Nieuwe professionele trend: ‘serial mastering’
We moeten allemaal langer werken. Welke andere reden heb je nog nodig om eerst je horizon te verruimen vooraleer je wil doorstoten op de carrièreladder?
Sommige bedrijven en managers, ook in ons land, hebben al geruime tijd een chief people manager in plaats van een HR-manager. Meer nadruk op de mensen, minder op de processen, klinkt het dan. Maar er zijn nog andere functietitels die nieuwe trends of nuances benadrukken.
De chief happiness officer is vooral bekend van online schoenenwinkel Zappos, dat de nadruk legt op het zelfmanagement van zijn medewerkers. Daar vervangt hij de HR-manager. Zover gaan ze niet bij het Belgische Unleashed, het jonge media- en technologiebedrijf van merken als Mobile Vikings. Maar de functie van chief happiness officer bestaat er wel. “Het benadrukt dat we er echt belang aan hechten dat iedereen zich hier goed voelt”, vertelt Sofie Van Eemeren, HR & people lead bij Unleashed.
Het is haar collega Dempsey Giunta die intussen een jaar de rol invult van ‘chief happiness officer’, een functie waarin ze naar eigen zeggen veel vrijheid heeft gekregen. “De invulling is breed en gaat om meer dan louter HR”, vertelt Dempsey. “Ik wil dat mensen genoeg uitgedaagd worden en betekenis vinden in wat ze doen”, klinkt het. “Daar komt veel bij kijken. Het begint bijvoorbeeld bij een goede onboarding, het verwelkomen van nieuwe collega’s. Iedereen kan ook altijd bij mij terecht. Ik ben het aanspreekpunt. Ook de opleidingstrajecten probeer ik in goede banen te leiden, zodat iedereen kan evolueren.”
Ook praktische zaken zoals het organiseren van interne evenementen vallen onder de chief happiness officer. Dempsey: “Een tweetal maanden geleden hadden we bijvoorbeeld een initiatief rond Valentijn, waarbij mensen briefjes voor elkaar konden schrijven. Het lijkt een detail, maar het versterkt wel heel erg het groepsgevoel.”
Ilse Jansoone startte vijf jaar geleden als HR-manager bij Wijs, een fusiebedrijf van twee digitale bureaus. “We hebben toen meteen gekozen voor multidisciplinaire teams, waarbij mensen telkens vanuit een verschillende expertise aan digitale projecten werken”, stelt ze. Stap voor stap evolueerde de organisatie naar een netwerkstructuur waar mensen steeds meer zelf verantwoordelijkheden gingen opnemen. “Zelfsturende teams waren toen nog heel zeldzaam”, weet Jansoone.
Ook haar functie als HR-manager veranderde. “Ik ben gestart met het leggen van de administratieve basis en het bouwen van de HR-processen. Maar uiteindelijk was ik op zoek naar een titel die meer nadruk legde op de proactieve rol als HR-architect. Iemand die de medewerkers vooral ondersteunde om zelf beslissingen te nemen op vlak van staffing, onboarding, retentie en verloning”, vertelt ze.
Uiteindelijk werd Jansoone dit jaar chief networking officer, ook een HR-functietitel die in ons land nog amper opduikt. “Enerzijds benadrukt deze titel het strategische niveau, dus niet puur HR als specialiteit. Daarnaast belicht ‘networking’ ook het belang dat we hechten aan mensen en hun netwerken, en hoe belangrijk die zijn voor een bedrijf.”
Softwarebedrijf Salesforce heeft een chief equality manager in dienst. Die staat op gelijke hoogte met de HR-manager, of beter: Vice President for Global Employee Success. “Vergelijk me met een advocaat die opkomt voor de rechten van alle medewerkers”, vertelt Tony Prophet, sinds een half jaar chief equality manager bij Salesforce, dat als Amerikaans bedrijf overigens minder traditie heeft met een klassieke werknemersvertegenwoordiging.
Concreet staat Prophet in voor verschillende soorten gelijkheden: in promotie, kansen, rechten en ook gelijk loon voor dezelfde functie. “We hebben 3 miljoen dollar geïnvesteerd om onder meer de gelijkheid in loon tussen mannen en vrouwen te bewerkstelligen”, legt hij uit. Daarnaast is er aandacht voor gelijke opleiding en kansen. “Onze medewerkers kunnen bijvoorbeeld 1 procent van hun tijd besteden aan goede doelen. Wij stellen als bedrijf 1 procent van onze producten en middelen daarvoor ter beschikking”, vertelt hij.
