Conducteurs Nederlandse Spoorwegen roken joints
Volgens het Nederlandse dagblad Sp!ts roken sommige conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen (NS) regelmatig een joint na hun dienst of in de pauze.
De dienst bovenleiding van Infrabel zorgt voor het onderhoud en de vervanging van alle kabels die boven de sporen hangen. Om de 'rijdraad' – die de stroom levert aan locomotieven en treinstellen – te inspecteren, heeft Infrabel een speciaal meetvoertuig. "Dat is een locomotief met een eigen aandrijving.
Bovenop staat een aangepaste 'pantograaf', dat is de stroomafnemer die contact maakt met de bovenleiding. Links en rechts op die pantograaf staan een laser en een camera waarmee we de dikte van de kabels tot op een tiende millimeter nauwkeurig kunnen meten. Zo kunnen we precies voorspellen wanneer een stuk bovenleiding aan vervanging toe is", legt Mathias uit.
Vroeger werd de bovenleiding via steekproeven gemeten, maar dat geeft een veel minder betrouwbaar resultaat. "De slijtage hangt heel erg af van lokale omstandigheden zoals regen, ijzel, windstoten, … In een tunnel is er nauwelijks slijtage. We hebben onlangs de bovenleiding in de belangrijke Brusselse Noord-Zuidverbinding vervangen, maar de kabels waren na al die jaren nog in goede staat."
Mathias ontwikkelt zelf de softwareprogramma's om de meetgegevens te verwerken. Hij gaat ook regelmatig ter plaatse om het meetvoertuig af te stellen en te bepalen waar en hoe de metingen moeten gebeuren. Op basis van de meetresultaten stelt Mathias het onderhoudsprogramma op. "Samen met mijn collega’s bereken ik wat er moet gebeuren, hoeveel personeel daarvoor nodig is en welke planning we vooropstellen."
Een tweede meetsysteem is ingebouwd in de pantografen van locomotieven, en geeft in real time een alarm wanneer er zware schokken worden vastgesteld. "Dat kan zo banaal zijn als een vogel die tegen de pantograaf vliegt, maar het kan ook zijn dat een katrol is blijven hangen na werken aan de bovenleiding. Via gsm krijgen we de juiste gps-locatie van het voorval en kunnen we indien nodig meteen ingrijpen. Zo hebben we dit jaar al vijf incidenten met een bovenleiding kunnen voorkomen – dat lijkt niet veel, maar een geknapte bovenleiding stuurt het hele treinverkeer in de war. De impact van zo'n incident is enorm."
Impact. Het woord is eruit. Volgens Mathias verklaart het waarom hij een opleiding tot industrieel ingenieur en burgerlijk ingenieur koos. "Ik wil de wereld niet alleen begrijpen, maar ook veranderen en zien veranderen. Daarom studeerde ik geen zuivere wetenschappen maar techniek." Zijn werk bij Infrabel heeft een grote impact op de maatschappij, stelt Mathias. "Bij veel bedrijven kun je als ingenieur alleen kleine optimalisaties doen aan processen die al bestaan. Bij Infrabel krijg je de kans om iets te realiseren wat belangrijk is voor onze mobiliteit en samenleving."
Mathias is tevreden over zijn loon en extralegale voordelen. Ook de locatie naast het station Brussel-Zuid is een pluspunt. "Ik vind niets zo leuk als pendelen met de trein. Onderweg kan ik lezen of al wat werken, en twee minuten na aankomst ben ik op kantoor."
(wv)
25 september 2015De dienst bovenleiding van Infrabel zorgt voor het onderhoud en de vervanging van alle kabels die boven de sporen hangen. Om de 'rijdraad' – die de stroom levert aan locomotieven en treinstellen – te inspecteren, heeft Infrabel een speciaal meetvoertuig. "Dat is een locomotief met een eigen aandrijving.
Bovenop staat een aangepaste 'pantograaf', dat is de stroomafnemer die contact maakt met de bovenleiding. Links en rechts op die pantograaf staan een laser en een camera waarmee we de dikte van de kabels tot op een tiende millimeter nauwkeurig kunnen meten. Zo kunnen we precies voorspellen wanneer een stuk bovenleiding aan vervanging toe is", legt Mathias uit.
Vroeger werd de bovenleiding via steekproeven gemeten, maar dat geeft een veel minder betrouwbaar resultaat. "De slijtage hangt heel erg af van lokale omstandigheden zoals regen, ijzel, windstoten, … In een tunnel is er nauwelijks slijtage. We hebben onlangs de bovenleiding in de belangrijke Brusselse Noord-Zuidverbinding vervangen, maar de kabels waren na al die jaren nog in goede staat."
