Het loon van een Load Control Agent op de luchthaven: 1.700 euro netto
We vroegen aan Ine Demeyer (23) uit Mechelen,Load Controle Agent bij Brussels Airlines op de luchthaven van Zaventem, hoeveel zij maandelijks verdient ...
De luchthaven van Zaventem was het voorbije jaar niet uit het nieuws te branden. Er was het verscheurende nieuws van de aanslagen, de heibel rond de geluidsnormen en de acties van de luchtverkeersleiders. Maar uit de recente recordcijfers blijkt dat het vertrouwen van de passagiers helemaal terug is. Deze vier medewerkers dragen daar hun steentje toe bij.
“Vijf jaar geleden nam ik de beslissing om een job bij de overheid in te ruilen voor een job op de luchthaven. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Voor mij is dit de perfecte biotoop. Dit komt vooral omdat ik ervan hou mensen te ontmoeten en de verhalen achter die mensen te ontdekken. Als het even kan, doe ik een babbeltje met de passagiers. Je zou ervan staan kijken hoeveel mensenkennis en levenservaring je hier opdoet.”
“Voor mij is de luchthaven de wereld in het klein. Een plek waar ik niet alleen werk, maar ook veel leer over andere culturen en de mens achter die culturen. De dagen dat ik de grootste jobvoldoening ervaar, zijn wanneer ik voor een passagier het verschil heb kunnen maken. Onlangs nog was er een passagier die naar Milaan vertrok en aan de gate vaststelde dat hij z’n laptop in de vertrekhal vergeten was. Ik ben er toen in geslaagd z’n laptop nog net op tijd aan de gate te krijgen. De glimlach die toen op z’n gezicht verscheen, daar doe je het voor.”
“Als Load Master ben ik ervoor verantwoordelijk dat de vluchten die ik toegewezen krijg, op tijd vertrekken. Concreet wil dit zeggen dat ik de activiteiten voor en na het vertrek van een vlucht coördineer. Ik heb het dan over het tanken van het vliegtuig, het laden van de bagage, het inschepen van de passagiers, het poetsen van het toestel en het communiceren met de bemanning. Het komt erop aan al die activiteiten binnen een strak tijdskader voor elkaar te krijgen. In deze job telt elke seconde. Voor elke vlucht werk je met een gans team naar één heel concrete doelstelling toe: ‘een on time departure’. Als passagier lijkt het misschien evident dat een vlucht op tijd vertrekt, maar achter de schermen komt er heel wat teamwerk en coördinatie bij kijken.”
“Routine kennen we hier niet. Elke dag brengt wel een nieuwe uitdaging. Een ingecheckte passagier die niet komt opdagen en wiens bagage moet afgeladen worden, een kunstwerk dat met veel zorg moet afgehandeld worden, weersomstandigheden die het vluchtplan overhoopgooien: het zijn maar een paar voorbeelden van situaties waarvoor je ‘on the spot’ een oplossing moet zien te vinden. Ja, dat zorgt regelmatig voor een hoge dosis adrenaline. Maar dat maakt de voldoening ook des te groter. Ik doe deze job nu bijna 27 jaar. Die actie op het terrein en de dynamiek van een luchthaven, ik zou het eerlijk gezegd niet kunnen missen.”
“Mijn job bestaat erin ervoor te zorgen dat de start-, landings- en taxibanen in prima conditie zijn. Aan de hand van allerlei metingen op het terrein kunnen wij detecteren welke banen aan renovatie toe zijn. Stellen we bijvoorbeeld vast dat de verharding van een baan niet meer optimaal is, dan wordt er een planning opgemaakt voor de renovatiewerken. In onze job is het essentieel dat projecten binnen een strikte timing gerealiseerd worden. Dit brengt best spannende momenten met zich mee. Zoals vorig jaar, toen we een runway volledig uit dienst gehaald hebben en ons team gedurende 2,5 maanden 24 uur op 24 gewerkt heeft. Maar het gevoel dat je krijgt wanneer je die runway opnieuw in dienst neemt, is dan ook super.”
“Ik herinner me nog heel goed het moment waarop we – na het uitvoeren van een aantal inspecties – die landingsbaan openden en enkele minuten later een vliegtuig zagen naderen om op die baan te landen. Een prachtig moment. Of ik de luchthaven niet zou willen inruilen voor een andere, rustigere werkomgeving? Ik kan niet meteen een boeiendere werkplek bedenken. Een decor waar je buiten omringd bent door vliegtuigen en waar je binnen de sfeer proeft van mensen die om allerlei redenen onderweg zijn, ik blijf het bijzonder vinden.”
