Interieurketen JYSK houdt rekrutering in eigen beheer
Hoe slaagt een keten met een beperkte naamsbekendheid erin om talenten aan te trekken in een provincie met een extreem krappe arbeidsmarkt?
“Tijdens onze zoektocht naar een nieuwe locatie, kwamen we in aanraking met een indrukwekkend pand op de Guldenvlieslaan. We wilden onze A.S.Adventure Store in Brussel namelijk meer visibiliteit geven”, vertelt Sabine Van Orshaegen, districtmanager bij A.S.Adventure. “De grote ruimte zette onze verbeelding aan het werk. Het bleek een perfecte opportuniteit om onze beide concepten onder één dak aan onze klanten aan te bieden.”
Het voormalige Marks & Spencer-pand naast de Apple Store in Brussel huisvest sinds kort dus twee andere winkels: enerzijds outdoorketen A.S.Adventure en anderzijds de Scandinavisch ogende conceptstore Juttu met onder meer kledij en decoratie. Beide merken behoren namelijk tot de groep Retail Concepts. “Je kunt ons vergelijken met een familie die een aantal fundamentele waarden deelt, maar waarbinnen elkeen zijn eigenheid behoudt”, vertelt Sabine Van Orshaegen, districtmanager bij A.S.Adventure. “Ook al is elk van onze merken uniek, toch zijn ze op dezelfde fundamenten gebouwd. Die gemeenschappelijkheid is onze grote kracht”, meent ze.
De gezamenlijke basis zie je ook in de gezochte profielen. “De mensen die bij ons starten, worden op fundamentele waarden gescreend. Scoor je goed op criteria zoals ‘respectvol’, ‘gepassioneerd’, ‘communicatief’, ‘teamplayer’ en ‘flexibel’, dan willen we je graag beter leren kennen”, vertelt Anja De Bosscher, districtmanager bij Juttu. “De reden waarom we zo veel belang hechten aan deze waarden is omdat we ervan overtuigd zijn dat ze de beste garantie bieden om onze klanten een fijne winkelervaring te bezorgen.”
Beide merken verwachten van hun medewerkers ook een sterke affiniteit met de producten. “Wij willen graag dat onze klanten oprecht tevreden zijn en blijven over hun aankoop”, aldus Sabine Van Orshaegen. “Daarom is het voor ons essentieel om met interesse en kennis van zaken mee te kunnen gaan in het verhaal van onze klant. Het brengt diepgang in ons verkoopgesprek en helpt ons om het juiste product aan te bevelen. Het is onze manier om duurzame klantenrelaties op te bouwen waarmee we de pure commercie overstijgen.”
Collega Anja De Bosscher omschrijft die diepgang als slow shopping. “Onze sales advisor staat klaar om mee met je na te denken. Ben je op zoek naar een nieuwe outfit, dan weet hij je te verrassen met combinaties waaraan je zelf niet meteen denkt.”
De opening is vooral een kwestie van samenwerking op diverse niveaus. “Voor onze nieuwe winkel in Brussel gingen we op zoek naar vijftien nieuwe collega’s. Dat we hiervoor kunnen rekenen op de ondersteuning van onze shared HR-services, is natuurlijk mooi meegenomen”, aldus De Bosscher. “Hetzelfde geldt voor de inrichting van het pand. Ook hiervoor kunnen we onze gemeenschappelijke facility-afdeling inschakelen. Zij bieden niet alleen expertise, maar nemen ook heel wat kopzorgen van ons weg.”
Beide dames hebben al vele jaren retailervaring. Wat hebben ze in al die tijd zoal opgestoken? “Ik heb vooral geleerd om de flexibiliteit en veerkracht van onze medewerkers naar waarde te schatten. Hun brede interesses en hun verfrissende kijk op het leven zijn voor mij een grote bron van inspiratie”, vertelt Van Orshaegen.
Daarnaast mag je in de context van werken in retail het groepsaspect niet onderschatten. “De belangrijkste les die ik geleerd heb, is dat je resultaten grotendeels afhangen van je team”, oppert De Bosscher. “Met de juiste mix van persoonlijkheden en een sterke storemanager kun je hoge toppen scheren.”
(nd) - Foto’s: (bdw)
“Tijdens onze zoektocht naar een nieuwe locatie, kwamen we in aanraking met een indrukwekkend pand op de Guldenvlieslaan. We wilden onze A.S.Adventure Store in Brussel namelijk meer visibiliteit geven”, vertelt Sabine Van Orshaegen, districtmanager bij A.S.Adventure. “De grote ruimte zette onze verbeelding aan het werk. Het bleek een perfecte opportuniteit om onze beide concepten onder één dak aan onze klanten aan te bieden.”
Het voormalige Marks & Spencer-pand naast de Apple Store in Brussel huisvest sinds kort dus twee andere winkels: enerzijds outdoorketen A.S.Adventure en anderzijds de Scandinavisch ogende conceptstore Juttu met onder meer kledij en decoratie. Beide merken behoren namelijk tot de groep Retail Concepts. “Je kunt ons vergelijken met een familie die een aantal fundamentele waarden deelt, maar waarbinnen elkeen zijn eigenheid behoudt”, vertelt Sabine Van Orshaegen, districtmanager bij A.S.Adventure. “Ook al is elk van onze merken uniek, toch zijn ze op dezelfde fundamenten gebouwd. Die gemeenschappelijkheid is onze grote kracht”, meent ze.