Een belangrijk thema is de man-vrouw-vertegenwoordiging op de werkvloer. In de IT-industrie blijft bijvoorbeeld een min of meer evenredige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen een aandachtspunt. “Zowat 30 procent van onze personeelsleden zijn vrouwen. Hiermee doen we het beter dan veel sectorgenoten, al is 30 procent nog altijd geen cijfer om te vieren. Het kan nog beter.”
(wv)
24 april 2017Sommige bedrijven en managers, ook in ons land, hebben al geruime tijd een chief people manager in plaats van een HR-manager. Meer nadruk op de mensen, minder op de processen, klinkt het dan. Maar er zijn nog andere functietitels die nieuwe trends of nuances benadrukken.
De chief happiness officer is vooral bekend van online schoenenwinkel Zappos, dat de nadruk legt op het zelfmanagement van zijn medewerkers. Daar vervangt hij de HR-manager. Zover gaan ze niet bij het Belgische Unleashed, het jonge media- en technologiebedrijf van merken als Mobile Vikings. Maar de functie van chief happiness officer bestaat er wel. “Het benadrukt dat we er echt belang aan hechten dat iedereen zich hier goed voelt”, vertelt Sofie Van Eemeren, HR & people lead bij Unleashed.
Het is haar collega Dempsey Giunta die intussen een jaar de rol invult van ‘chief happiness officer’, een functie waarin ze naar eigen zeggen veel vrijheid heeft gekregen. “De invulling is breed en gaat om meer dan louter HR”, vertelt Dempsey. “Ik wil dat mensen genoeg uitgedaagd worden en betekenis vinden in wat ze doen”, klinkt het. “Daar komt veel bij kijken. Het begint bijvoorbeeld bij een goede onboarding, het verwelkomen van nieuwe collega’s. Iedereen kan ook altijd bij mij terecht. Ik ben het aanspreekpunt. Ook de opleidingstrajecten probeer ik in goede banen te leiden, zodat iedereen kan evolueren.”
Ook praktische zaken zoals het organiseren van interne evenementen vallen onder de chief happiness officer. Dempsey: “Een tweetal maanden geleden hadden we bijvoorbeeld een initiatief rond Valentijn, waarbij mensen briefjes voor elkaar konden schrijven. Het lijkt een detail, maar het versterkt wel heel erg het groepsgevoel.”
Ilse Jansoone startte vijf jaar geleden als HR-manager bij Wijs, een fusiebedrijf van twee digitale bureaus. “We hebben toen meteen gekozen voor multidisciplinaire teams, waarbij mensen telkens vanuit een verschillende expertise aan digitale projecten werken”, stelt ze. Stap voor stap evolueerde de organisatie naar een netwerkstructuur waar mensen steeds meer zelf verantwoordelijkheden gingen opnemen. “Zelfsturende teams waren toen nog heel zeldzaam”, weet Jansoone.
Ook haar functie als HR-manager veranderde. “Ik ben gestart met het leggen van de administratieve basis en het bouwen van de HR-processen. Maar uiteindelijk was ik op zoek naar een titel die meer nadruk legde op de proactieve rol als HR-architect. Iemand die de medewerkers vooral ondersteunde om zelf beslissingen te nemen op vlak van staffing, onboarding, retentie en verloning”, vertelt ze.
Uiteindelijk werd Jansoone dit jaar chief networking officer, ook een HR-functietitel die in ons land nog amper opduikt. “Enerzijds benadrukt deze titel het strategische niveau, dus niet puur HR als specialiteit. Daarnaast belicht ‘networking’ ook het belang dat we hechten aan mensen en hun netwerken, en hoe belangrijk die zijn voor een bedrijf.”
Softwarebedrijf Salesforce heeft een chief equality manager in dienst. Die staat op gelijke hoogte met de HR-manager, of beter: Vice President for Global Employee Success. “Vergelijk me met een advocaat die opkomt voor de rechten van alle medewerkers”, vertelt Tony Prophet, sinds een half jaar chief equality manager bij Salesforce, dat als Amerikaans bedrijf overigens minder traditie heeft met een klassieke werknemersvertegenwoordiging.
