Collega's
Vorige

1 van 571

Volgende
Volgend artikel:

De 10 grootste afleidingen op je werk en hoe ze de baas te kunnen

Voel jij je soms eenzaam op je werk? 6 tips

eenzaam op het werk
Je collega’s op het werk moeten niet altijd je beste vriend zijn, maar toch: een goed contact kan het werk zoveel aangenamer maken. Jammer genoeg verloopt dat contact niet altijd even vlot of is er soms zelfs weinig of geen contact waardoor je je oprecht eenzaam kunt voelen… Hoe pak je het aan?

Niet zielig maar wel jammer

Eenzaamheid: het klinkt misschien zielig, maar dat is het helemaal niet. Wie zich eenzaam voelt, mist connectie met zijn of haar omgeving en voelt zich hierdoor niet zo goed in z’n vel. Ook op het werk kun je je eenzaam voelen: je hebt weinig gemeen met je collega's, de sfeer is niet optimaal, het werk slorpt je helemaal op, door je telewerk ben je niet meer helemaal up-to-date met de laatste nieuwtjes, …

Lees ook: 6 tips tegen eenzaamheid door thuiswerk

Wanneer er weinig of geen echt contact is met je collega’s kun je je hierdoor behoorlijk down voelen. Het kan je zelfs psychische en lichamelijke klachten opleveren. Toch hoeft het niet altijd zover te komen. Deze tips en tricks kunnen je helpen om het contact tussen jou en je collega’s te verbeteren.

Van eenzaamheid naar gemeenzaamheid: 6 tips


1. Het belang van een “goeiemorgen”

Geen beter begin van de nieuwe werkdag dan ‘s ochtends iedereen te begroeten met een welgemeende “goeiemorgen!”. Deze kleine, ochtendlijke verwelkoming mag dan wel niet zo groots lijken, het kan er wel voor zorgen dat je op een positieve manier wordt opgemerkt.

Daarnaast is het ook de ideale intro om met een kwinkslag of wat social talk het ijs te breken. Wedden dat je na verloop van tijd ook verwelkomd wordt met een even welgemeende “goeiemorgen”? 

Tips: Hou je collega's te vriend: 5 tips!

2. Ga eens langs bij je collega’s

Heb je een vraag over een bepaalde opdracht of project, ga dan – indien dat mogelijk is natuurlijk - fysiek even langs bij een collega die het antwoord op jouw vraag kan weten. Je kan hem of haar natuurlijk ook telefonisch of via mail contacteren maar face-to-face krijg je vaak wat meer informatie en feedback. Het korte gesprek kan er ook voor zorgen dat je elkaar op een ongedwongen manier wat beter leert kennen.

3. Een klein gebaar

Jouw verjaardag is hét ideale moment voor een traktatie op het werk. Met wat geluk ontstaat er tussen de koffie en het gebak wel een leuk gesprek dat kan uitgroeien tot een aangename collegialiteit of zelfs vriendschap?

4. Gebruik de middagpauze

Op de meeste werkplekken wordt er ‘s middags samen gegeten in de kantine of eetzaal van het bedrijf. Tijdens deze lunch break gaat het er meestal wat informeler aan toe dan tijdens de werkuren. Gebruik die ontspannen sfeer om een praatje te slaan met een collega met wie het wel zou kunnen klikken.

Ontdek: 4 redenen waarom lunchen met je collega's onbetaalbaar is

Gebruik je die vrije tijd liever voor iets anders (bv. wat joggen in het park of even winkelen)? Vermeld het dan even bij je collega’s, misschien heeft er wel iemand zin om volgende keer mee te gaan joggen of winkelen?

5. Ga netwerken op het werk

Ook op het werk zelf kun je netwerken. Dat is niet alleen goed voor je carrière maar het zal zeker ook de omgang met je collega’s wat meer pit geven. Probeer indien mogelijk ook te connecteren met een extravert of populaire collega, zo leer je via hem of haar misschien ook nog wat andere collega’s beter kennen (en omgekeerd).

Tip: gebruik de kracht van LinkedIn, door online te connecteren kun je als verlegen persoon toch nog op een veilige manier contact leggen.

Lees ook: Hoe meer LinkedIn-connecties, hoe hoger jouw loon

6. De aanhouder wint

De laatste en meteen ook belangrijkste tip: blijf volhouden, ook als je in het begin maar weinig reactie krijgt. Neem het vooral niet persoonlijk en geef het geduld om het vertrouwen van anderen te krijgen.

(fd)

26 juli 2023
Anderen bekeken ook