"Contactcenter is meer dan veredelde telefooncentrale"

“De krapte op de arbeidsmarkt voor deze profielen neemt toe”, weet Tinne Lommelen, directeur van VDAB Limburg. ”Zo waren er in onze provincie 2 jaar geleden ongeveer 10 werkzoekenden per openstaande vacature, terwijl het er nu maar ongeveer 6 zijn. Dat het een knelpuntberoep is, heeft te maken met specifieke arbeidsomstandigheden. Zo speelt het imagoprobleem een rol. Stress, eventueel avond- en deeltijds werk en de loonbarema’s zijn elementen die negatief afstralen op het beroep.”
Jobdating
Maar de VDAB blijft niet bij de pakken zitten en kiest om het aanbod aan talenten te matchen met de vacatures in de bedrijven. Zo organiseerde het sectorteam Business Support, Retail en ICT eerder deze week een specifieke jobdate. Het contactmoment met 9 bedrijven uit de sector resulteerde in zo’n 180 sollicitatiegesprekken.
“Een groot succes, dat bewijst hoeveel kandidaten de vooroordelen naast zich neerleggen en resoluut gaan voor een job die past bij hun kwaliteiten, zoals hun taalvaardigheid, flexibiliteit en klantvriendelijkheid”, besluit Tinne Lommelen.
(Kurt Meers)
26 februari 2020- Jobs voor contactcenter
"Contactcenter is meer dan veredelde telefooncentrale"

“De krapte op de arbeidsmarkt voor deze profielen neemt toe”, weet Tinne Lommelen, directeur van VDAB Limburg. ”Zo waren er in onze provincie 2 jaar geleden ongeveer 10 werkzoekenden per openstaande vacature, terwijl het er nu maar ongeveer 6 zijn. Dat het een knelpuntberoep is, heeft te maken met specifieke arbeidsomstandigheden. Zo speelt het imagoprobleem een rol. Stress, eventueel avond- en deeltijds werk en de loonbarema’s zijn elementen die negatief afstralen op het beroep.”
Jobdating
Maar de VDAB blijft niet bij de pakken zitten en kiest om het aanbod aan talenten te matchen met de vacatures in de bedrijven. Zo organiseerde het sectorteam Business Support, Retail en ICT eerder deze week een specifieke jobdate. Het contactmoment met 9 bedrijven uit de sector resulteerde in zo’n 180 sollicitatiegesprekken.
“Een groot succes, dat bewijst hoeveel kandidaten de vooroordelen naast zich neerleggen en resoluut gaan voor een job die past bij hun kwaliteiten, zoals hun taalvaardigheid, flexibiliteit en klantvriendelijkheid”, besluit Tinne Lommelen.
(Kurt Meers)
26 februari 2020- Jobs voor contactcenter
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Arbeidsbeperking: ‘Ze heeft geen zicht, maar wel visie’
Yousra El Saidi uit As werd blind toen ze 15 jaar was. Na haar schooltijd ging ze op zoek naar een job, maar dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad.
-
Tele-Onthaal: “De eenzaamheid in de samenleving neemt toe”
Een goed gesprek waarin er met oprechte en onbevooroordeelde aandacht naar je geluisterd wordt, waar vind je dat nog? Bij Tele-Onthaal zijn er meer dan 600 vrijwilligers in gespecialiseerd.
-
Zó is het om te werken als uitzendconsulent
Elk jaar starten tientallen jonge mensen in hun eerste job als consulent in een uitzendkantoor. Een fantastische leerschool waar ze gelouterd uit komen.
-
Carrière maken als callcentermedewerker: de hele dag aan de telefoon
Callcenter: het is een term die vaak allerlei negatieve bijgedachten oproept. Maar is dit altijd even terecht?
-
Een job in een contactcenter is veel meer dan alleen maar bellen
Jobat vroeg teleoperator Carine Van Hamme (56) en quality steward Lien Mentens (25) waarom hun job meer psychologie dan bandwerk is.
-
“Hoog tijd om komaf te maken met vooroordelen van callcenters”
Het is vooral omdat mensen niet graag opgebeld worden voor commerciële praatjes dat ze een verkeerd beeld hebben van callcenters. En dat is jammer, zegt Michaela Vlekken van Callexcell in Sint-Truiden.
-
Contactcenter Harvest laat werknemers thuiswerken
Het Antwerpse contactcenter Harvest zorgt voor een primeur in ons land. Het introduceert thuiswerk in de sector en werkt volledig in ‘the cloud’.
-
Waarom kantoorgeluiden jou meer storen dan anderen
Hoe komt het nu eigenlijk dat kantoorgeluiden de ene helemaal niet storen, en de andere er simpelweg woest van wordt?
-
Telefoonverkoper is allround IT’er geworden
Vroeger verkochten mensen die werkten in de telecom gsm’s of legden ze kabels, het takenpakket van specialisten in die sector is dus grondig veranderd.
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Tele-Onthaal: “De eenzaamheid in de samenleving neemt toe”
Een goed gesprek waarin er met oprechte en onbevooroordeelde aandacht naar je geluisterd wordt, waar vind je dat nog? Bij Tele-Onthaal zijn er meer dan 600 vrijwilligers in gespecialiseerd.
-
Waarom kantoorgeluiden jou meer storen dan anderen
Hoe komt het nu eigenlijk dat kantoorgeluiden de ene helemaal niet storen, en de andere er simpelweg woest van wordt?
-
Telefoonverkoper is allround IT’er geworden
Vroeger verkochten mensen die werkten in de telecom gsm’s of legden ze kabels, het takenpakket van specialisten in die sector is dus grondig veranderd.
-
Carrière maken als callcentermedewerker: de hele dag aan de telefoon
Callcenter: het is een term die vaak allerlei negatieve bijgedachten oproept. Maar is dit altijd even terecht?
-
Arbeidsbeperking: ‘Ze heeft geen zicht, maar wel visie’
Yousra El Saidi uit As werd blind toen ze 15 jaar was. Na haar schooltijd ging ze op zoek naar een job, maar dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad.
-
Een job in een contactcenter is veel meer dan alleen maar bellen
Jobat vroeg teleoperator Carine Van Hamme (56) en quality steward Lien Mentens (25) waarom hun job meer psychologie dan bandwerk is.
-
Zó is het om te werken als uitzendconsulent
Elk jaar starten tientallen jonge mensen in hun eerste job als consulent in een uitzendkantoor. Een fantastische leerschool waar ze gelouterd uit komen.
-
Contactcenter Harvest laat werknemers thuiswerken
Het Antwerpse contactcenter Harvest zorgt voor een primeur in ons land. Het introduceert thuiswerk in de sector en werkt volledig in ‘the cloud’.
-
“Hoog tijd om komaf te maken met vooroordelen van callcenters”
Het is vooral omdat mensen niet graag opgebeld worden voor commerciële praatjes dat ze een verkeerd beeld hebben van callcenters. En dat is jammer, zegt Michaela Vlekken van Callexcell in Sint-Truiden.