Concreet staat Prophet in voor verschillende soorten gelijkheden: in promotie, kansen, rechten en ook gelijk loon voor dezelfde functie. “We hebben 3 miljoen dollar geïnvesteerd om onder meer de gelijkheid in loon tussen mannen en vrouwen te bewerkstelligen”, legt hij uit. Daarnaast is er aandacht voor gelijke opleiding en kansen. “Onze medewerkers kunnen bijvoorbeeld 1 procent van hun tijd besteden aan goede doelen. Wij stellen als bedrijf 1 procent van onze producten en middelen daarvoor ter beschikking”, vertelt hij.
Een belangrijk thema is de man-vrouw-vertegenwoordiging op de werkvloer. In de IT-industrie blijft bijvoorbeeld een min of meer evenredige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen een aandachtspunt. “Zowat 30 procent van onze personeelsleden zijn vrouwen. Hiermee doen we het beter dan veel sectorgenoten, al is 30 procent nog altijd geen cijfer om te vieren. Het kan nog beter.”
(wv)
24 april 2017We moeten allemaal langer werken. Welke andere reden heb je nog nodig om eerst je horizon te verruimen vooraleer je wil doorstoten op de carrièreladder?
Wim werkte als recruiter op de personeelsdienst van de Leuvense universiteit. Vorig jaar viel hij uit met een bore-out. Wat wou hij nu doen met zijn leven?
Nog nooit zaten er zoveel werknemers voor lange tijd ziek thuis. Werkgevers proberen het probleem aan te pakken en bespreekbaar te maken.
Unleashed is een jong media- en technologiebedrijf dat waakt over de merken Mobile Vikings, JIM Mobile & Stievie en zich baseert zich op vier waarden...
Twee arbeidsmarktdeskundigen geven hun mening over de 15-uren werkweek. Overschat en onrealistisch, of de oplossing voor de kwalen van deze tijd?
Zowel bedrijven – groot en klein – als individuen stippen welzijn op het werk aan als dé prioriteit. Dat blijkt uit drie recente studies in ons land.
Het beroep van assistant is toe aan een positieve PR-campagne. De functie is de afgelopen jaren helemaal veranderd.
Naast opleiding, ervaring, regio en functie bepaalt ook de sector waarin je werkt wat je loon is. Dat blijkt uit het Salariskompas van Jobat.
Yes, je hebt die leuke stageplaats in de wacht gesleept! Het mag dan nog zo’n geweldige plek zijn, of je er een goede stage loopt, ligt grotendeels aan jezelf.
Wim werkte als recruiter op de personeelsdienst van de Leuvense universiteit. Vorig jaar viel hij uit met een bore-out. Wat wou hij nu doen met zijn leven?
Nog nooit zaten er zoveel werknemers voor lange tijd ziek thuis. Werkgevers proberen het probleem aan te pakken en bespreekbaar te maken.
Unleashed is een jong media- en technologiebedrijf dat waakt over de merken Mobile Vikings, JIM Mobile & Stievie en zich baseert zich op vier waarden...
We moeten allemaal langer werken. Welke andere reden heb je nog nodig om eerst je horizon te verruimen vooraleer je wil doorstoten op de carrièreladder?
Twee arbeidsmarktdeskundigen geven hun mening over de 15-uren werkweek. Overschat en onrealistisch, of de oplossing voor de kwalen van deze tijd?
58 % van de rekruteerders neemt de perfecte kandidaat niet aan als ze tijdens het sollicitatiegesprek per video een rommelige achtergrond zien ...
Een computer en een internetverbinding zijn deze dagen even onmisbaar als een wasmachine of een ijskast. Je bedrijf kan er bovendien aan meebetalen.
Hoe negeer je het werk in een welverdiend verlof? Met onze tips denk je alleen nog aan feestmaaltijden en geschenken in de kerstvakantie.
Je baas staat op het punt een drastische beslissing te nemen, maar je voelt meteen dat de gevolgen dramatisch zullen zijn. Herkenbaar? Dat is je buikgevoel...