“Werken op de luchthaven, het is als een microbe. Eens je erdoor gebeten bent, kan je het niet meer missen. Een wereld op zich die je moeilijk met een andere werkomgeving kan vergelijken. Als ik hier ’s nachts aan het werk ben en ik zie al die actie rondom mij en al die mensen die zich inzetten om pakjes en goederen op tijd bij de klanten te krijgen, dan geeft me dat energie. Sinds enkele maanden ben ik verantwoordelijk voor het dangerous goods team. Wij zijn een groep van 14 mensen die ervoor instaan om goederen met een bepaald risicogehalte op een veilige en correcte manier af te handelen. Zo staan wij bijvoorbeeld in voor het vervoer van medisch materiaal dat in ziekenhuizen gebruikt wordt en voor het transport van dieren.”
“Ook de beroemde panda’s uit China zijn bij ons gepasseerd. In onze job moet je niet alleen de procedures grondig kennen, je moet ze ook consequent toepassen en er helder over communiceren. In een luchthavenoperatie moet je ervan uitgaan dat je regelmatig voor obstakels komt te staan. Slechte weersomstandigheden, technische defecten, … het maakt onze job er niet makkelijker op. Maar hoe moeilijker de omstandigheden, hoe groter onze ‘we-can-do-it’ spirit.”
(nd)
21 april 2017De luchthaven van Zaventem was het voorbije jaar niet uit het nieuws te branden. Er was het verscheurende nieuws van de aanslagen, de heibel rond de geluidsnormen en de acties van de luchtverkeersleiders. Maar uit de recente recordcijfers blijkt dat het vertrouwen van de passagiers helemaal terug is. Deze vier medewerkers dragen daar hun steentje toe bij.
“Vijf jaar geleden nam ik de beslissing om een job bij de overheid in te ruilen voor een job op de luchthaven. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Voor mij is dit de perfecte biotoop. Dit komt vooral omdat ik ervan hou mensen te ontmoeten en de verhalen achter die mensen te ontdekken. Als het even kan, doe ik een babbeltje met de passagiers. Je zou ervan staan kijken hoeveel mensenkennis en levenservaring je hier opdoet.”
“Voor mij is de luchthaven de wereld in het klein. Een plek waar ik niet alleen werk, maar ook veel leer over andere culturen en de mens achter die culturen. De dagen dat ik de grootste jobvoldoening ervaar, zijn wanneer ik voor een passagier het verschil heb kunnen maken. Onlangs nog was er een passagier die naar Milaan vertrok en aan de gate vaststelde dat hij z’n laptop in de vertrekhal vergeten was. Ik ben er toen in geslaagd z’n laptop nog net op tijd aan de gate te krijgen. De glimlach die toen op z’n gezicht verscheen, daar doe je het voor.”
“Als Load Master ben ik ervoor verantwoordelijk dat de vluchten die ik toegewezen krijg, op tijd vertrekken. Concreet wil dit zeggen dat ik de activiteiten voor en na het vertrek van een vlucht coördineer. Ik heb het dan over het tanken van het vliegtuig, het laden van de bagage, het inschepen van de passagiers, het poetsen van het toestel en het communiceren met de bemanning. Het komt erop aan al die activiteiten binnen een strak tijdskader voor elkaar te krijgen. In deze job telt elke seconde. Voor elke vlucht werk je met een gans team naar één heel concrete doelstelling toe: ‘een on time departure’. Als passagier lijkt het misschien evident dat een vlucht op tijd vertrekt, maar achter de schermen komt er heel wat teamwerk en coördinatie bij kijken.”
“Routine kennen we hier niet. Elke dag brengt wel een nieuwe uitdaging. Een ingecheckte passagier die niet komt opdagen en wiens bagage moet afgeladen worden, een kunstwerk dat met veel zorg moet afgehandeld worden, weersomstandigheden die het vluchtplan overhoopgooien: het zijn maar een paar voorbeelden van situaties waarvoor je ‘on the spot’ een oplossing moet zien te vinden. Ja, dat zorgt regelmatig voor een hoge dosis adrenaline. Maar dat maakt de voldoening ook des te groter. Ik doe deze job nu bijna 27 jaar. Die actie op het terrein en de dynamiek van een luchthaven, ik zou het eerlijk gezegd niet kunnen missen.”
“Mijn job bestaat erin ervoor te zorgen dat de start-, landings- en taxibanen in prima conditie zijn. Aan de hand van allerlei metingen op het terrein kunnen wij detecteren welke banen aan renovatie toe zijn. Stellen we bijvoorbeeld vast dat de verharding van een baan niet meer optimaal is, dan wordt er een planning opgemaakt voor de renovatiewerken. In onze job is het essentieel dat projecten binnen een strikte timing gerealiseerd worden. Dit brengt best spannende momenten met zich mee. Zoals vorig jaar, toen we een runway volledig uit dienst gehaald hebben en ons team gedurende 2,5 maanden 24 uur op 24 gewerkt heeft. Maar het gevoel dat je krijgt wanneer je die runway opnieuw in dienst neemt, is dan ook super.”
