Betaalt je baas jouw laadpaal?
Kan je werkgever bijdragen in de kosten voor de laadpaal en het opladen van je bedrijfswagen?
Niet alleen zijn alle voertuigen in de top 10 van meest bestelde bedrijfswagens bij Athlon momenteel volledig elektrisch, ook het aandeel 100% EV’s in de totale bestellingen zijn fors gestegen: van 36% in 2023 naar maar liefst 83% in 2024. Een indrukwekkende groei die de transitie naar duurzame mobiliteit duidelijk onderstreept. Benzine- en dieselwagens (en hun hybride varianten) vallen terug op respectievelijk 17% en 2,5%.
Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord
Ter vergelijking: in 2023 waren nog slechts 7 op de 10 (bedrijfs)voertuigen in de top 10 100% elektrisch, eentje was een plug-in hybride, twee hadden nog een bezine- of dieselmotor.
2024 | 2023 | |
---|---|---|
1. | BMW iX1 | BMW X1 PHEV (plug-in hybride) |
2. | Mercedes EQB | Tesla Model Y |
3. | BMW i4 | Mercedes EQA |
4. | Audi Q4 e-tron | BMW iX1 |
5. | Tesla Model Y | BMW i4 |
6. | BMW iX3 | Audi A1 Sportback (benzine/diesel) |
7. | Mercedes EQA | Mercedes EQB |
8. | Skoda Enyaq | BMW 2 Active Tourer (benzine/diesel) |
9. | Volvo EX30 | BMW iX3 |
10. | Tesla Model 3 | Audi Q8 e-tron |
Lees ook: Vergroening van bedrijfswagens zet zich fors door
Hoewel het aandeel niet-elektrische bedrijfswagens sterk is gedaald, zijn er nog steeds bedrijven die opteren voor voertuigen met een verbrandingsmotor, zo blijkt. “Het uitstellen van de overstap naar elektrisch rijden kan echter aanzienlijke financiële gevolgen hebben”, benadrukt Philippe Fouyn, senior consultant bij Athlon Belgium.
“Vanaf 2025 zal de aftrekbaarheid van diesel-, benzine- en hybride voertuigen namelijk progressief dalen van maximum 75% naar 0% in 2028. Bovendien neemt de CO2-bijdrage voor diesel- en benzinevoertuigen fors toe en zal deze in 2027 oplopen tot 5,5 keer het basisbedrag. Dit verhoogt de total cost of ownership (TCO) aanzienlijk en leidt tot meerkosten van duizenden euro’s over de totale looptijd van een contract."
Ontdek: Hoeveel kost een bedrijfswagen je als werknemer?
Vanaf 1 januari 2026 wordt de kloof tussen elektrische en niet-elektrische voertuigen trouwens nog groter. “ Vanaf dat moment komen voertuigen met een verbrandingsmotor niet meer in aanmerking voor fiscale aftrekbaarheid, terwijl elektrische wagens hun fiscale voordelen behouden tot eind 2026”, aldus Fouyn. “Dit maakt de keuze voor niet-elektrische voertuigen economisch onaantrekkelijk.”
Toch zijn het niet alleen de fiscale voordelen en dus de werkgevers die voor de huidige groei in 100% elektrische bedrijfswagens hebben gezorgd. Ook de verbeteringen in de actieradius van nieuwe elektrische modellen hebben ervoor gezorgd dat de interesse van een groter publiek wordt aangesproken. Het totale aandeel van plug-in hybrides daalde van 31% naar 10%, en slechts 8% van de bestelde wagens is op dit moment nog uitgerust met een verbrandingsmotor, vergeleken met 33% in 2023.
Goed om weten: Betaalt je baas jouw laadpaal?
"Vooral kleinere bedrijven en zelfstandigen zijn nog niet volledig overgeschakeld naar elektrisch rijden," merkt Fouyn. “Tegelijkertijd zien we dat er vanuit deze groep steeds meer vragen komen over de praktische en financiële gevolgen van elektrificatie.” Kortom: het is nog slechts een kwestie van tijd eer elke (bedrijfs)wagen 100% elektrisch is.
Check: In welke functies heb je de meeste kans op een bedrijfswagen?
(ev/kv) – Bron: Athlon Belgium / SD Worx – Beeld: BMW Belgium
15 januari 2025Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Kan je werkgever bijdragen in de kosten voor de laadpaal en het opladen van je bedrijfswagen?
Met de war for talent in volle gang, schakelen werkgevers een tandje bij in het aanbieden van extralegale voordelen. We zetten ze voor je op een rij!
De cijfers spreken voor zich: sinds de introductie in 2019 wordt het mobiliteitsbudget steeds populairder bij werknemers en werkgevers...
Goed nieuws voor de fietsers onder ons: sinds 1 mei 2023 heeft elke werknemer die naar het werk fietst recht op een belastingvrije fietsvergoeding!
De brandstofprijzen schoten de laatste weken drastisch de hoogte in. Wat zijn de gevolgen voor werknemers met bedrijfswagens en/of een onbeperkte tankkaart?
Niet helemaal tevreden met je loon? Waarschijnlijk verdien je meer dan het cijfer dat op je loonbrief staat...
De verdere elektrificatie van het bedrijfswagenpark raakt in een stroomversnelling. Wat zijn de gevolgen voor werknemers, en wat als je geen bedrijfswagen wil?
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector.
Bedrijfscultuur, goede werkomstandigheden en opleidingsmogelijkheden. Die factoren zijn voor jonge ingenieurs cruciaal bij de keuze van hun (eerste) werkgever.