Beroepenfiches
Vorige

1 van 119

Volgende

Hoe mooi is de job van een salesmanager?

“Je meubels zien staan bij Brad Pitt of Kim Kardashian, dat geeft een kick.” (Edwin Lenaerts, salesmanager bij Tribù)
Je zou de functie kortweg 'verkoper' kunnen noemen, maar verkopen is maar een deel van de job voor een internationale salesmanager. Flexibel zijn, je willen verdiepen in andere culturen, de markt helemaal doorgronden, proactief contacten leggen en een goed verhaal kunnen vertellen… “Het zijn maar enkele van de kwaliteiten die je nodig hebt om in onze sector succesvol te zijn”, zegt Edwin Lenaerts, salesmanager bij Tribù, de gekende fabrikant en exporteur van high-end buitenmeubilair uit Bilzen.

“Ik ben al mijn hele loopbaan actief in de verkoop”, vertelt Edwin Lenaerts (48) uit Zutendaal. “Een job van vader op zoon, want ik behoor tot de derde generatie die een commerciële functie in de meubelsector uitoefent. Een zekere feeling voor het vak en affiniteit met het product moet je in het bloed zitten.”

Na diverse functies in de binnen- en buitendienst van meubelleveranciers in België, Italië, Nederland en Duitsland, vond Edwin Lenaerts de job van zijn leven vlakbij zijn deur. Tribù, het sterk groeiende bedrijf van de familie De Cock, begeeft zich bijna exclusief op de buitenlandse markten met designcollecties van hoogwaardig buitenmeubilair. Diverse beroemdheden en de meest luxueuze hotels in de wereld fleuren hun terras en tuin op met meubelen van Tribù.

Dubai

“Met een vijftal salesmanagers hebben we de diverse regio’s in de wereld verdeeld om zowel de retail als de contractenmarkt te bewerken”, vertelt Edwin Lenaerts. “Ik sta zelf in voor landen als Japan, India, Rusland, Oekraïne en regio’s als het Midden-Oosten en Scandinavië. Een heel divers gebied, maar overal doen zich veel opportuniteiten voor. Daarbij openen zich evidente mogelijkheden, bijvoorbeeld door onze aanwezigheid op de wereldexpo in Dubai volgend jaar. We zijn geselecteerd om daar meubelen te plaatsen in twee paviljoenen, en dat zet ons uiteraard op de kaart.”

“Maar voor een salesmanager is het juist de uitdaging om minder eenvoudige markten aan te boren. In India bijvoorbeeld was er op het eerste zicht niet zoveel potentieel voor ons, maar dankzij de juiste contacten te leggen, boeken we daar nu de eerste successen. Dat geeft veel voldoening. Want hoe je het draait of keert, een salesmanager wordt geëvalueerd op basis van cijfers. Onze prestaties zijn heel meetbaar: halen we de opgelegde targets of niet? Met die druk moet je kunnen omgaan. Ook dat is een aspect van de job waar je voor in de wieg moet gelegd zijn.”

Verhaal

Er gaan veel stappen vooraf aan de ondertekende bestelbon. “In de eerste plaats moet je je eigen producten heel goed kennen”, zegt Edwin Lenaerts. “Je moet helemaal overtuigd zijn van de sterktes en die samenbrengen in een krachtig verhaal. Tribù heeft dat. De familiale waarden, het belang van kwaliteit, het oog voor esthetiek en detail, langetermijnrelaties,… Het is een DNA waarmee je voorschrijvers, zoals architecten en designers, maar ook eindklanten kunt overtuigen.”

“Vervolgens dien je een grondige marktanalyse te maken van de toegewezen regio. Hoe worden eindklanten bereikt? Waar bevinden zich de beslissingnemers? Op welke beurzen en events moet je aanwezig zijn? Wie zijn de voornaamste concurrenten en hoe kan je hen te snel af zijn? Met al die gegevens stel je een plan op, en dan begint pas het echte werk. Intussen leer je ook wat de lokale gebruiken en beleefdheidsregels zijn. In de sales moet je de cultuur van iedere regio respecteren en er naar handelen. Anders zal je daar nooit zaken kunnen doen.”

Romantiseren

Meer dan de helft van zijn werktijd vertoeft Edwin in het buitenland. “Presentaties geven, meedoen aan beurzen, lokale agenten bezoeken, projecten opvolgen,… Het is geen nine to-five-job. Ook na de werkuren moet je nog regelmatig met prospects of klanten iets gaan eten. Dat is allemaal leuk, maar het wordt door de buitenwereld misschien wat ‘overgeromantiseerd’. De job is in de eerste plaats hard en lang werken, zonder dat er veel tijd overblijft voor ontspanning, laat staan toerisme.”

Tribù meubels

“Uiteraard snuif je wel telkens de lokale sfeer op en ontmoet je heel veel interessante mensen met een diverse achtergrond. Dat is nog altijd één van de voornaamste redenen om deze job graag te doen. Salesmanagers die in het buitenland actief zijn, houden van de diversiteit, van de stap in het onbekende en de stapsgewijze ontdekking van de wereld.”

Kardashian

Of hij deze job nog tot het einde van zijn carrière zal doen? “Ja, dat denk ik wel. Ik zou me niets anders kunnen voorstellen. In onze sector zijn er veel collega’s die het reizen en de uitdagingen ook op latere leeftijd niet kunnen missen. ‘Uitbollen’ op een binnendienst lijkt me geen optie. Ik krijg nog altijd veel voldoening van de variatie, de openheid naar andere culturen en van de mooie resultaten die we behalen.”

“Als je de meubels van Tribù ziet staan bij Brad Pitt, Kim Kardashian, in de hoofdkantoren van de mooiste bedrijven of naast het zwembad van de meest luxueuze resorts, dan geeft dat een kick. Het is een fijn gevoel om mee te werken aan het succes van een klein Limburgs familiebedrijfje dat intussen goed gekend is bij de groten der aarde. Ja, hier ben ik op mijn plaats.”

(Kurt Meer) - Foto: Tribù

26 november 2019
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook