Interim-manager niet langer crisismanager
De vraag naar interim-managers neemt toe. Bovendien verandert ook hun opdracht.
“Als ik start op een nieuwe interim-opdracht, wordt er verwacht dat ik snel inzetbaar ben.” (Tinne Aerts, interim-manager, links op de foto naast Ruth Janssens)
De cijfers over de toename in interim-management komen van HR-federatie Federgon, waarmee het de vraag naar flexibel managementwerk bevestigt. De meeste opdrachten (29 procent) zijn volgens Federgon voor drie tot zes maanden, terwijl (slechts) 21 procent van de opdrachten voor interim-managers langer duren dan een jaar.
Interim-management groeit langs twee kanten: er zijn steeds meer mensen beschikbaar die een tijdelijke opdracht op kaderniveau (willen) doen. En meer en meer bedrijven doen er een beroep op. Bij Ascento brengt Ruth Janssens die twee kanten met elkaar in contact. Haar interim-managers werken voor een beperkte periode van drie, zes tot negen maanden (of langer) bij een opdrachtgever. “Wij richten ons alleen op HR-functies, want we willen met Ascento ook het verschil maken met onze HR-expertise”, stelt ze. Al duiken interim-managers ook op in functies als finance, administratie, IT of general management.
Ruth Janssens: “Autonomie is een belangrijk voordeel. Je hebt als interim-manager de vrijheid om te kiezen met wie je in zee gaat. Je kunt snel ervaring opdoen en altijd bijleren. Bovendien kun je in een bedrijf meer impact hebben, omdat er meer afstand is van de interne politiek. Deze voordelen voor interim-managers lopen overigens gelijk met die van de bedrijven die hen aanwerven: ook voor hen zijn flexibiliteit en snelheid erg belangrijk. Een interim-manager is bijvoorbeeld erg resultaatgericht. En ze halen altijd iemand in huis die al over een zekere ervaring en expertise beschikt.”
“In de meeste gevallen gaat het om specifieke projecten, zoals een IT-project of een herstructurering. Of denk aan het overbruggen van een bevallingsrust of een ontslag. Onze manier van werken is altijd dat de interim-manager als zelfstandige aan Ascento factureert. Vervolgens betalen wij als Ascento de interim-manager en factureren wij de eindklant.”
“Dat klopt eigenlijk niet. Een bedrijf betaalt alleen de dagen dat de interim-manager werkt, dus geen vakantiegeld, dertiende maand, bonussen of firmawagen. Als je alles meetelt, is interim-management behoorlijk kostenefficiënt en betaalbaar, precies vanwege de flexibiliteit en snelle inzetbaarheid. Ik stel ook vast dat diverse sectoren er gebruik van zijn beginnen maken. Zo duiken er intussen meer en meer interim-managers op bij de overheid en bij kmo’s.”
“Je moet uit het juiste hout gesneden zijn. Interim-managers vinden het net leuk om telkens ergens iets nieuw op te starten. Daarom kunnen ze hun collega’s niet als langdurige vrienden zien. Daarnaast heb je de onzekerheid van een job. Tegelijk zie ik maar weinig interim-managers die terug naar een vaste job gaan. Volgens mij is dit het model van de toekomst. De flexibilisering van onze arbeidsmarkt zie je overal: van flexi-jobs tot flexibele interim-managers.”
Tinne Aerts werkt via Ascento als interim-recruitmentconsultant bij adviesbedrijf KPMG. “Ik werk al meer dan tien jaar als zelfstandige en focus mij op opdrachten in rekrutering en selectie. Momenteel ben ik als recruitmentconsultant aan de slag bij KPMG. Naast projecten bij de big four-consultingbedrijven, had ik ook al opdrachten in sectoren als energie, 3D-printing en IT-consulting. Meestal zijn het contracten van drie tot zes maanden. Die worden vaak verlengd, waardoor ik gemiddeld een jaar ergens aan de slag ben. Als ik start op een nieuwe interim-opdracht, wordt er verwacht dat ik snel inzetbaar ben. Ik moet snel schakelen, voldoende informatie verzamelen en ook heel resultaatgericht werken, maar dat vind ik wel leuk. Zodra het routine wordt, is het tijd voor een nieuwe opdracht.”
