Bemiddeling heeft nog geen voet aan grond op de werkvloer
Een conflict op de werkvloer wordt in België veel vaker via de rechtbank opgelost dan via bemiddeling. Sociaal bemiddelaar Koen de Carne vindt dat spijtig.
Iedereen heeft recht op privacy. Hou jij je privéproblemen liever privé dan is dat jouw keuze. Toch is het voor bedrijven aan te raden om zich open op te stellen en in gesprek te gaan met hun werknemers en privéproblemen aan te kaarten.
Waarom? In één woord: preventie. Meer en meer bedrijven hebben last van langdurig ziekteverzuim. Volgens risicoadviseur Aon heeft die vaker niet dan wel te maken met medische problemen. Volgens Aon valt het langdurige ziekteverzuim meestal te wijten aan een moeilijke persoonlijke situatie (zieke familieleden, moeizame scheiding, liefdesverdriet) of andere privéproblemen (pestgedrag op het werk, conflict thuis, aanslepende juridische kwestie) en – vaak als gevolg – een gebrek aan motivatie.
Hun onderzoek wijst uit dat privéproblemen en een afname van motivatie aan de basis liggen van minstens 61% van het totale langdurig ziekteverzuim.
De meeste werknemers ondernemen wél stappen om ziekteverzuim te voorkomen. Het probleem is dat ze hierbij vooral focussen op de medische kant. Ze proberen gezondheidskwaaltjes en chronische welvaartziektes te voorkomen door middel van medische onderzoeken, het voorzien van gezond voedsel, het implementeren en stimuleren van sportactiviteiten.
Zoals eerder vermeld, liggen medische redenen meer dan de helft van de tijd niet aan de basis van ziekteverzuim. Het is goed dat werkgevers investeren in de gezondheid van hun medewerkers, maar er moet niet enkel naar het fysieke gekeken worden, ook naar het psychische. Een gezonde levensstijl is niet altijd genoeg om te garanderen dat een werknemer zich goed in zijn of haar vel voelt.
Werkgevers die het aandurven om een open gesprek aan te gaan en oprechte interesse tonen in de privé-situatie van hun werknemers, kunnen op deze manier langdurig ziekteverzuim op een gezonde manier tegengaan. Een luisterend oor zal sneller een oplossing horen.
Een zoon of dochter voelt zich geroepen om voor zijn of haar zieke, hulpbehoevende moeder te zorgen. Mantelzorgers hebben het sowieso al zwaar. Ze hebben er haast een tweede fulltime job bij. Een werkgever zou dan kunnen overwegen of er ruimte is voor zorg- of calamiteitenverlof.
Na een zware scheidingsprocedure verliest een werknemer de rechten over zijn of haar auto. De partner heeft deze opgeëist. De werknemer heeft het nu waarschijnlijk financieel moeilijk en kan momenteel geen nieuwe auto aanschaffen. Kan de werkgever hier misschien te hulp schieten? Kan er een bedrijfswagen voorzien worden?
Een werknemer wordt gepest op het werk. De werkgever zou kunnen nagaan of deze werknemer de enige is die daaronder lijdt. Moet er een andere werknemer op het matje geroepen worden? Kan een teambuilding hulp bieden, een bedrijfspsycholoog, of zou de werknemer zich beter voelen in een ander departement?
Door medewerkers een beetje tegemoet te komen en te luisteren, kunnen er vaak praktische oplossingen gevonden worden voor aanslepende problemen. Een kleine reddingsboei is vaak al genoeg voor een werknemer die zichzelf voelt verdrinken. Zo bied je als werkgever dus weer wat ademruimte aan een werknemer in een stressvolle situatie.
Gaat de werkgever of de werknemer het gesprek niet of te laat aan, dan kan het een kostelijke situatie worden. De negatieve financiële gevolgen kunnen voor een bedrijf snel oplopen.
Aon nam de proef op de som en rekende een gemiddeld verzuimdossier uit, waarvan de achterliggende reden een echtscheiding was, maar waar uiteraard meerdere andere medische klachten opgegeven waren. Een dergelijk dossier zal gemiddeld 150 tot 200 kalenderdagen in beslag nemen. Iets dat per dossier oploopt tot meer dan 30.000 euro voor de werkgever.
Een persoonlijke aanpak en een oprecht begaan zijn met werknemers zal dus veel voordeliger uitdraaien en op maat gemaakte oplossingen opleveren. Niet alleen voorkomen werkgevers zo ziekteverzuim, werknemers zullen zich meer geapprecieerd én verbonden voelen met hun werkgever. Een win-win.
(sjv) – Bron: Hrsquare.be
7 oktober 2015Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een conflict op de werkvloer wordt in België veel vaker via de rechtbank opgelost dan via bemiddeling. Sociaal bemiddelaar Koen de Carne vindt dat spijtig.
Wanneer werknemers mogen kiezen met wie ze samenwerken, geven ze steevast de voorkeur aan 'de sympathieke ster' of 'sympathieke dwaas' onder hun collega's.
8 dingen die je kunt doen om ondanks moeilijke momenten toch verder te blijven gaan.
Ziekteverzuim kost bedrijven heel wat geld. Werkgevers die werk maken van een positief absenteïsmebeleid plukken daar de vruchten van.
Uit een studie van NationaleVacaturebank blijkt dat bijna driekwart van de werknemers zich ergert aan de privéverhalen van zijn collega's.
Een internationale enquête toont aan dat bijna drie op de tien werknemers hun werkomgeving mentaal onveilig én ongezond vinden.
Door alcohol- of druggebruik gaat men slecht functioneren binnen de job. Dat blijkt uit Q-ADO 1.0, een onlinevragenlijst over alcohol- en drugbeleid binnen organisaties, die is opgesteld door de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD).
Solliciteren kun je leren! Niet alleen een sollicitatiecoach kan jou de nodige vaardigheden aanleren, ook virtual reality kan je sollicitatieskills verfijnen.
We vroegen aan Jonathan (41) hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...