Mathias ontwikkelt zelf de softwareprogramma's om de meetgegevens te verwerken. Hij gaat ook regelmatig ter plaatse om het meetvoertuig af te stellen en te bepalen waar en hoe de metingen moeten gebeuren. Op basis van de meetresultaten stelt Mathias het onderhoudsprogramma op. "Samen met mijn collega’s bereken ik wat er moet gebeuren, hoeveel personeel daarvoor nodig is en welke planning we vooropstellen."
Een tweede meetsysteem is ingebouwd in de pantografen van locomotieven, en geeft in real time een alarm wanneer er zware schokken worden vastgesteld. "Dat kan zo banaal zijn als een vogel die tegen de pantograaf vliegt, maar het kan ook zijn dat een katrol is blijven hangen na werken aan de bovenleiding. Via gsm krijgen we de juiste gps-locatie van het voorval en kunnen we indien nodig meteen ingrijpen. Zo hebben we dit jaar al vijf incidenten met een bovenleiding kunnen voorkomen – dat lijkt niet veel, maar een geknapte bovenleiding stuurt het hele treinverkeer in de war. De impact van zo'n incident is enorm."
Impact. Het woord is eruit. Volgens Mathias verklaart het waarom hij een opleiding tot industrieel ingenieur en burgerlijk ingenieur koos. "Ik wil de wereld niet alleen begrijpen, maar ook veranderen en zien veranderen. Daarom studeerde ik geen zuivere wetenschappen maar techniek." Zijn werk bij Infrabel heeft een grote impact op de maatschappij, stelt Mathias. "Bij veel bedrijven kun je als ingenieur alleen kleine optimalisaties doen aan processen die al bestaan. Bij Infrabel krijg je de kans om iets te realiseren wat belangrijk is voor onze mobiliteit en samenleving."
Mathias is tevreden over zijn loon en extralegale voordelen. Ook de locatie naast het station Brussel-Zuid is een pluspunt. "Ik vind niets zo leuk als pendelen met de trein. Onderweg kan ik lezen of al wat werken, en twee minuten na aankomst ben ik op kantoor."
(wv)
25 september 2015Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Volgens het Nederlandse dagblad Sp!ts roken sommige conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen (NS) regelmatig een joint na hun dienst of in de pauze.
De energiesector is zowel een cruciale als een dynamische sector: van hernieuwbare energie en nieuwe technologie tot de klassieke energievoorziening.
Onze buren uit Nederland volgen als tweede, op de voet gevolgd door werknemers uit Groot-Brittannië en Duitsland. Frankrijk hinkt achterop...
Voor bepaalde grote gebeurtenissen in je leven, mag je betaald één of meerdere dagen verlof nemen.
Om een antwoord te bieden aan de coronapandemie tracht zakenstad Dubai nu buitenlandse telewerkers aan te trekken. Al zit er een addertje onder het gras.
Vroeg of laat staat het iedereen te wachten: het pensioen. En dat voel je in je portemonnee. Gelukkig bestaat het wettelijk pensioen. Maar is het ook genoeg?
ViTalent wordt het eerste opleidingscentrum voor farma en biotech in Vlaanderen. “Daar is dringend nood aan...”
"Ik wil graag ouderschapsverlof nemen maar mijn werkgever ziet dat niet zitten. Is hij verplicht om me het verlof toe te staan?"
Ruim één op drie werknemers zegt onvoldoende motivatie en engagement te kunnen opbrengen. Toch zetten ze de stap niet naar een andere job.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Volgens het Nederlandse dagblad Sp!ts roken sommige conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen (NS) regelmatig een joint na hun dienst of in de pauze.
Waar je werkt en hoe je naar je werk gaat, is voor iedereen anders. Net als hoe je dat ervaart. Jouw score achterhaal je via het Jobat Mobiliteitskompas.
Nood aan ontspanning? Daar is helaas niet altijd tijd voor. Toch zijn deze relaxmomenten cruciaal, tijd of niet. Rek er minstens 5 minuten voor uit...
Krijg je na een sollicitatieproces de job aangeboden die je wou maar heb je er ondertussen nog eens goed over nagedacht? Dit zijn 4 mogelijke scenario’s…
Je bezoekt niet alleen de mooiste Amerikaanse nationale parken, je krijgt ook nog eens een riant loon betaald!
We piekeren wat af voor we een keuze maken. We hebben tegenwoordig keuzemogelijkheden te over. Maar hoe weet je nu of je de juiste keuze maakt?
Bijna driekwart van de verpleegkundigen wordt geregeld uitgescholden door patiënten en hun naasten. Gelukkig kunnen zij wel terugvallen op hun team.
Stel dat je binnenkort je thuiswerkdag(en) zelf mag kiezen, welke weekdag is dan het meest geschikt? En wanneer verschijn je toch best op kantoor?
Het Antwerpse havengebied is goed voor 60.000 arbeidsplaatsen. Toch zijn dat (vaak) niet de stoere jobs waaraan je zou denken.