De situatie op de arbeidsmarkt is nog steeds precair. “Het aantal vacatures is nog steeds historisch hoog, terwijl we nooit minder werkzoekenden telden”, weet Joris Philips. “De klassieke werkzoekende met een rva-uitkering blijft dalen, waardoor voor het invullen van vacatures wordt gekeken naar nieuwe groepen zoals personen met leefloon, sociale huurders, inburgeraars, personen met gezondheidsproblemen, vluchtelingen uit Oekraïne of elders. Alleen staan deze mensen vaak iets verder van de arbeidsmarkt, waardoor er drempels moeten aangepakt worden om hun toegang te vergemakkelijken. We moeten meer dan ooit inspanningen leveren om elk talent in te schakelen.”
Ontdek wat VDAB voor jou kan betekenen!
Dit moet langs twee zijden gebeuren. “Ten eerste zijn er de werkgevers, die uit hun klassieke hokjes moeten treden”, vindt Joris Philips. “Om hun vacatures in te vullen moeten ze inzien dat het meest ideale profiel dat ze voor ogen hebben, allicht niet beschikbaar is op de arbeidsmarkt. En dus moeten ze beseffen dat de witte raaf waar ze naar op zoek zijn, misschien ook een bonte specht of ander talent kan zijn. Het is een kwestie van ook mensen een kans te geven die op het eerste zicht niet aan alle criteria van de ideale kandidaat voldoen. Mits de juiste opleiding en ondersteuning kan elk talent functioneel worden ingezet. Die boodschap ondersteunen we als VDAB met een mediacampagne.”
De VDAB wil daar ook zelf actief toe bijdragen. “Uiteraard hebben wij binnen onze dienstverlening een uitgebreid arsenaal aan instrumenten, gespecialiseerde professionals en een netwerk van partners om bedrijven bij te staan in de begeleiding, opleiding en rekrutering van nieuwe medewerkers”, aldus nog Joris Philips. “Werkgevers kunnen daar gretig gebruik van maken. Niet alleen helpen onze sectorgerichte accountmanagers om ondernemingen wegwijs te maken in onze dienstverlening, ze denken ook proactief en creatief mee om oplossingen te zoeken. En die zijn er. Een voorbeeld? Wist je dat VDAB via zijn partners een aanbod heeft aan job- en taalcoaching voor werknemers die eerste jaar aan de slag zijn?”
Langs de andere kant wil de VDAB ook de mensen bereiken die vandaag tot de niet-actieve beroepsbevolking behoren. “We mikken met een andere campagne, genaamd ‘Wow, wat je allemaal kan met de VDAB’, op de doelgroepen die vandaag niet werken én niet op zoek zijn naar werk”, aldus nog Joris Philips. “ De focus ligt op jongeren, mensen eind vijftig, mensen die willen re-integreren naar werk en mensen die ervoor kozen om een zorgtaak op te nemen. De boodschap naar hen is dat iedereen talenten heeft die evengoed kunnen ingezet worden om een job uit te oefenen. We willen hen laten ontdekken wat ze allemaal in hun mars hebben. Wow! En ook hier kan VDAB een belangrijke rol spelen door met begeleiding en opleidingen, de vaardigheden om te zetten in een job. Zoals je ziet, gaan we dus zowel langs de kant van de werkgever als die van de toekomstige werknemer een handje toesteken om de kloof tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te dichten.”
Ontdek alle verhalen over Werken in Limburg!
Ontvang nieuwe 'VDAB' jobs meteen in je mailbox.