Het geheim achter het logo van bpost
De afgelopen tien jaar heeft bpost zwaar getimmerd aan de modernisering van het bedrijf. Alleen werden die inspanningen en resultaten niet voldoende opgemerkt.
Logo’s bestaan al jaar en dag, denk maar aan de wapenschilden van adellijke families. Die gaven een bepaalde afkomst, relatie of bezit aan. Een logo is een visueel merkteken. Het meest cruciale voordeel zit in de snelle herkenbaarheid. Vandaag is dat nog belangrijker dan tien jaar geleden. Er komt steeds meer informatie op ons af en we zijn met steeds meer tegelijk bezig. Het internet versterkt dat fenomeen nog. Met een goed logo kan je opvallen in dat enorme aanbod.
Met een goed logo kan je ook veel tegelijk vertellen. Kijk naar de bekende swoosh van Nike. Dat logo zegt niet alleen dat het om een product van Nike gaat, maar ook dat het over een sportproduct gaat, met een zeker designgehalte en een redelijk hoge prijs. Daarnaast is een logo vaak universeel toepasbaar en begrijpbaar, wat in een context van globalisering uiteraard een voordeel is.
Sommige symbolen kunnen ook een associatie oproepen, wat een versterkend effect kan hebben. Zo wijst de leeuw in het logo van ING bijvoorbeeld onbewust op kracht.
De praktijk toont aan dat veel verschillende soorten logo’s succesvol kunnen zijn, van abstracte tot concrete en van eenvoudige tot complexe. Echte regels zijn er dus niet. De enige wetmatigheid is dat er een consistent marketingverhaal achter je logo moet zitten.
Volgens de algemene managementliteratuur is vooral een snelle herkenbaarheid kenmerkend voor een goed logo. Een combinatie van eenvoud en originaliteit is dus ideaal, maar vaak moeilijk. Je moet het simpel houden, maar je moet er ook iets speciaals van maken. Bij een snel interpreteerbaar logo dat verwijst naar een concreet object – denk bijvoorbeeld aan de appel van Apple – gaat de identificatie uiteraard sneller dan bij een abstract logo. Naarmate je een breder gamma hebt, kies je soms beter voor een abstracter logo, zodat het logo bruikbaar is voor al je producten.
Een logo moet ook aantrekkelijk zijn, maar dat is een subjectief gegeven. In de gestaltpsychologie vinden we wel wat aanwijzingen: dingen die zich dicht bij elkaar bevinden, worden bijvoorbeeld als een groep gezien, terwijl dingen die zich ver van elkaar bevinden, als onafhankelijk worden waargenomen.
Daarnaast zijn er een aantal bronnen die beweren dat ronde vormen aantrekkelijker zijn en dat er een natuurlijke voorkeur bestaat voor harmonie en evenwichtige vormen. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de kunst. Maar echt doorslaggevend is dat niet, want wanneer alle organisaties zouden kiezen voor ronde vormen, dan zou net een vierkant de meeste aandacht krijgen. Er spelen dus verschillende wetten door elkaar.
Uit kleurenonderzoek blijkt dat geel de meest stimulerende kleur is. Daarna volgen oranje, rood, blauw en paars. Ook de helderheid van de kleur is van belang. Onderzoek heeft uitgewezen dat het rood van Coca-Cola en het blauw van Pepsi-Cola ongeveer even stimulerend zijn, omdat ze een andere saturatie hebben. Toch blijft de vorm belangrijker dan de kleur. Logo’s in zwart-wit raken even snel ingeburgerd en worden even goed herkend als kleurenlogo’s.
Er zijn ook bedrijven die erin slagen om hun kleur zo uniek en consistent te maken, dat die kleur voor een stuk tot hun identiteit gaat behoren. Denk bijvoorbeeld aan het zachte geel van Zwitsal, of het fluogroen van Fructis. Ook Apple is er een tijdlang in geslaagd om wit echt te claimen als kleur.
Iedereen zit met het grote dilemma van consistentie versus relevantie. Alles verandert vandaag de dag zo snel dat consistentie nóg belangrijker is geworden. Anderzijds stijgt ook het belang van relevantie. Het is heel moeilijk om er bovenuit te stijgen in dat enorme aanbod aan informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je klanten of potentiële werknemers op zoek gaan naar jouw verhaal.
