Bedrijfswagen
Vorige

1 van 116

Volgende
Volgend artikel:

We krijgen steeds meer extralegale voordelen

Betaal jij voortaan meer voor je bedrijfswagen? Nieuwe regels sinds 1 juli 2023

normal_none
Belangrijk nieuws voor werknemers die met een bedrijfswagen rijden: vanaf 1 juli 2023 gaat een aantal fiscale wijzigingen van kracht waardoor je in bepaalde gevallen mogelijk meer moet betalen voor je bedrijfsbolide. Dit zijn de nieuwe spelregels.

Vergroening betekent snoeien

Met de nieuwe fiscale regels wil de regering het autopark vergroenen en snoeien in de fiscale voordelen voor zij die met een bedrijfswagen rijden die niet CO2-neutraal is.

Kortom, deze fiscale update geldt voor alle bedrijfswagens met een benzine- of dieselmotor, plug-inhybride, zelf oplaadbare hybride, CNG-wagen en LPG-auto. Voor emissievrije bedrijfswagens (elektrisch of op waterstof) verandert er tot 2026 (voorlopig) nog niks.

Factcheck: In welke functies heb je de meeste kans op een bedrijfswagen?

Opgelet: de nieuwe spelregels gelden alleen voor bedrijfswagens die werden aangekocht vanaf 1 juli 2023, voor bedrijfswagens die voor die datum werden aangeschaft blijft het huidige stelsel van fiscale aftrekbaarheid voorlopig nog gelden.

De fiscale wijzigingen: 2 pijlers

1. Een hogere vergoeding Voordeel Alle Aard (VAA)

Wie van zijn of haar baas een bedrijfswagen krijgt en die ook privé mag gebruiken, betaalt hiervoor elke maand een bepaalde vergoeding: het Voordeel Alle Aard. Dit wordt volgens de fiscus gezien als een alternatieve manier van (belastbare) verloning en dus ook als dusdanig belast.

Lees ook: Bedrijfswagen blijft jonge werknemer charmeren

In principe verandert er in 2023 aan jouw VAA niks, al is het vanaf 2024 hoogstwaarschijnlijk een ander verhaal. Het VAA wordt namelijk forfaitair berekend op onder andere de catalogusprijs, het brandstoftype en de CO2-uitstoot t.o.v. een CO2-referentiewaarde die elk jaar wordt aangepast.

Verwacht wordt dat die CO2-referentiewaarden vanaf 2024 door de doorgedreven elektrificatie van het wagenpark serieus zullen dalen. Dit betekent dus in de praktijk dat de kans reëel is dat jouw VAA serieus zal stijgen, aangezien het VAA berekend wordt op die referentiewaarde. Voor plug-inhybrides met minder dan 50 gram CO2 en emissievrije elektrische auto’s zal die impact dan weer minimaal zijn.

2. Alternatief mobiliteitsbudget

Door de fiscale wijziging zal de fiscale aftrekbaarheid van nieuwe bedrijfswagens vanaf aanslagjaar 2026 geleidelijk aan dalen tot 0% in 2028. Dit betekent dat het aanbieden van een firmawagen aan een werknemer duurder zal uitvallen voor de werkgever.

Ontdek: De top 10 populairste bedrijfswagens van het moment

De kans is dus reëel dat je baas andere alternatieven zal onderzoeken zoals bv. het mobiliteitsbudget i.p.v. de alom bekende bedrijfswagen. Voor wie zich vereenzelvigt met de blinkende bedrijfsbolide: een mobiliteitsbudget kan een duurzaam en hip alternatief zijn voor het hogere VAA en de filestress. Meer info vind je hier.

Gelukkig met wat je verdient?

(fd)

5 juli 2023
Anderen bekeken ook