Daar bestaat vaak nog verwarring over. Wij brengen mee in kaart wie er nodig is voor een bepaalde job en we helpen de functie te omschrijven.” Sinds december is er een exclusief partnerschap met Google voor opleidingen digitale marketing, waarmee studenten hun academische kennis aanvullen om vlotter werk te vinden als e-marketeer. De Digital Masters Academy is een samenwerkingsverband waaraan ook de Ehsal Management School deelneemt. Kandidaten worden in vier maanden klaargestoomd voor de digitale arbeidsmarkt. “Bloovi.me legt het contact tussen de studenten en hun nieuwe werkgever. In Vlaanderen biedt niemand anders dat aan”, zegt Marnik D’Hoore.
Goed nieuws: ze zijn dan wel met steeds meer, maar er ligt nog veel werk op de plank voor nieuwe digitale professionals. “De meeste bedrijven begrijpen met het belang van e-commerce, maar ze weten niet altijd hoe ze het moeten invullen”, vervolgt Marnik D’Hoore. Vroeger was je sowieso innovatief als je een digitaal team in huis had. Maar nu zijn er steeds meer verschillende expertises met daarin uiteenlopende kennisgebieden. Daardoor heb je voor digitale strategie, uitwerking of analyse andere digitale profielen nodig. Specialiseren is dus de boodschap voor wie aan de slag wil als digital professional. Bloovi.me helpt bedrijven uitzoeken hoe je die specialistenteams samenstelt en inzet. De online marketeer zélf is vaak niet meer de meest innovatieve persoon in een bedrijf. Innovatie zit hem tegenwoordig vooral in het creëren van disruptieve nieuwe businessmodellen.
Strategisch kunnen denken is heel belangrijk, het mobiele internet maakt erg veel mogelijk. Kijk maar naar Uber of Airbnb: die werken allemaal via een app. Om zoiets mogelijk te maken, heb je een start-upcultuur nodig in je organisatie. Daarom liggen het digitale en een start-upmentaliteit perfect in elkaars verlengde.” Precies de combinatie waar het kennisplatform Bloovi zelf via zijn artikels aandacht aan besteedt. Ook offline groeit het bereik, want op het vlak van events is Bloovi erg actief geworden. “In 2015 organiseerden we er acht, waaronder de eerste Digital Marketing Awards. Ons grootste evenement is WebTomorrow in maart, waarvoor we nu de deelnemers bij elkaar aan het brengen zijn. We rekenen op duizend inschrijvingen. Alles samen zijn we de grootste digitale community in België, maar we mikken ook daarbuiten. Met ieLon hebben we pas een contentplatform gecreëerd met inzichten en informatie gericht op innovatieve ondernemers en intrapreneurs. Maar het digitale is ook daar nooit ver weg”, besluit Marnik D’Hoore.
Zelf schrijven en artikels aanleveren voor Bloovi? Het kan als je iets weet over start-ups, e-commerce, technologietrends en innovaties, digitale marketing of career guidance. Want je zou denken dat achter de 100.000 bezoekers en 25.000 volgers via sociale media een stevig team schuilgaat, maar in feite werken er amper vijf mensen vast in dienst – elf als je het team van Bloovi.me meerekent. De anderen zijn losse medewerkers en freelancers. Bloovi heeft zelfs maar één vaste webcopywriter in dienst.
“Omdat we een erg actieve community hebben, worden onze artikels vaak gedeeld”, zegt eventmanager Olivier Van Baeveghem. “We willen graag nog meer kwaliteitscontent brengen, zoals diepte-interviews met mensen die ertoe doen in hun sector. Er zijn dus diverse mogelijkheden voor het vijftigtal losse medewerkers en freelancers dat we nu al inzetten, maar ook voor nieuwe contentleveranciers. We delen onze schrijvers op in scherp afgebakende profielcategorieën zoals strategen, creators, verslaggevers, teachers, opiniemakers, … Trendwatcher Herman Konings levert bijvoorbeeld af en toe bijdragen als onafhankelijk opiniemaker. Onze influencers hebben een bepaald gewicht in de sector. Zij delen vaak waardevolle inzichten, dus hun naam verbinden we graag aan Bloovi. Daarnaast hebben we experts: bijvoorbeeld een marketeer die tips en tricks deelt of een student die het nieuws van dichtbij volgt en de aanzet geeft voor een artikel dat wij dan verder body geven ...”
