3 veelvoorkomende blunders op een creatief cv

creatief cv

Je eet ijs met een vork en je slaapt op de grond. Je bent niet zoals alle anderen, dus ook je cv springt uit de band. Dat kan zeker geen kwaad, maar pas wel op met té creatieve vondsten.

“Het tijdperk van de standaard cv’s op basis van een Word-template met lettertype Times New Roman of Comic Sans is echt afgelopen”, vertelt Stef Verbeeck, senior image consultant bij het reputatiebureau Verbeeck + Ujvari. “In het tijdperk van sociale media, war for talent en economische crisis moet je nu eenmaal net iets origineler en creatiever uit de hoek komen om nog op te vallen in de stapels cv’s die rekruteerders dagelijks op hun bord krijgen.”

Creativiteit kent geen grenzen, het kan alle vormen aannemen: van een cv die mooi grafisch is vormgegeven, een notaboekje vol ambitieuze aantekeningen, een curriculum op een T-shirt, een personal magazine tot een videofilmpje.

Belangrijk is wel dat je rekening houdt met je eigen persoonlijkheid, de bedrijfscultuur en de sector waarin je solliciteert. En daar gaat het bij creatieve cv’s wel eens mis.

3 veelvoorkomende blunders

1. Niet op maat gemaakt

Een creatief cv is niet geschikt voor elke vacature. Als je solliciteert voor een accountantsfunctie heeft het niet veel zin om met een super origineel cv af te komen. Het zal visueel dan wel kloppen, maar hoeveel accountants moeten grafisch talent hebben? Als je je creatieve aanpak niet op maat maakt van de vacature en de sector waarvoor je solliciteert, zullen de rekruteerders niet omvergeblazen worden, maar eerder geërgerd zijn.

2. Creativiteit boven alles

Je hebt een fantastische video gemaakt waarmee je de job zeker zal binnenhalen. Je bent zo zeker van je stuk dat je geen tijd hebt gestoken in de inhoud. En daar draait het in een cv natuurlijk nog altijd om: het moet de nodige informatie geven over jezelf en je ervaring. Je potentiële werkgever is niet onder de indruk enkel en alleen omdat je met een creatief cv afkomt. Zelfs de beste vondst zal het gebrek aan inhoud niet camoufleren, daarvoor hebben rekruteerders te veel ervaring.

3. Relevante informatie achterwege laten

Sommige sollicitanten zien een opsomming van werkervaring en functietitels als iets uit het verleden. In plaats van te focussen op ervaring, richten ze hun cv op hun vaardigheden en verwezenlijkingen. Het is goed om je cv te personaliseren en verder te gaan dan een opsomming van data en functietitels.

Maar wat kan er misgaan? Zulke cv’s kunnen je verwezenlijkingen uit hun context rukken. Bedrijven willen niet enkel weten hoe je iets bereikt hebt, maar ook waar en wanneer. Zonder context – en zeker als je data volledig weglaat – kunnen werkgevers zulke cv’s wel eens aan de kant schuiven omdat ze denken dat je iets te verbergen hebt.

Zorg ervoor dat je je verwezenlijkingen op school en op werkvlak dus goed onderbouwt. Schrap geen belangrijke info, ook al maakt dat je cv nét iets minder creatief.

(mr) – Bron: Blog.brazencareerist.com & Verbeeck-ujvari.be 

Meer info over CV

24/08/2012

  • 24 augustus 2012
  • CV