Vorige

1 van 113

Volgende
Volgend artikel:

Hoe regelt jouw baas je woon-werkverkeer?

Hoe regelt jouw baas je woon-werkverkeer?

5 november 2020
woon-werkverkeer budget
In ons loonpakket is de auto of fiets een alsmaar belangrijkere factor. Maar val je hiervoor terug op een mobiliteitsbudget? Of toch maar liever op de aanpak rond flexibel verlonen, het zogenaamde cafetariaplan? Wat zijn de voor- en nadelen van beide formules? En wat wordt de impact van telewerken?

1. Mobiliteitsbudget

Hierbij krijg je als medewerker een budget voor verschillende mobiliteitsopties, in ruil voor jouw (recht op een) salariswagen. Zo mogen medewerkers een meer milieuvriendelijke bedrijfswagen kiezen: een elektrische of gewoon kleinere auto die minder uitstoot. “Het budget komt overeen met de zogenaamde Total Cost of Ownership van de wagen, waardoor het vooralsnog in de praktijk vaak niet eenvoudig is om een elektrische auto te vinden in dezelfde prijscategorie als een gewone salariswagen”, stelt Yves Labeeu, legal consultant bij Attentia.

Een andere optie is om je budget te gebruiken voor een ander vervoermiddel: een elektrische fiets, een bus- of treinabonnement en zelfs om de huur van een appartement dicht bij het werk te financieren. De medewerker hoeft hier dan noch RSZ-bijdragen noch belasting op te betalen. “Het geld dat overblijft, mag cash worden uitbetaald, waarbij het saldo slechts een persoonlijke RSZ-bijdrage van 38,07 procent ondergaat”, stelt Labeeu.

Lees ook: Mobiliteitsbudget blijkt geen succes

2. Flexibel verlonen

Het mobiliteitsbudget is vandaag nog niet echt ingeburgerd. Enerzijds komt dat omdat het systeem nog niet overal gekend is, anderzijds is het (voor werkgever én werknemer) gewoon veel interessanter om mobiliteit op te nemen in een plan flexibel verlonen, het zogenaamde cafetariaplan.

Een van de belangrijkste nadelen van een mobiliteitsbudget is namelijk dat het momenteel alleen van toepassing is op medewerkers die een bedrijfswagen hebben of hiervoor in aanmerking komen. Ook moet het vrijgekomen budget aan een mobiliteitsoptie gespendeerd worden. Yves Labeeu van Attentia ziet in flexibel verlonen een interessanter alternatief in veel gevallen. “Een medewerker die geen interesse heeft in mobiliteit, heeft graag de keuze uit andere voordelen, zoals een bonus, extralegale vakantiedagen of een aanvullende hospitalisatieverzekering.”

3. Telewerk

Sinds kort is er een nieuwe factor: na de uitbraak van COVID-19 zijn we noodgedwongen op telewerk overgeschakeld. “Ook na corona zal telewerk dus wellicht een blijver zijn, al zullen we werken van thuis en op kantoor combineren”, oppert Labeeu. “Dat betekent ook dat het gewicht van mobiliteit alleen maar zal afnemen. We zien nu al dat werkgevers vragen om het vrijgekomen budget voor bijvoorbeeld de woon-werkvergoeding naar telewerkopties, zoals een extra beeldscherm of ergonomische bureaustoel, te kunnen overdragen”, stelt hij.

“En dan klinkt de keuzevrijheid in een plan flexibel verlonen of cafetariaplan opnieuw erg aantrekkelijk. Daar vormen mobiliteitsopties slechts één onderdeel van een veel bredere waaier aan keuzes.”

Lees ook: Mobiliteit is het nieuwe salaris

In samenwerking met MARK Magazine
(William Visterin) - Bron: MARK Magazine

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook

Artikels zoeken

Aanbevolen jobs

Wil jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

Voeg je CV toe
Jobs voor jou zal je betere jobs suggereren gebaseerd op je opleiding, vaardigheden en werkervaring.

Of zoek in 16725 andere jobs