Fietsen naar het werk voldoende gestimuleerd, of niet?
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
De bedrijfsfiets is 100% fiscaal aftrekbaar, waardoor jij en je werkgever hier geen belastingen op moeten betalen. De enige voorwaarde hierbij is dat je de bedrijfsfiets gebruikt voor je woon-werkverkeer, maar dat hoeft niet uitsluitend zo te zijn. Bij regenweer bv. kan je de auto in plaats van de fiets nemen, en je mag ook slechts een deel van je traject met de fiets afleggen.
Indien je je bedrijfsfiets wel uitsluitend gebruikt voor privéverplaatsingen en niet voor woon-werkverkeer, dan wordt de fiets gezien als een loonvoordeel. In dat geval moeten er RSZ-bijdragen en belastingen op betaald worden.
Ook alle onderhoudskosten (zoals reparatie van de fietslichten, controle van de bandenspanning, ...) zijn volledig fiscaal aftrekbaar. Hetzelfde geldt voor bijbehorende uitgaven zoals de aankoop van fietskledij, hangsloten, de plaatsing van een fietsenstalling, enzovoort.
Je werkgever kan je bovenop een bedrijfsfiets ook een fietsvergoeding geven, maar hij is niet verplicht om dat te doen, tenzij een sector-cao dat voorschrijft. Voor het aanslagjaar 2021 gaat het om een bedrag van 0,24 euro per kilometer dat vrijgesteld is van socialezekerheidsbijdragen en belastingen.
Lees ook: Hoeveel bedraagt de fietsvergoeding?
Krijg je een hybride fiets, elektrische fiets of speed pedelec van het bedrijf? Dan gelden dezelfde voordelen als bij een klassieke stadsfiets: geen sociale bijdragen of belastingen wanneer de fiets dient voor het woon-werkverkeer, en 100% aftrekbare kosten en fietsvergoeding. Op die manier wil de overheid bedrijven en werknemers stimuleren om bij woon-werkverplaatsingen voor de fiets te kiezen.
Extra: Vergoeding nu ook voor elektrische fietsen
(lm) - Bron: sdworx.be
12 oktober 2021De bedrijfsfiets is 100% fiscaal aftrekbaar, waardoor jij en je werkgever hier geen belastingen op moeten betalen. De enige voorwaarde hierbij is dat je de bedrijfsfiets gebruikt voor je woon-werkverkeer, maar dat hoeft niet uitsluitend zo te zijn. Bij regenweer bv. kan je de auto in plaats van de fiets nemen, en je mag ook slechts een deel van je traject met de fiets afleggen.
Indien je je bedrijfsfiets wel uitsluitend gebruikt voor privéverplaatsingen en niet voor woon-werkverkeer, dan wordt de fiets gezien als een loonvoordeel. In dat geval moeten er RSZ-bijdragen en belastingen op betaald worden.
Ook alle onderhoudskosten (zoals reparatie van de fietslichten, controle van de bandenspanning, ...) zijn volledig fiscaal aftrekbaar. Hetzelfde geldt voor bijbehorende uitgaven zoals de aankoop van fietskledij, hangsloten, de plaatsing van een fietsenstalling, enzovoort.
Je werkgever kan je bovenop een bedrijfsfiets ook een fietsvergoeding geven, maar hij is niet verplicht om dat te doen, tenzij een sector-cao dat voorschrijft. Voor het aanslagjaar 2021 gaat het om een bedrag van 0,24 euro per kilometer dat vrijgesteld is van socialezekerheidsbijdragen en belastingen.
Lees ook: Hoeveel bedraagt de fietsvergoeding?
Krijg je een hybride fiets, elektrische fiets of speed pedelec van het bedrijf? Dan gelden dezelfde voordelen als bij een klassieke stadsfiets: geen sociale bijdragen of belastingen wanneer de fiets dient voor het woon-werkverkeer, en 100% aftrekbare kosten en fietsvergoeding. Op die manier wil de overheid bedrijven en werknemers stimuleren om bij woon-werkverplaatsingen voor de fiets te kiezen.
Extra: Vergoeding nu ook voor elektrische fietsen
(lm) - Bron: sdworx.be
12 oktober 2021Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
Betaalt je werkgever je een fietsvergoeding van maximaal 0,24 euro per kilometer dan moet je er geen belastingen of sociale lasten op betalen.
Jobat, AMS en De Lijn ondervroegen voor hun Mobiliteitskompas 28.000 Vlamingen over hun woon-werkverkeer en thuiswerk. Dit zijn de 7 opvallende bevindingen...
Een leasewagen kenden we al langer, maar intussen is ook de fiets – en meer bepaald de leasefiets – aan een opmars bezig. Een woordje uitleg ...
Steeds meer werkgevers betalen de fiets van hun werknemers. Zo’n leasefiets kost gemiddeld 3.600 euro, met prijzen die oplopen tot zo’n 15.000 euro.
Je hebt het mobiliteitsbudget enerzijds, het cafetariaplan anderzijds. Wat zijn de voor- en nadelen van beide formules? En wat wordt de impact van telewerken?
Naast sportief, gezond en milieuvriendelijk, is de fiets voor woon-werkverkeer ook erg fiscaalvriendelijk.
Fietsen zorgt niet alleen voor een gezonde geest in een gezond lichaam, het zorgt ook voor een tevreden baas!
Tot 400 kilometer: zo veel file staat er soms tijdens een regenachtige ochtendspits. Toch zijn er efficiënte remedies, al moet de werkgever meewillen.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Betaalt je werkgever je een fietsvergoeding van maximaal 0,24 euro per kilometer dan moet je er geen belastingen of sociale lasten op betalen.
Fietsen zorgt niet alleen voor een gezonde geest in een gezond lichaam, het zorgt ook voor een tevreden baas!
Tot 400 kilometer: zo veel file staat er soms tijdens een regenachtige ochtendspits. Toch zijn er efficiënte remedies, al moet de werkgever meewillen.
Een leasewagen kenden we al langer, maar intussen is ook de fiets – en meer bepaald de leasefiets – aan een opmars bezig. Een woordje uitleg ...
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
Je hebt het mobiliteitsbudget enerzijds, het cafetariaplan anderzijds. Wat zijn de voor- en nadelen van beide formules? En wat wordt de impact van telewerken?
Steeds meer werkgevers betalen de fiets van hun werknemers. Zo’n leasefiets kost gemiddeld 3.600 euro, met prijzen die oplopen tot zo’n 15.000 euro.
Naast sportief, gezond en milieuvriendelijk, is de fiets voor woon-werkverkeer ook erg fiscaalvriendelijk.
Jobat, AMS en De Lijn ondervroegen voor hun Mobiliteitskompas 28.000 Vlamingen over hun woon-werkverkeer en thuiswerk. Dit zijn de 7 opvallende bevindingen...