“Voor ons telt vooral dat we écht blijven zien welke actuele digitale topics ook in de volgende jaren het verschil kunnen of zullen maken. Die oefening maken we permanent: wat is- en wordt belangrijk? Waar willen we over schrijven? Wie en wat zijn daarvoor nodig, binnen en buiten ons team? We hebben medewerkers die sporadisch voor ons schrijven, die één of twee keer per jaar hun kennis willen delen, maar we doen ook een beroep op betaalde freelancers voor opdrachten en ook spontane bijdragen nemen we graag op. Veel losse medewerkers doen zelf voorstellen, nemen zelf het initiatief om onderwerpen in de kijker te zetten. Al die mensen samen vormen toch wel een behoorlijk groot redactieteam. Logisch ook dat er veel bereidheid is om kennis te delen. Bijdragen leveren biedt je – naast een eventuele vergoeding – nog voordelen, zoals meer zichtbaarheid en gewicht in je vakgebied.”
(wdh) – Meer info: www.bloovi.be / www.bloovi.me / www.g.co/digitalmastersacademy
12 januari 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Netwerken komen steeds meer in beeld, werken voor één bedrijf of op dezelfde plek wordt minder mainstream.
Gekke bekken trekken op een militaire begraafplaats: één foto op Facebook volstond. De Amerikaanse Lindsey Stone kreeg tienduizenden haatmails ...
Dacht je je social media-kanalen te verstoppen voor toekomstige werkgevers? Heroverweeg die zet toch nog maar eens ...
Een deel van het zorgpersoneel van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen wordt voortaan uitgerust met een iPad. Zo wil het UZA tot een kwart tijd besparen.
Langdurig thuiswerk leidt bij erg extraverte en gewetensvolle werknemers tot minder productiviteit en minder werkgeluk.
Als groot accountants- en adviesbureau met meer dan 22.000 klanten koppelt SBB een uitgebreide expertise aan een sterk uitgebouwde lokale werkin.g
Wat verdien je in het leger en krijg je extra vergoedingen als je naar het buitenland gaat? Een overzicht...
Geeft je job je niet genoeg voldoening of maakt het je ronduit ongelukkig? Een zoektocht naar een nieuwe uitdaging die beter bij je past, dringt zich op...
Wie voor z’n bedrijf een bepaalde doelstelling of target bereikt, kan hier extra voor verloond worden. Maar wat is het nadeel hiervan?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Gekke bekken trekken op een militaire begraafplaats: één foto op Facebook volstond. De Amerikaanse Lindsey Stone kreeg tienduizenden haatmails ...
Dacht je je social media-kanalen te verstoppen voor toekomstige werkgevers? Heroverweeg die zet toch nog maar eens ...
Een deel van het zorgpersoneel van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen wordt voortaan uitgerust met een iPad. Zo wil het UZA tot een kwart tijd besparen.
Netwerken komen steeds meer in beeld, werken voor één bedrijf of op dezelfde plek wordt minder mainstream.
Brusselse werkgevers bieden leermogelijkheden, maar ook kansen om door te groeien, horizontaal en verticaal.
Het is een hardnekkige mythe: alleen door vaak te jobhoppen, kun je de ‘corporate ladder’ beklimmen. Maar het klopt niet.
Een job met veel stress, nog meer overuren en een matig loon. Althans, zo wordt gezegd. Waarom zou je willen werken in de communicatie- of reclamesector?
Elke dag verlof: voor sommigen onder ons is het pensioen een mooi vooruitzicht om naar uit te kijken. Maar wat als je al op je 40ste op pensioen kunt?
Voor D’Ieteren Group is een veilige en betrokken werkomgeving belangrijker dan ooit, want hybride werken raakte er na de piek van de pandemie ingeburgerd.