Je kan ervoor kiezen om af en toe een subtiele aanpassing door te voeren. Toen het merk Lacoste ontdekte dat het vaak werd gepercipieerd als arrogant en elitair, heeft het zijn logo aangepast. De krokodil die er aanvankelijk stond – toch wel een redelijk agressief beest – werd vervangen door een lachend exemplaar. Of dat heeft geholpen, weet ik niet, maar mensen onthouden het verhaal, en het merk blijft hangen.
(Lacht.) Misschien, maar het verhaal achter het logo kan wel aanzetten tot storytelling. Dat kan potentieel krachtig zijn, zeker in de hedendaagse maatschappij, waarin er zoveel wordt geblogd en gemaild. Het zit in de natuur van mensen om verhalen en anekdotes te vertellen. Dat verhaalaspect is leuk, al hoef je het niet te forceren. De essentie van een logo blijft eenvoud en herkenbaarheid.
(mo)
6 mei 2011Logo’s bestaan al jaar en dag, denk maar aan de wapenschilden van adellijke families. Die gaven een bepaalde afkomst, relatie of bezit aan. Een logo is een visueel merkteken. Het meest cruciale voordeel zit in de snelle herkenbaarheid. Vandaag is dat nog belangrijker dan tien jaar geleden. Er komt steeds meer informatie op ons af en we zijn met steeds meer tegelijk bezig. Het internet versterkt dat fenomeen nog. Met een goed logo kan je opvallen in dat enorme aanbod.
Met een goed logo kan je ook veel tegelijk vertellen. Kijk naar de bekende swoosh van Nike. Dat logo zegt niet alleen dat het om een product van Nike gaat, maar ook dat het over een sportproduct gaat, met een zeker designgehalte en een redelijk hoge prijs. Daarnaast is een logo vaak universeel toepasbaar en begrijpbaar, wat in een context van globalisering uiteraard een voordeel is.
Sommige symbolen kunnen ook een associatie oproepen, wat een versterkend effect kan hebben. Zo wijst de leeuw in het logo van ING bijvoorbeeld onbewust op kracht.
De praktijk toont aan dat veel verschillende soorten logo’s succesvol kunnen zijn, van abstracte tot concrete en van eenvoudige tot complexe. Echte regels zijn er dus niet. De enige wetmatigheid is dat er een consistent marketingverhaal achter je logo moet zitten.
Volgens de algemene managementliteratuur is vooral een snelle herkenbaarheid kenmerkend voor een goed logo. Een combinatie van eenvoud en originaliteit is dus ideaal, maar vaak moeilijk. Je moet het simpel houden, maar je moet er ook iets speciaals van maken. Bij een snel interpreteerbaar logo dat verwijst naar een concreet object – denk bijvoorbeeld aan de appel van Apple – gaat de identificatie uiteraard sneller dan bij een abstract logo. Naarmate je een breder gamma hebt, kies je soms beter voor een abstracter logo, zodat het logo bruikbaar is voor al je producten.
Een logo moet ook aantrekkelijk zijn, maar dat is een subjectief gegeven. In de gestaltpsychologie vinden we wel wat aanwijzingen: dingen die zich dicht bij elkaar bevinden, worden bijvoorbeeld als een groep gezien, terwijl dingen die zich ver van elkaar bevinden, als onafhankelijk worden waargenomen.
Daarnaast zijn er een aantal bronnen die beweren dat ronde vormen aantrekkelijker zijn en dat er een natuurlijke voorkeur bestaat voor harmonie en evenwichtige vormen. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de kunst. Maar echt doorslaggevend is dat niet, want wanneer alle organisaties zouden kiezen voor ronde vormen, dan zou net een vierkant de meeste aandacht krijgen. Er spelen dus verschillende wetten door elkaar.
Uit kleurenonderzoek blijkt dat geel de meest stimulerende kleur is. Daarna volgen oranje, rood, blauw en paars. Ook de helderheid van de kleur is van belang. Onderzoek heeft uitgewezen dat het rood van Coca-Cola en het blauw van Pepsi-Cola ongeveer even stimulerend zijn, omdat ze een andere saturatie hebben. Toch blijft de vorm belangrijker dan de kleur. Logo’s in zwart-wit raken even snel ingeburgerd en worden even goed herkend als kleurenlogo’s.