“Soms is mijn job in rekrutering en selectie eerder operationeel en ben ik bijvoorbeeld zelf verantwoordelijk voor de sollicitatiegesprekken. Soms werk ik meer strategisch, stippel ik het recruitmentbeleid uit en stuur ik een team van recruiters aan. Die variatie in mijn werk is heel interessant. Er zijn opdrachtgevers die me minder liggen, al zal dat omgekeerd ook wel zo zijn. Ik merk bij een intakegesprek meteen of de bedrijfscultuur me ligt. Ja, ik heb al opdrachten geweigerd, al gebeurt dat niet dikwijls.”
“Werken als interim-manager bij verschillende opdrachtgevers doe ik als hoofdactiviteit. Daarnaast geef ik ook nog opleidingen. Dat interim-management in de lift zit, kan ik alleen maar beamen. Vaak vinden bedrijven niet onmiddellijk een vaste recruitmentconsultant, en dan is een interim-manager de beste oplossing.”
(wv)
19 juni 2019“Als ik start op een nieuwe interim-opdracht, wordt er verwacht dat ik snel inzetbaar ben.” (Tinne Aerts, interim-manager, links op de foto naast Ruth Janssens)
De cijfers over de toename in interim-management komen van HR-federatie Federgon, waarmee het de vraag naar flexibel managementwerk bevestigt. De meeste opdrachten (29 procent) zijn volgens Federgon voor drie tot zes maanden, terwijl (slechts) 21 procent van de opdrachten voor interim-managers langer duren dan een jaar.
Interim-management groeit langs twee kanten: er zijn steeds meer mensen beschikbaar die een tijdelijke opdracht op kaderniveau (willen) doen. En meer en meer bedrijven doen er een beroep op. Bij Ascento brengt Ruth Janssens die twee kanten met elkaar in contact. Haar interim-managers werken voor een beperkte periode van drie, zes tot negen maanden (of langer) bij een opdrachtgever. “Wij richten ons alleen op HR-functies, want we willen met Ascento ook het verschil maken met onze HR-expertise”, stelt ze. Al duiken interim-managers ook op in functies als finance, administratie, IT of general management.
Ruth Janssens: “Autonomie is een belangrijk voordeel. Je hebt als interim-manager de vrijheid om te kiezen met wie je in zee gaat. Je kunt snel ervaring opdoen en altijd bijleren. Bovendien kun je in een bedrijf meer impact hebben, omdat er meer afstand is van de interne politiek. Deze voordelen voor interim-managers lopen overigens gelijk met die van de bedrijven die hen aanwerven: ook voor hen zijn flexibiliteit en snelheid erg belangrijk. Een interim-manager is bijvoorbeeld erg resultaatgericht. En ze halen altijd iemand in huis die al over een zekere ervaring en expertise beschikt.”
“In de meeste gevallen gaat het om specifieke projecten, zoals een IT-project of een herstructurering. Of denk aan het overbruggen van een bevallingsrust of een ontslag. Onze manier van werken is altijd dat de interim-manager als zelfstandige aan Ascento factureert. Vervolgens betalen wij als Ascento de interim-manager en factureren wij de eindklant.”
“Dat klopt eigenlijk niet. Een bedrijf betaalt alleen de dagen dat de interim-manager werkt, dus geen vakantiegeld, dertiende maand, bonussen of firmawagen. Als je alles meetelt, is interim-management behoorlijk kostenefficiënt en betaalbaar, precies vanwege de flexibiliteit en snelle inzetbaarheid. Ik stel ook vast dat diverse sectoren er gebruik van zijn beginnen maken. Zo duiken er intussen meer en meer interim-managers op bij de overheid en bij kmo’s.”
“Je moet uit het juiste hout gesneden zijn. Interim-managers vinden het net leuk om telkens ergens iets nieuw op te starten. Daarom kunnen ze hun collega’s niet als langdurige vrienden zien. Daarnaast heb je de onzekerheid van een job. Tegelijk zie ik maar weinig interim-managers die terug naar een vaste job gaan. Volgens mij is dit het model van de toekomst. De flexibilisering van onze arbeidsmarkt zie je overal: van flexi-jobs tot flexibele interim-managers.”
