Hoe lang zijn we gemiddeld onderweg naar ons werk?
Gemiddeld legt een werknemer in Vlaanderen 22,9 km af om van/naar zijn/haar werk te pendelen en doet hij/zij daar gemiddeld 40,8 minuten over...
Omdat we voelbaar op een kantelmoment staan over hoe we als samenleving onze werkmobiliteit organiseren, bevroegen Jobat, Antwerp Management School (AMS) en De Lijn samen 10.000 Vlamingen over hun werkmobiliteit. Dat resulteerde in een heus Mobiliteitskompas, dat de grote pijnpunten blootlegt en toont hoe we werk en mobiliteit beter kunnen aanpakken.
En ja, het kan zeker beter. In het algemeen ervaart 30% van de Vlaamse werknemers regelmatig stress om op tijd van/naar het werk te geraken, aldus het mobiliteitsonderzoek. Die stress is sterk gecorreleerd met de file- en storingsgevoeligheid van het traject dat men aflegt. Globaal gezien ervaren bedienden (32%) de meeste stress als gevolg van hun woon-werkverkeer. Ambtenaren (28%) en arbeiders (22%) blijken hier minder last van te hebben, omdat arbeiders vaker dichter bij huis werken en dus minder lang onderweg zijn, zo blijkt.
Ondanks het feit dat het hoger management meer kilometers doet en langer onderweg is, ervaren zij minder stress. Een mogelijke verklaring is dat zij meer zelfcontrole hebben over hun werktijd en –plek én werken in een flexibelere organisatie.
Ervaren eveneens meer stress tijdens hun woon-werkverplaatsingen:
Uit het mobiliteitsonderzoek blijkt wel dat 30% van de Vlaamse werknemers zijn/haar reistijd invult met werk- of privégerelateerde zaken, of een combinatie van beide. Terwijl 12% van de pendelaars al bepaalde werktaken voor zijn/haar rekening neemt (e-mails beantwoorden, telefoontjes plegen of een verslag doornemen bijvoorbeeld), benut 26% zijn/haar reistijd om privézaken af te handelen (zoals een snelle boodschap doen, met een vriend of vriendin bellen, of een boek lezen, bijvoorbeeld).
Hoe hoger het functieniveau (managers) én de opleiding (academische masters), hoe groter het aandeel dat de reistijd gebruikt wordt om te werken. En het zijn vooral treinreizigers die hoog scoren op het nuttig invullen (werk en/of privé) van hun reistijd. Maar dat heeft met de eigenheid van het vervoersmiddel te maken, natuurlijk.
Lees ook... Auto vs. openbaar vervoer: wie is koning in Vlaanderen?
Opvallend nog:
Gelukkig is er ook goed nieuws. Voor 44% van de Vlaamse werknemers helpt de woon-werkverplaatsing om de drukte en beslommeringen van het werk achter zich te laten. Dat aandeel ligt hoger bij werknemers die deel uitmaken van het hoger management, maar lager bij werknemers zonder een diploma hoger onderwijs.
Bedienden en ambtenaren gebruiken de woon-werkverplaatsing het vaakst om hun werk achter zich te laten. En het vervoersmiddel waarmee het werk loslaten voor pendelaars het makkelijkst is, blijkt ... de fiets.
(kv) - Bron: Mobiliteitsrapport 2020
22 september 2020Omdat we voelbaar op een kantelmoment staan over hoe we als samenleving onze werkmobiliteit organiseren, bevroegen Jobat, Antwerp Management School (AMS) en De Lijn samen 10.000 Vlamingen over hun werkmobiliteit. Dat resulteerde in een heus Mobiliteitskompas, dat de grote pijnpunten blootlegt en toont hoe we werk en mobiliteit beter kunnen aanpakken.
En ja, het kan zeker beter. In het algemeen ervaart 30% van de Vlaamse werknemers regelmatig stress om op tijd van/naar het werk te geraken, aldus het mobiliteitsonderzoek. Die stress is sterk gecorreleerd met de file- en storingsgevoeligheid van het traject dat men aflegt. Globaal gezien ervaren bedienden (32%) de meeste stress als gevolg van hun woon-werkverkeer. Ambtenaren (28%) en arbeiders (22%) blijken hier minder last van te hebben, omdat arbeiders vaker dichter bij huis werken en dus minder lang onderweg zijn, zo blijkt.
Ondanks het feit dat het hoger management meer kilometers doet en langer onderweg is, ervaren zij minder stress. Een mogelijke verklaring is dat zij meer zelfcontrole hebben over hun werktijd en –plek én werken in een flexibelere organisatie.
Ervaren eveneens meer stress tijdens hun woon-werkverplaatsingen:
Uit het mobiliteitsonderzoek blijkt wel dat 30% van de Vlaamse werknemers zijn/haar reistijd invult met werk- of privégerelateerde zaken, of een combinatie van beide. Terwijl 12% van de pendelaars al bepaalde werktaken voor zijn/haar rekening neemt (e-mails beantwoorden, telefoontjes plegen of een verslag doornemen bijvoorbeeld), benut 26% zijn/haar reistijd om privézaken af te handelen (zoals een snelle boodschap doen, met een vriend of vriendin bellen, of een boek lezen, bijvoorbeeld).
Hoe hoger het functieniveau (managers) én de opleiding (academische masters), hoe groter het aandeel dat de reistijd gebruikt wordt om te werken. En het zijn vooral treinreizigers die hoog scoren op het nuttig invullen (werk en/of privé) van hun reistijd. Maar dat heeft met de eigenheid van het vervoersmiddel te maken, natuurlijk.
Lees ook... Auto vs. openbaar vervoer: wie is koning in Vlaanderen?
Opvallend nog:
Gelukkig is er ook goed nieuws. Voor 44% van de Vlaamse werknemers helpt de woon-werkverplaatsing om de drukte en beslommeringen van het werk achter zich te laten. Dat aandeel ligt hoger bij werknemers die deel uitmaken van het hoger management, maar lager bij werknemers zonder een diploma hoger onderwijs.
Bedienden en ambtenaren gebruiken de woon-werkverplaatsing het vaakst om hun werk achter zich te laten. En het vervoersmiddel waarmee het werk loslaten voor pendelaars het makkelijkst is, blijkt ... de fiets.
(kv) - Bron: Mobiliteitsrapport 2020
22 september 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Gemiddeld legt een werknemer in Vlaanderen 22,9 km af om van/naar zijn/haar werk te pendelen en doet hij/zij daar gemiddeld 40,8 minuten over...
Niet iedereen staat in de file, en lang niet iedereen ervaart stress bij zijn of haar verplaatsing naar het werk. Er zijn met andere woorden grote verschillen inzake mobiliteit.
Welk transportmiddel gebruiken Vlamingen het meest voor hun woon-werkverkeer? Wie maakt gebruik van de meest optimale oplossing?
Hoe is het met jouw woon-werk mobiliteit gesteld? Doe de test en bereken jouw persoonlijke mobiliteitsscore!
Waar je werkt en hoe je naar je werk gaat, is voor iedereen anders. Net als hoe je dat ervaart. Jouw score achterhaal je via het Jobat Mobiliteitskompas.
Te veel stress is absoluut niet goed voor je lichaam en je geest. Maar in een gezonde dosis, kan het je wél helpen! Waar ligt de grens?
Niet iedereen is zich bewust van de impact van mobiliteit, zowel aan de zijde van de werkgever als die van de werknemer.
Werkmobiliteit beslaat ook de controle die je zélf hebt over waar en wanneer je aan de slag gaat, en de heersende bedrijfscultuur binnen jouw organisatie.
Op het eerste zicht is pendelen van en naar je werk absoluut geen pretje, tot je de psychologische voordelen ontdekt.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Op het eerste zicht is pendelen van en naar je werk absoluut geen pretje, tot je de psychologische voordelen ontdekt.
Werkmobiliteit beslaat ook de controle die je zélf hebt over waar en wanneer je aan de slag gaat, en de heersende bedrijfscultuur binnen jouw organisatie.
Niet iedereen is zich bewust van de impact van mobiliteit, zowel aan de zijde van de werkgever als die van de werknemer.
Gemiddeld legt een werknemer in Vlaanderen 22,9 km af om van/naar zijn/haar werk te pendelen en doet hij/zij daar gemiddeld 40,8 minuten over...
Hoe is het met jouw woon-werk mobiliteit gesteld? Doe de test en bereken jouw persoonlijke mobiliteitsscore!
Welk transportmiddel gebruiken Vlamingen het meest voor hun woon-werkverkeer? Wie maakt gebruik van de meest optimale oplossing?
Waar je werkt en hoe je naar je werk gaat, is voor iedereen anders. Net als hoe je dat ervaart. Jouw score achterhaal je via het Jobat Mobiliteitskompas.
Niet iedereen staat in de file, en lang niet iedereen ervaart stress bij zijn of haar verplaatsing naar het werk. Er zijn met andere woorden grote verschillen inzake mobiliteit.
Te veel stress is absoluut niet goed voor je lichaam en je geest. Maar in een gezonde dosis, kan het je wél helpen! Waar ligt de grens?