Er zijn ook bedrijven die erin slagen om hun kleur zo uniek en consistent te maken, dat die kleur voor een stuk tot hun identiteit gaat behoren. Denk bijvoorbeeld aan het zachte geel van Zwitsal, of het fluogroen van Fructis. Ook Apple is er een tijdlang in geslaagd om wit echt te claimen als kleur.
Iedereen zit met het grote dilemma van consistentie versus relevantie. Alles verandert vandaag de dag zo snel dat consistentie nóg belangrijker is geworden. Anderzijds stijgt ook het belang van relevantie. Het is heel moeilijk om er bovenuit te stijgen in dat enorme aanbod aan informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je klanten of potentiële werknemers op zoek gaan naar jouw verhaal.
Je kan ervoor kiezen om af en toe een subtiele aanpassing door te voeren. Toen het merk Lacoste ontdekte dat het vaak werd gepercipieerd als arrogant en elitair, heeft het zijn logo aangepast. De krokodil die er aanvankelijk stond – toch wel een redelijk agressief beest – werd vervangen door een lachend exemplaar. Of dat heeft geholpen, weet ik niet, maar mensen onthouden het verhaal, en het merk blijft hangen.
(Lacht.) Misschien, maar het verhaal achter het logo kan wel aanzetten tot storytelling. Dat kan potentieel krachtig zijn, zeker in de hedendaagse maatschappij, waarin er zoveel wordt geblogd en gemaild. Het zit in de natuur van mensen om verhalen en anekdotes te vertellen. Dat verhaalaspect is leuk, al hoef je het niet te forceren. De essentie van een logo blijft eenvoud en herkenbaarheid.
(mo)
6 mei 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De afgelopen tien jaar heeft bpost zwaar getimmerd aan de modernisering van het bedrijf. Alleen werden die inspanningen en resultaten niet voldoende opgemerkt.
Na de overname van de Belgische activiteiten van Fortis door de Franse groep BNP Paribas in 2009 moest de bank op zoek naar een nieuw logo voor haar nieuwe identiteit.
Wie merkkleding draagt, bij voorkeur met het logo duidelijk zichtbaar, plukt daar professioneel de vruchten van. Dergelijke werknemers genieten meer aanzien.
Het begin van het jaar staat in veel bedrijven garant voor evaluatie- of functioneringsgesprekken. Soms komt daar ook kritiek bij kijken. Hoe ga je daar mee om?
Leslie Ramboer en Dominique Ketels zetten zich dagelijks in voor de Kortrijkzanen.
Generatie Z, Gen Z of Zoomers. Het zijn de opvolgers van de millennials. En zoals bij elke generatie brengt ook deze nieuwe trends met zich mee...
Wat doet een Accounting & Reporting Specialist binnen financial services precies? En welk salaris mag hij/zij verwachten?
Mieke Matthijs en Andy Frans werken bij Stad Mechelen. Elk op hun manier bouwen ze mee aan het Mechelen van morgen.
Securex zet sterk in op gezonde en gelukkige werknemers.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De afgelopen tien jaar heeft bpost zwaar getimmerd aan de modernisering van het bedrijf. Alleen werden die inspanningen en resultaten niet voldoende opgemerkt.
Wie merkkleding draagt, bij voorkeur met het logo duidelijk zichtbaar, plukt daar professioneel de vruchten van. Dergelijke werknemers genieten meer aanzien.
Na de overname van de Belgische activiteiten van Fortis door de Franse groep BNP Paribas in 2009 moest de bank op zoek naar een nieuw logo voor haar nieuwe identiteit.
Gemotiveerd raken in en voor je werk, blijkt niet zo vanzelfsprekend. Een van de verklaringen hiervoor is dat er diverse vormen van motivatie zijn die niet allemaal even goed zijn.
Mathieu startte in september 2019 bij Unilin. Hij getuigt over zijn eerste job.
Niet iedereen is een geboren copywriter en ook bij het schrijven van een originele sollicitatiebrief moet je soms alles uit de kast halen...
Voel jij je door het thuiswerken onzeker om terug fysiek met je collega’s samen te werken? Deze tips zorgen ervoor dat jouw social skills een update krijgen.
Ze zeggen weleens dat jobhoppen de doodsteek voor je carrière kan betekenen, maar wat als je té lang in één job blijft? Is dat beter?
Dagelijks stuurt De Lijn monteurs op pad om de bovenleidingen van de tramlijnen te onderhouden en om in te grijpen bij pannes of incidenten.