De gezamenlijke basis zie je ook in de gezochte profielen. “De mensen die bij ons starten, worden op fundamentele waarden gescreend. Scoor je goed op criteria zoals ‘respectvol’, ‘gepassioneerd’, ‘communicatief’, ‘teamplayer’ en ‘flexibel’, dan willen we je graag beter leren kennen”, vertelt Anja De Bosscher, districtmanager bij Juttu. “De reden waarom we zo veel belang hechten aan deze waarden is omdat we ervan overtuigd zijn dat ze de beste garantie bieden om onze klanten een fijne winkelervaring te bezorgen.”
Beide merken verwachten van hun medewerkers ook een sterke affiniteit met de producten. “Wij willen graag dat onze klanten oprecht tevreden zijn en blijven over hun aankoop”, aldus Sabine Van Orshaegen. “Daarom is het voor ons essentieel om met interesse en kennis van zaken mee te kunnen gaan in het verhaal van onze klant. Het brengt diepgang in ons verkoopgesprek en helpt ons om het juiste product aan te bevelen. Het is onze manier om duurzame klantenrelaties op te bouwen waarmee we de pure commercie overstijgen.”
Collega Anja De Bosscher omschrijft die diepgang als slow shopping. “Onze sales advisor staat klaar om mee met je na te denken. Ben je op zoek naar een nieuwe outfit, dan weet hij je te verrassen met combinaties waaraan je zelf niet meteen denkt.”
De opening is vooral een kwestie van samenwerking op diverse niveaus. “Voor onze nieuwe winkel in Brussel gingen we op zoek naar vijftien nieuwe collega’s. Dat we hiervoor kunnen rekenen op de ondersteuning van onze shared HR-services, is natuurlijk mooi meegenomen”, aldus De Bosscher. “Hetzelfde geldt voor de inrichting van het pand. Ook hiervoor kunnen we onze gemeenschappelijke facility-afdeling inschakelen. Zij bieden niet alleen expertise, maar nemen ook heel wat kopzorgen van ons weg.”
Beide dames hebben al vele jaren retailervaring. Wat hebben ze in al die tijd zoal opgestoken? “Ik heb vooral geleerd om de flexibiliteit en veerkracht van onze medewerkers naar waarde te schatten. Hun brede interesses en hun verfrissende kijk op het leven zijn voor mij een grote bron van inspiratie”, vertelt Van Orshaegen.
Daarnaast mag je in de context van werken in retail het groepsaspect niet onderschatten. “De belangrijkste les die ik geleerd heb, is dat je resultaten grotendeels afhangen van je team”, oppert De Bosscher. “Met de juiste mix van persoonlijkheden en een sterke storemanager kun je hoge toppen scheren.”
(nd) - Foto’s: (bdw)
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Hoe slaagt een keten met een beperkte naamsbekendheid erin om talenten aan te trekken in een provincie met een extreem krappe arbeidsmarkt?
Bij A.S.Adventure zijn de producten van Ayacucho alomtegenwoordig. Dat huismerk refereert naar het gelijknamige gebied in het Peruaanse Andesgebergte.
Didier Neyt (52) waakt al achttien jaar over het merk A.S.Adventure, maar een gladde marketingboy zal hij nooit worden. Een interview ...
De ‘Innovation Boulevard’ is een onderdeel van een ruimer retailplan voor Roeselare.
Waarom zou je nog naar de winkel gaan als je alles net zo goed online kan kopen? "Omdat je in een hedendaagse winkel meer vindt dan alleen maar een product"
De (petro)chemische en farmaceutische industrie betaalt haar mensen nog steeds het best. Hoe ziet dat lijstje er voor de rest uit?
Op de elektronische snelweg heeft iedereen z'n eigen stijl. De een schrijft ‘geachte’, terwijl de ander kiest voor het nonchalante ‘hé’. Maar wat is het beste?
Belgische werknemers hebben vooral lichamelijke klachten. Meer dan de helft van de werkgerelateerde klachten blijkt te wijten aan lichamelijke issues.
Is het verplicht om je zwangerschap en geboorte aan te geven bij het ziekenfonds? Wij geven mee waarom wel/niet.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Didier Neyt (52) waakt al achttien jaar over het merk A.S.Adventure, maar een gladde marketingboy zal hij nooit worden. Een interview ...
Waarom zou je nog naar de winkel gaan als je alles net zo goed online kan kopen? "Omdat je in een hedendaagse winkel meer vindt dan alleen maar een product"
Bij A.S.Adventure zijn de producten van Ayacucho alomtegenwoordig. Dat huismerk refereert naar het gelijknamige gebied in het Peruaanse Andesgebergte.
Hoe slaagt een keten met een beperkte naamsbekendheid erin om talenten aan te trekken in een provincie met een extreem krappe arbeidsmarkt?
De ‘Innovation Boulevard’ is een onderdeel van een ruimer retailplan voor Roeselare.
Wat doet een Credit Controller precies? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden? En welk salaris mag je als Credit Controller verwachten?
Mag je online vergaderen met collega’s vanop een terrasje? En mag je telewerken vanuit je vakantiewoning in het zuiden? Twee experts sturen ons op werkvakantie.
Op een dag vind je de job van je leven… Maar wat als je tijdens het sollicitatieproces begint te twijfelen aan de jobfunctie of werkgever?
We vroegen een 44-jarige medewerkster in een supermarkt uit Balen naar haar job en hoeveel zij daar maandelijks mee verdient...