“Ik herinner me nog heel goed het moment waarop we – na het uitvoeren van een aantal inspecties – die landingsbaan openden en enkele minuten later een vliegtuig zagen naderen om op die baan te landen. Een prachtig moment. Of ik de luchthaven niet zou willen inruilen voor een andere, rustigere werkomgeving? Ik kan niet meteen een boeiendere werkplek bedenken. Een decor waar je buiten omringd bent door vliegtuigen en waar je binnen de sfeer proeft van mensen die om allerlei redenen onderweg zijn, ik blijf het bijzonder vinden.”
“Werken op de luchthaven, het is als een microbe. Eens je erdoor gebeten bent, kan je het niet meer missen. Een wereld op zich die je moeilijk met een andere werkomgeving kan vergelijken. Als ik hier ’s nachts aan het werk ben en ik zie al die actie rondom mij en al die mensen die zich inzetten om pakjes en goederen op tijd bij de klanten te krijgen, dan geeft me dat energie. Sinds enkele maanden ben ik verantwoordelijk voor het dangerous goods team. Wij zijn een groep van 14 mensen die ervoor instaan om goederen met een bepaald risicogehalte op een veilige en correcte manier af te handelen. Zo staan wij bijvoorbeeld in voor het vervoer van medisch materiaal dat in ziekenhuizen gebruikt wordt en voor het transport van dieren.”
“Ook de beroemde panda’s uit China zijn bij ons gepasseerd. In onze job moet je niet alleen de procedures grondig kennen, je moet ze ook consequent toepassen en er helder over communiceren. In een luchthavenoperatie moet je ervan uitgaan dat je regelmatig voor obstakels komt te staan. Slechte weersomstandigheden, technische defecten, … het maakt onze job er niet makkelijker op. Maar hoe moeilijker de omstandigheden, hoe groter onze ‘we-can-do-it’ spirit.”
(nd)
21 april 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen aan Ine Demeyer (23) uit Mechelen,Load Controle Agent bij Brussels Airlines op de luchthaven van Zaventem, hoeveel zij maandelijks verdient ...
De luchthavens in ons land zetten op zaterdag 22 april 2017 de deuren open voor een tweede editie van de Luchtvaartdag, net zoals in 2014.
Dat de Oostendse campus van de hogeschool VIVES een bacheloropleiding in de Luchtvaart aanbiedt, is allicht niet wijd en zijd bekend.
Op de Amerikaanse website Reddit deelden enkele gebruikers, die een job als piloot of steward(ess) uitoefenen, een aantal opmerkelijke 'vlieggeheimen' ...
Steeds meer bedrijven komen op de proppen met een vertrekpremie. Het geldt als een soort compensatie voor een werknemer bij ontslag of vertrek.
Wat een flight simulator is voor vliegtuigen, is de tramsimulator voor de tram. De Lijn kocht er drie aan om haar tramchauffeurs op te leiden.
Ben je pas ontslagen? Of ben je van plan om ontslag te nemen? Bereken dan hier je opzegtermijn!
Corona heeft veel veranderingen teweeggebracht in de jobmarkt én in de hoofden van mensen. Wat speelt mee om al dan niet voor een carrièreswitch te gaan?
Een beetje zelfzorg is als drukke ouder aanbevolen, maar hoe begin je eraan met zoveel aan je hoofd?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Dat de Oostendse campus van de hogeschool VIVES een bacheloropleiding in de Luchtvaart aanbiedt, is allicht niet wijd en zijd bekend.
We vroegen aan Ine Demeyer (23) uit Mechelen,Load Controle Agent bij Brussels Airlines op de luchthaven van Zaventem, hoeveel zij maandelijks verdient ...
Op de Amerikaanse website Reddit deelden enkele gebruikers, die een job als piloot of steward(ess) uitoefenen, een aantal opmerkelijke 'vlieggeheimen' ...
De luchthavens in ons land zetten op zaterdag 22 april 2017 de deuren open voor een tweede editie van de Luchtvaartdag, net zoals in 2014.
Energiebedrijf ENGIE produceert elektriciteit via de kerncentrale van Doel. Op dezelfde linker Scheldeoever vind je bij Kallo de grootste hoogspanningsmasten van het land.
Je hebt exact hetzelfde brutoloon als je collega, maar op het einde van de maand hou jij een lager nettoloon over. Hoe is dat eigenlijk mogelijk?
In een war for talent hebben organisaties met een sterke bedrijfscultuur een voorsprong. Unilin Group is hier een mooi voorbeeld van.
Thuiswerk en groeimogelijkheden. Of het gebrek er aan. Dat zijn de zaken die ons vaak het meest storen in onze job.
In de wereld van selectie en rekrutering lijkt de IT-recruiter een beetje de vreemde eend in de bijt te zijn, daar ergens tussen mens en machine.