Tinne Aerts werkt via Ascento als interim-recruitmentconsultant bij adviesbedrijf KPMG. “Ik werk al meer dan tien jaar als zelfstandige en focus mij op opdrachten in rekrutering en selectie. Momenteel ben ik als recruitmentconsultant aan de slag bij KPMG. Naast projecten bij de big four-consultingbedrijven, had ik ook al opdrachten in sectoren als energie, 3D-printing en IT-consulting. Meestal zijn het contracten van drie tot zes maanden. Die worden vaak verlengd, waardoor ik gemiddeld een jaar ergens aan de slag ben. Als ik start op een nieuwe interim-opdracht, wordt er verwacht dat ik snel inzetbaar ben. Ik moet snel schakelen, voldoende informatie verzamelen en ook heel resultaatgericht werken, maar dat vind ik wel leuk. Zodra het routine wordt, is het tijd voor een nieuwe opdracht.”
“Soms is mijn job in rekrutering en selectie eerder operationeel en ben ik bijvoorbeeld zelf verantwoordelijk voor de sollicitatiegesprekken. Soms werk ik meer strategisch, stippel ik het recruitmentbeleid uit en stuur ik een team van recruiters aan. Die variatie in mijn werk is heel interessant. Er zijn opdrachtgevers die me minder liggen, al zal dat omgekeerd ook wel zo zijn. Ik merk bij een intakegesprek meteen of de bedrijfscultuur me ligt. Ja, ik heb al opdrachten geweigerd, al gebeurt dat niet dikwijls.”
“Werken als interim-manager bij verschillende opdrachtgevers doe ik als hoofdactiviteit. Daarnaast geef ik ook nog opleidingen. Dat interim-management in de lift zit, kan ik alleen maar beamen. Vaak vinden bedrijven niet onmiddellijk een vaste recruitmentconsultant, en dan is een interim-manager de beste oplossing.”
(wv)
19 juni 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De vraag naar interim-managers neemt toe. Bovendien verandert ook hun opdracht.
Tussen alle uitzend- en selectiekantoren valt Nestor meteen op. De uitzendspecialist focust zich op de doelgroep van vijftigplussers en gepensioneerden.
Het aantal interim managers op de arbeidsmarkt nam het voorbije jaar met 11% toe. Momenteel zijn in België ongeveer 3.600 interim managers aan de slag.
Om manager te worden moet je geen veertigplusser zijn. Sommigen waren of zijn het al op hun twintig. Maar wat moet je weten? Welke fouten hebben voorgangers gemaakt?
Gighouse is een nieuw digitaal matchingplatform waarmee je via een app als freelancer jobs kan liken of disliken. Maar het is niet voor iedereen.
Om de kennis en specialisatie van HR-Freelancers in huis te halen, doen bedrijven steeds vaker beroep op Cantaloupe Interim Management opgericht door Marc Plancke.
Het is een vraag waar Liesbeth Vandenrijt en Frank Lambrechts zich over buigen in het boek 'De niet-familiale CEO in het familiebedrijf'.
Nu het aantal hooggekwalificeerde beschikbare interim management professionals blijft stijgen, kiezen werkgevers vaker voor gespecialiseerde interim managers.
Nu de economie weer wat aantrekt, zit de job van consultant in de lift. Zowel de grote adviesbureaus als de kleinere werven aan!
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Gighouse is een nieuw digitaal matchingplatform waarmee je via een app als freelancer jobs kan liken of disliken. Maar het is niet voor iedereen.
Het is een vraag waar Liesbeth Vandenrijt en Frank Lambrechts zich over buigen in het boek 'De niet-familiale CEO in het familiebedrijf'.
Om de kennis en specialisatie van HR-Freelancers in huis te halen, doen bedrijven steeds vaker beroep op Cantaloupe Interim Management opgericht door Marc Plancke.
Nu het aantal hooggekwalificeerde beschikbare interim management professionals blijft stijgen, kiezen werkgevers vaker voor gespecialiseerde interim managers.
Nu de economie weer wat aantrekt, zit de job van consultant in de lift. Zowel de grote adviesbureaus als de kleinere werven aan!
Om manager te worden moet je geen veertigplusser zijn. Sommigen waren of zijn het al op hun twintig. Maar wat moet je weten? Welke fouten hebben voorgangers gemaakt?
De vraag naar interim-managers neemt toe. Bovendien verandert ook hun opdracht.
Het aantal interim managers op de arbeidsmarkt nam het voorbije jaar met 11% toe. Momenteel zijn in België ongeveer 3.600 interim managers aan de slag.
Tussen alle uitzend- en selectiekantoren valt Nestor meteen op. De uitzendspecialist focust zich op de doelgroep van vijftigplussers en gepensioneerden.